Aviseringar
Rensa alla

Lämna ut kontonummer till främlingar?


Danneboi: Okej alltså om jag nu fattar detta rätt så kan man lämna ut sitt kontonummer som man har på kontot till en dumfan

Helt rätt uppfattat.

Danneboi: men inte sitt personnummer

Personnummret är väl mer fel att lämna ut. VARFÖR ska du över huvud taget lämna ut det? Så mitt svar blir - nej... lämna INTE UT personnummer till vem som helst.

Danneboi: eller bankkort?

Bankkortsnummret ska du ABSOLUT INTE LÄMNA UT TILL NÅGON. Iof sig så krävs även den 3-siffriga koden (CVV-kod) som står på baksidan på kortet för att någon ska kunna handla på det. Det är ju inte en slump att när du själv handlar på kortet så står kortnummret på kvittot typ:
1234 XXXX XXXX XXXX och det är ju just av den anledningen att skulle hela kortnummret stå på kvittot och du bara kastar kvittot så kan någon ta upp kvittot och handla på ditt kort (på nätet ex) om de också kan komma åt din 3-siffriga CVV-kod och tömma hela ditt bankkonto eller handla på kortet.


   
SvaraCitera

stoner:

Helt rätt uppfattat.

Personnummret är väl mer fel att lämna ut. VARFÖR ska du över huvud taget lämna ut det? Så mitt svar blir - nej... lämna INTE UT personnummer till vem som helst.

Bankkortsnummret ska du ABSOLUT INTE LÄMNA UT TILL NÅGON. Iof sig så krävs även den 3-siffriga koden (CVV-kod) som står på baksidan på kortet för att någon ska kunna handla på det. Det är ju inte en slump att när du själv handlar på kortet så står kortnummret på kvittot typ:
1234 XXXX XXXX XXXX och det är ju just av den anledningen att skulle hela kortnummret stå på kvittot och du bara kastar kvittot så kan någon ta upp kvittot och handla på ditt kort (på nätet ex) om de också kan komma åt din 3-siffriga CVV-kod och tömma hela ditt bankkonto eller handla på kortet.

Bra haha du måste nog va en ädre snubbe med mer erfarenhet  jag är ju trots allt bara 18! Mycket glad


   
SvaraCitera

Danneboi: Bra haha du måste nog va en ädre snubbe med mer erfarenhet jag är ju trots allt bara 18! Mycket glad

Kalla det livserfarenhet.  Cool

Alltså - skilj på bankkontonummer (helt ok att lämna ut till vem som helst) och ditt bankkortsnummer som du INTE ska lämna ut till någon!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så man kan lämna ut 1234 XXXX XXXX XXXX alltså de siffror som står på ens bankkort 🙂
Utan att man tar några större risker?
Alla verkar tycka olika...


   
SvaraCitera

latvija_zviedrija_pasaule:
Så man kan lämna ut 1234 XXXX XXXX XXXX alltså de siffror som står på ens bankkort 🙂
Utan att man tar några större risker?
Alla verkar tycka olika...

nej inte det som står på kortet!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är det 1234 XXXX XXXX XXXX som är kontonumret
förlåt att jag är så okunnig 


   
SvaraCitera

latvija_zviedrija_pasaule:
är det 1234 XXXX XXXX XXXX som är kontonumret
förlåt att jag är så okunnig 

Det numret som står på ditt kort är ditt bankkortsnummer, alltså det numret som du inte ska lämna ut till någon.


   
SvaraCitera

latvija_zviedrija_pasaule: Så man kan lämna ut 1234 XXXX XXXX XXXX alltså de siffror som står på ens bankkort 🙂
Utan att man tar några större risker?
Alla verkar tycka olika...

latvija_zviedrija_pasaule: är det 1234 XXXX XXXX XXXX som är kontonumret
förlåt att jag är så okunnig

OK, jag ska ta det från början.  Glad

Du har ett bankkonto i en bank typ Swedbank, Nordea, SEB, ICA-banken. OKQ8-bank eller liknande. Detta bankkonto har ett kontonummer som (vanligtvis) börjar med fyra siffror som kallas för clearingnummer. Detta clearingnummer pekar mot exakt DITT bankkontor som du har fått bankkontot av. Därefter följer själva kontonumret. Alla dessa siffror är ditt bankkontonummer och det kan du lämna ut åt vem som helst utan begränsningar.

För att du ska slippa gå till banken och ta ut cash och för att du ska slippa handla med cash i butikerna så har bankerna infört - bankkort. Förr kallades dessa för kreditkort eftersom korten oftast var kopplade till en kredit. Men, skit samma.
Med hjälp av detta bankkort kan du ta ut cash i ex bankomater och du kan handla med detta kort i butiker. I både fallen måste du knacka in en 4-siffrig kod. SOM DU ALDRIG SKA LÄMNA UT TILL NÅGON!!!

Detta bankkortsnummer ska du inte lämna ut till någon! Det är alltså själva numret PÅ KORTET jag snackar om. Likaså den 3-siffriga kod som står på baksidan på kortet (CVV-koden) ska du heller ALDRIG LÄMNA UT TILL NÅGON. Blanda inte ihop numret på kontot med numret på kortet!

UNDANTAG - när du ex handlar på nätet så måste du ju knacka in både ditt KORTNUMMER och din CVV-kod men det ska du göra enbart på sidor du litar på. Handlar du ex på HM, IKEA, KappAhl, Elgiganten eller liknande så kan du vara 100% säker på att det är ok. Men verkar det vara en "skum" sida så... AVSTÅ!

Hänger du med? Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

OK, jag ska ta det från början.  Glad

Du har ett bankkonto i en bank typ Swedbank, Nordea, SEB, ICA-banken. OKQ8-bank eller liknande. Detta bankkonto har ett kontonummer som (vanligtvis) börjar med fyra siffror som kallas för clearingnummer. Detta clearingnummer pekar mot exakt DITT bankkontor som du har fått bankkontot av. Därefter följer själva kontonumret. Alla dessa siffror är ditt bankkontonummer och det kan du lämna ut åt vem som helst utan begränsningar.

För att du ska slippa gå till banken och ta ut cash och för att du ska slippa handla med cash i butikerna så har bankerna infört - bankkort. Förr kallades dessa för kreditkort eftersom korten oftast var kopplade till en kredit. Men, skit samma.
Med hjälp av detta bankkort kan du ta ut cash i ex bankomater och du kan handla med detta kort i butiker. I både fallen måste du knacka in en 4-siffrig kod. SOM DU ALDRIG SKA LÄMNA UT TILL NÅGON!!!

Detta bankkortsnummer ska du inte lämna ut till någon! Det är alltså själva numret PÅ KORTET jag snackar om. Likaså den 3-siffriga kod som står på baksidan på kortet (CVV-koden) ska du heller ALDRIG LÄMNA UT TILL NÅGON. Blanda inte ihop numret på kontot med numret på kortet!

UNDANTAG - när du ex handlar på nätet så måste du ju knacka in både ditt KORTNUMMER och din CVV-kod men det ska du göra enbart på sidor du litar på. Handlar du ex på HM, IKEA, KappAhl, Elgiganten eller liknande så kan du vara 100% säker på att det är ok. Men verkar det vara en "skum" sida så... AVSTÅ!

Hänger du med? Tumme upp

Fattar ! 
Tusen tack för bra svar Mycket glad


   
SvaraCitera

SDniklas:
Man kan inte ta ut pengar från ditt konto bara för att man har ditt kontonummer. Det enda man kan göra är att sätta in pengar så du kan lämna ut det utan problem.

Men man kan skriva ned kortnumret å handla på nätet, man behöv inte alltid bankdosa eller kod.


   
SvaraCitera

stoner:
Det är TOTALT OFARLIGT att lämna ut sitt kontonummer till främlingar förutsatt att du bara lämnar ut ditt kontonummer. Tänk på alla 100.000-tal som lämnar ut sina kontonummer på Tradera och Blocket och andra köp- och säljsajter varje dag.

Var är du rädd för? Att någon ska "kapa" ditt konto och stjäla pengar? Den risken är ju lika stor om du INTE lämnar ut något kontonummer. Att hacka bankernas inloggningssystem med hjälp av ex BANKID, DIGIPASS, Kortläsare eller annat inloggningssystem behöver man inget kontonummer för.

Du ska självfallet INTE LÄMNA UT DITT PERSONNUMMER!!!

Då är det BETYDLIGT STÖRRE RISK ATT DU HAR VIRUS I DIN DATOR ELLER MOBILTELEFON som någon på det sättet kan ta sig in på ditt bankkonto!

Vet om ett förnamn så kan man lätt få reda på efternamn. För & efternamn +område = hittar personnummer ink 4sista på 2sek


   
SvaraCitera

arvan92: Vet om ett förnamn så kan man lätt få reda på efternamn. För & efternamn +område = hittar personnummer ink 4sista på 2sek

Det var nog mer en personlig uppfattning från min sida att man inte ska lämna ut sitt personnummer till kreti och pleti.

Visst, vill man ha tag i ett personnummer till en viss person och man vet personens för- och efternamn och mantalsskrivningsadress så är det bara att ringa antingen skattemyndigheterna eller polisen och jag behöver inte ens berätta vad jag själv heter och varken skattemyndigheten eller polisen kan vägra uppge personnumret.

Det kallas för det "öppna samhället" som främst vänstern har drivit igenom under årtionden. Tumme ned
Förutsatt naturligtvis att inte den aktuella personen har skyddad identitet men det är det ju knappast vem som helst som lyckas få.


   
SvaraCitera