Aviseringar
Rensa alla

Läkare


Ämnesstartare

Börjar med att be snällt om seriösa svar och om du inte tänker svara seriöst så snälla skriv inte alls, har oftast inte emot några onödiga svar men nu vill jag ha seriösa svar.

Sitter man med ca. 18 i snittbetyg och inte kan franska/nederländska, finns det någon chans att studera till läkare? Och för att utebliva svar som "Får du inte 20.0 så är du för dum för att bli läkare" eller nått så: Min intelligens och förmåga att studera är det inge problem på, hade en tuff tid IRL några månader och det förstörde många av mina betyg ergo dåliga snittet.

Tack :).


   
Citera
Ämnesetiketter

AutoBahnare:

finns det någon chans att studera till läkare?

I Polen kan man läsa, känner en norsk som läser där.[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

I Polen kan man läsa, känner en norsk som läser där.[party]

Vet du vad han hade för betyg i gymnasiet? 🙂


   
SvaraCitera

AutoBahnare:

Vet du vad han hade för betyg i gymnasiet? 🙂

nej... Vet att de inte var bar nog för att läsa i norge iaf[party]
Tror dock att det inte krävs alltför höga betyg bara man har råd till skolavgiften.. Men är inte hundra.[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

nej... Vet att de inte var bar nog för att läsa i norge iaf[party]
Tror dock att det inte krävs alltför höga betyg bara man har råd till skolavgiften.. Men är inte hundra.[crazy]

K tackar :)!


   
SvaraCitera

Du behöver inte 20,0 om du klarar att få 1,8-2,0 på högskoleprovet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nån nämnt så finns alltid Polen, finns universitet där med antagningsprov och så vet jag, och man kan låna till avgifterna från CSN 🙂 Och HP, igen, lägsta gränsen i Sverige i år tror jag var 1.8, vilket man kan klara om man pluggar lite... Ännu ett alternativ är de intervjubaserade antagningarna på KI och UMU, eller, om man är lite extrem, att läsa en master här och en M.D./Ph.D-utbildning i typ USA (tror det finns nåt åt det hållet i Polen också) sen, men det är en väldig omväg att gå, och den finns bara på ett fåtal universitet, och det är ännu färre som tar emot utländska studenter och en massa mer krångel XP

Så: Högskoleprov, Intervju, Polen, eller KRÅNGEL 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AutoBahnare:

Tack :).

Jag har 13,5. Jag kan läsa där om jag klarar deras prov. Och så blir jag också 500k fattigare också.

Funderade först på att bli läkare pga av 0% arbetslöshet, 100k lön vid staffetläkare med skattebetalarnas pengar.

Lycka till!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

_pineapple_:

Polen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

klart du kan det om du har viljan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Med 18 i snitt kommer du inte in i Sverige. Ar du bra pa HP sa kan du komma in med 1,8. Annars sa kan du komma in med 18 i snitt i Danmark.

Forra aret var dock soktrycket hogt i Danmark sa du hade behovt 19,6 tror jag. Om du soker inom tva ar till Danmark sa far du oka ditt betyg efter att du omvandlat den till danska skalan med 8%.

Det kan du gora har> http://www.ciriusonline.dk/anerkendelse/eksamenshaandbog-optagelse/lande-og-eksa...
sen tryck pa karaktarer.

http://xn--lkarstudent-l8a.se/ bra sida som svarar pa det mesta

Danmark har tre studieplatser. I Arhus kan du aven komma in via kvot 2. Har anser jag ar det enda kryphalet for svenskar om man inte har betygen. I normala fall far man inte soka med upptentade betyg till Danmark men i kvot 2 i Arhus sa far man gora det och de enda amnen de tittar pa ar> KemiB, SvenskaB, Engelsk C(nytt i ar), Fysik A, Matte E. Har du MVG i dessa ar du garanterad, har du inte det sa kan du forsoka plugga upp dem pa komvux tills du klarar det. savida inte danskarna infor nya regler for att forsvara for svenskarna vilket de har gjort varje ar.

Utbildningen ar kostnadsfri.

Norge ar svart och kommer du inte in i Danmark sa gor du inte det i Norge heller.
Kan du franska sa ar det gratis att plugga i Frankrike och de har inga betygsgranser utan sallar bort efterhand.

I Ostlanderna kostar utbildningen allt mellan 60K-90K beroende pa vilket land. Dessa har antagningstester som ska vara latta och aven om man failar pa dessa kan man betala en *summa* sa far man komma in. Utbildingen ar pa engelska och inhemska spraket maste man lara sig efterhand.

Eller gor som mig och borja plugga som fan pa HP och forsok kom in i sverige. http://www.hpguiden.se rekommenderar jag starkt!


   
SvaraCitera

Min bror kom in med 20.0 och 1.8 på högskoleprovet vet inte vilken av dem han kom in på. Men de lottar ju så jag antar att det tar de med högst betyg/bäst på högskoleprovet först..?
Hård konkurrens! :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xiaousagi:

Min bror kom in med 20.0 och 1.8 på högskoleprovet vet inte vilken av dem han kom in på. Men de lottar ju så jag antar att det tar de med högst betyg/bäst på högskoleprovet först..?
Hård konkurrens! :/

Finns olika kvoter beroende pa vart ha soker men de som har BG/HP kvot brukar anta de som har 20,0/1,5.

Ren HP kvot sa kravs det 1,8 och da maste du ha tur med lottningen.

EDIT> Utbildningen i ostlanderna som jag skrev kostar mellan 60-90K ar for ett ar, sa du far rakna med minst 6 ar. Och nej aven om du simmar i lan fran CSN sa racker det inte. Antingen maste du ha snalla foraldrar eller sa har du jobbat alla somrar sen du var 15[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

polen: kräver typ runt 18 på dom seriösa skolorna
sverige: 20.0 eller HP ala 1.8


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

polen: kräver typ runt 18 på dom seriösa skolorna
sverige: 20.0 eller HP ala 1.8

Vem har sagt det? Polen kravar endast VG i BiologB,KemiA,FysikA i deras *seiosa@ skolor....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noboundaries1:

Vem har sagt det? Polen kravar endast VG i BiologB,KemiA,FysikA i deras *seiosa@ skolor....

gör svenska skolorna oxå. dock finns det ju i dagsläget idag ett större sökttryck på polska skolorna vilket gjort att man måste skilja agnarna från vetet osv.
givetvis, vissa skolor tar in alla o låter sedan topp 60% efter första skolåret gå vidare. men jag ser inte dom som seriösa. wroclaw kräver runt 18 i betyg. warsawa likaså. gdansk kör intagningsprov osv osv


   
SvaraCitera