Aviseringar
Rensa alla

Läder och päls


Ämnesstartare

Varför gör många människor så stor skillnad på dessa? Det känns som att de flesta tycker att päls är värre än läder trots att de är nästan samma sak. Hur resonerar ni?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Päls påminner mer om ett djur - därför är det lite läskigare. Blir lite mer känsla av att man bara slitit ut inälvorna och sedan dragit på sig huden liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Hur resonerar ni?

Pälsen är oftast från djur uppfödda för enbart pälsen, medans skinn oftast kommer från djur där _allt_ tas tillvara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Hur resonerar ni?

Jag resonerar som så att jag behöver mina läder kängor men inte någon jävla päls. [smile]


   
SvaraCitera

med risk för att bli mördad: jag tycker om päls. jag vill inte tycka om det, men det gör jag 🙁 bär det inte dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Päls påminner mer om ett djur - därför är det lite läskigare. Blir lite mer känsla av att man bara slitit ut inälvorna och sedan dragit på sig huden liksom.

Men det är ju SAMMA SAK! [sad] Fattar inte.

Nwgwr:

Pälsen är oftast från djur uppfödda för enbart pälsen, medans skinn oftast kommer från djur där _allt_ tas tillvara.

Hm, känns ändå som samma sak.

DeathOrGlory:

Jag resonerar som så att jag behöver mina läder kängor

Finns syntetmaterial, dålig ursäkt. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Finns syntetmaterial, dålig ursäkt. [no-no]

Som inte är lika slitstarkt ja. Är ju inte gjord av pengar så jag kan inte hålla på och köpa kängor hela tiden.


   
SvaraCitera

För att päls är jävligt fult också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Minst lika vidrigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Hm, känns ändå som samma sak.

Men det är det ju inte riktigt, om något måste dö är det väl bättre att allt tas tillvara på det än att man dödar djuret för en enda sak som egentligen inte gynnar någon? Päls är en lyxvara idag medans skinn används av arbetare, människor som vill hålla sig varma osv, något som syntetmaterialet inte riktgt kan matcha ännu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror många skiter i det just för att det är så svårt att hitta skor utan läder, i synnerhet vinterskor.

Sedan är det ju ofta inte lika gulliga djur som slaktas för läder som för päls. Alla tycker synd om minkar och kaniner, ingen bryr sig om kossor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Men det är ju SAMMA SAK! [sad] Fattar inte.

Men hur ofta handlar saker om vad de egentligen är... Det som spelar roll är hur de upplevs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Som inte är lika slitstarkt ja. Är ju inte gjord av pengar så jag kan inte hålla på och köpa kängor hela tiden.

Har du testat?

Homunculi:

För att päls är jävligt fult också.

Läder är äckligt.

massgrav:

Minst lika vidrigt

Sant

Nwgwr:

eta

Eller så dödar man inget av djuren? [cute]

Matilda1988:

Tror många skiter i det just för att det är så svårt att hitta skor utan läder, i synnerhet vinterskor.

Om folk skulle börja fråga efter syntet skulle det nog bli lättare att hitta.

Matilda1988:

Sedan är det ju ofta inte lika gulliga djur som slaktas för läder som för päls. Alla tycker synd om minkar och kaniner, ingen bryr sig om kossor.

Jag bryr mig om kossor.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Läder är äckligt.

Men päls är äckligt och fult.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Om folk skulle börja fråga efter syntet skulle det nog bli lättare att hitta.

Jo. Var svårt för mig nu när jag skulle köpa nya skor. Var i ett stort köpcentra men hittade inga ordentliga skor utan läder. Annars bara värdelösa tygskor utan bra sula och stöd för foten. Som tur var bor jag i en storstad, så jag ¨åkte till en veganaffär och köpte syntetskor, dyra som snor dock, 800 spänn för ett par enkla gympadojer


   
SvaraCitera