Aviseringar
Rensa alla

Lägger du någon vikt vid vilken samhällsklass en person kommer ifrån?


Ämnesstartare

Lite märklig fråga kanske men reflekterade kring det idag. "Dömer" du folk olika beroende på vilken samhällsklass de kommer ifrån? I samhällsklass räknar jag in saker som rör personens utbildning, ekonomi och maktpåverkan framförallt. Behandlar du en person olika och dömer de olika beroende på dessa faktorer? 

Ge gärna lite exempel på hur du tänker och resonerar kring detta. Jag tror att det till viss del att vår dömande-förmåga lätt kan komma omedvetet... 


   
Citera

overthinking : Nej, dessa faktorer skall inte spela någon roll

Inte alls faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sherre:

Inte alls faktiskt.

Inte för att jag tycker att man skall göra det, men tror du inte att du omedvetet behandlar en medelålders man som är högt uppsatt inom näringslivet bättre än exempelvis en stökig tonåring? Med mer respekt och dylikt.  


   
SvaraCitera

overthinking : Nej, dessa faktorer skall inte spela någon roll

Näe.


   
SvaraCitera

overthinking : Nej, dömer efter andra faktorer

Typ.

overthinking :

Inte för att jag tycker att man skall göra det, men tror du inte att du omedvetet behandlar en medelålders man som är högt uppsatt inom näringslivet bättre än exempelvis en stökig tonåring? Med mer respekt och dylikt.  

Stökiga tonåringar får inte särskilt mycket respekt, men det får inte heller stökiga gubbar med för mycket pengar.


   
SvaraCitera

overthinking : Inte för att jag tycker att man skall göra det, men tror du inte att du omedvetet behandlar en medelålders man som är högt uppsatt inom näringslivet bättre än exempelvis en stökig tonåring? Med mer respekt och dylikt.

Jag behandlar inte den personen annorlunda. Däremot så kanske mitt eget beteende blir annorlunda. Man anpassar väl sig själv lite efter vilka personer man möter.


   
SvaraCitera

nej. men jag litar inte på folk som inte jobbat inom vården. 


   
SvaraCitera

Dömer efter andra faktorer.

Det är skillnad på en som har växt upp på ett visst sätt, och på en som har satt sig själv i det.

Nästan iallfall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sherre:

Jag behandlar inte den personen annorlunda. Däremot så kanske mitt eget beteende blir annorlunda. Man anpassar väl sig själv lite efter vilka personer man möter.

Men är inte det lite synonymt med hur du behandlar någon och hur du beter dig? 


   
SvaraCitera

overthinking : Ja, omedvetet pga fördomar och liknande

Erfarenheter.. Rika människor är i regel svin. 


   
SvaraCitera
kachin

overthinking : Ja, omedvetet pga fördomar och liknande

Tror nog detta.
Fast inte särskilt mycket, men man har ju fördomar mot allt. 
Försöker komma på något exempel...
Tror jag kan döma "överklass"-människor lite hårdare än andra. Speciellt unga. Är nog mest i tanken jag kanske är lite dryg. Hoppas jag beter mig någorlunda lika inför alla, oavsett klass Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:
nej. men jag litar inte på folk som inte jobbat inom vården. 

Är inte det lite generellt dömande? Hur kommer det sig? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

Tror nog detta.
Fast inte särskilt mycket, men man har ju fördomar mot allt. 
Försöker komma på något exempel...
Tror jag kan döma "överklass"-människor lite hårdare än andra. Speciellt unga. Är nog mest i tanken jag kanske är lite dryg. Hoppas jag beter mig någorlunda lika inför alla, oavsett klass Galen

Intressant att du tog upp detta för det är just det här med överklassen jag har tänkt på. Många behandlar faktiskt de som verkar tillhöra "överklassen" dåligt. Det är ett ganska intressant fenomen som inte får mycket uppmärksamhet. Går själv i skola på Östermalm, utan att nämna mig själv i en samhällsklass så kan jag säga att jag märker av klasshat varenda dag. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Erfarenheter.. Rika människor är i regel svin. 

Delar inte din åsikt..


   
SvaraCitera

overthinking :

Delar inte din åsikt..

omtumlande!


   
SvaraCitera