Aviseringar
Rensa alla

Läkare vs handels vs statskunskap


Ämnesstartare

Hell_man:

Det är jävligt dräggigt att välja ett jobb enbart för pengar

Varför det? Det är jag som ska jobba med det, inte du.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Varför det? Det är jag som ska jobba med det, inte du.

ja, min åsikt är inte generell, utan endast min egna uppfattning om det hela. Jag anser att man gör sig själv en fet jävla otjänst att ta ett jobb för pengar. Jag personligen väljer definitivt hellre ett jobb som jag älskar, men kanske tjänar lite mindre på, lr rent ut sagt dåligt på, än ett jobb som suger, men där man tjänar mkt stålar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men pengar är viktigt för mig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Okej, kommer inte bli handels vet jag nu iaf. Så läkare eller statskunskap, eller nått annat inom naturvetenskap kanske det blir. Naturvetenskap känns väldigt meningsfullt men att lära sig om politik verkar grymt roligt! hm... kanske man kan läsa båda?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

kanske man kan läsa båda?

jodå det kan du, men det lär bli jobbigt. båda läkar -och statsvetenskapsutbildningen är sjukt krävande. Dessutom får du bara pengar från csn ett visst antal år då du studerar. Antalet år med csn-pengar kommer dessutom kortas ner pga den sittande kukregeringen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

jodå det kan du, men det lär bli jobbigt. båda läkar -och statsvetenskapsutbildningen är sjukt krävande.

Det tror jag inte... Hur är statsvetenskap krävande?

Hell_man:

Dessutom får du bara pengar från csn ett visst antal år då du studerar.

Ja men jag hade tänkt att läsa dem båda samtidigt isåfall. Fast om jag läser till läkare så behöver jag ju inte ta statsvetenskapen lika seriöst och kanske bara läsa roliga kurser, inte hela programmet. Blir nog bra.


   
SvaraCitera

Statsvetenskap är troligtvis mer än utbildning som ger kunskap snarare än jobb, och knappast välbetalda jobb, men säkert lärorikt.

Läkare och Handels är två alternativ som båda leder till välbetalda jobb, men på lite olika sätt. Med en läkarutbildning är du garanterad en relativt hög lön hela livet ut, men det finns definitivt en gräns för hur mycket du kan tjäna som läkare. Efter Handels kan du visserligen fastna med en genomsnittlig lön om du inte är särskilt begåvad och engagerad, men å andra sidan finns det knappt något tak för maxlön, och de allra framgångsrikaste har ju som bekant ganska många miljoner i årslön. Så det beror lite på hur högt du siktar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Boyroth:

Statsvetenskap är troligtvis mer än utbildning som ger kunskap snarare än jobb, och knappast välbetalda jobb, men säkert lärorikt.

Jo precis, därför är jag lite inne på att läsa det på fritiden mest för att det är kul, kanske börjar jag engagera mig politiskt också.

Boyroth:

Läkare och Handels är två alternativ som båda leder till välbetalda jobb, men på lite olika sätt. Med en läkarutbildning är du garanterad en relativt hög lön hela livet ut, men det finns definitivt en gräns för hur mycket du kan tjäna som läkare. Efter Handels kan du visserligen fastna med en genomsnittlig lön om du inte är särskilt begåvad och engagerad, men å andra sidan finns det knappt något tak för maxlön, och de allra framgångsrikaste har ju som bekant ganska många miljoner i årslön. Så det beror lite på hur högt du siktar.

[y]

Men jag har bestämt mig för att det inte blir handels nu, jag tycker att läkaryrket verkar roligare och jag kommer ju få en lön som ligger en bra bit över medel där ändå så jag kommer ju klara mig. Rik kan man ju bli ändå på andra sätt, att t.ex starta eget eller att investera smart är saker jga kan tänka mig att syssla med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du måste tycka att vård generellt sätt är ett roligt yrke. Att gå in i en sådan lång utbildning utan intresse är inte så smart. De kräver även matematik D, fysik-, kemi och biologi B vilket skiljer sig helt ifrån statsvetenskap. Gillar du att jobba som vårdbiträde?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Du måste tycka att vård generellt sätt är ett roligt yrke. Att gå in i en sådan lång utbildning utan intresse är inte så smart. De kräver även matematik D, fysik-, kemi och biologi B vilket skiljer sig helt ifrån statsvetenskap. Gillar du att jobba som vårdbiträde?

Läkare jobbar verklkigen inte med vård på samma sätt som ett vårdbiträde :S

Jag är intresserad av medicin, biologi och vetenskap. Men jag har även jobbat som vårdbiträde faktiskt och det gillade jag, men absolut inget jag tänker satsa på att jobba med hela livet, vill ha ett lite mer intellektuellt krävande jobb än så...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Läkare jobbar verklkigen inte med vård på samma sätt som ett vårdbiträde :S

Jo men om man inte finner det en gnutta intressant eller roligt så är nog inte läkare ett bra yrke. Men du verkar ju tycka det är roligt så kör på läkare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera