Aviseringar
Rensa alla

Längd vs Vikt


Pardon
Ämnesstartare

Har en kompis som är rätt mycket kortare än medellängden. Han får gång på gång på krogen höra att han är för kort, bara rakt ut.

Varför är det mer accepterat i vårt samhälle att håna någon för ens längd, något som man inte kan påverka på något sätt (eventuellt någon sjuk operation). Än att håna någon för sin vikt? sin vikt kan man göra dussintalet olika saker för att påverka, utan att behöva lägga sig under kniven. Och då ska vi inte ens prata om att (jag är medveten om att detta kan låta kallt) det i majoriteten av alla fall, är personen i frågas fel att denne är överviktig.

Vill bara förtydliga, Jag hatar alla former av hån mot hur en människa är uppbyggd, och jag skulle inte ens önska min värsta fiende dessa hån. Men varför är det så enormt mycket mer accepterat att klaga på ens längd än ens vikt?

Har försökt komma på flertalet argument till varför det är så, men utan lycka. 


   
Citera
Ämnesetiketter

folk e dummingar >: (


   
SvaraCitera
b1son

måste vi håna folk för ngt öht


   
SvaraCitera

Jag är också kort men aldrig blivit hånad, tror jag bara kan minnas två gånger under dom senaste fem åren där jag ens fått en kommentar om det och ja ett av dom var på krogen av en tjej. Men det kan väl inte vara ofta?


   
SvaraCitera
b1son

finns väl operationer för att förlänga benen


   
SvaraCitera
Pardon
Ämnesstartare

Läser någon ens hela inlägget?

Det har inget att göra med hur man kan åtgärda problemet eller hur man hanterar en sådan kommentar rent psykiskt. Jag var mer nyfiken på vad ni tror att fenomenet att vikt är känsligare än längd beror på.


   
SvaraCitera

bara för tjocka ska få vara tjocka för det är deras val, men korta har dåliga gener 


   
SvaraCitera

får ofta höra att jag är jättekort, bli hånad för det, lite retad "på skoj" osv.
Antar att man socialt, automatiskt, blir/är lite mindre värd om man är kort/tjock/dålig. barn är korta så är man kort som vuxen tas man väl inte på lika stort allvar som när man är lång.
Samma sak med långa människor som har dålig hållning eller t.ex. beter sig "underligt"/ovanligt - de ses också som "sämre" osv.

"Tjock = tar inte hand som sig = ingen sjrespekt
kort = är liten som ett barn = syns inte = svag
smal = fettfri = hälsosam"


   
SvaraCitera

Jag tror att det är mer accepterat att kommentera längden oavsett om man är ovanligt kort eller ovanligt lång än att kommentera vikten. Visserligen tror jag att det är mer accepterat att säga "va smal du är" än att säga "va tjock och fet du är". 

Sedan är det ju också en viss skillnad att bara kommentera längd och vikt än att håna någon för dess längd eller vikt. Barn i det fallet brukar ju vara oerhört spontana och dom kan man ju knappast bli arga på bara för att de säger "vilken stor näsa du har".  Mycket glad


   
SvaraCitera

Det kan ha att göra med att vikt är lättare att påverka än längd? Jag är medellång och normalviktig så får inga ''hån'' pga detta men jag kan tänka mig att om någon påpekar att man är extremt fet eller extremt smal kan man känna sig lite värdelös eftersom man vet att man kan göra någonting åt det men man har valt att inte göra det?
Längden, som du sa, kan man ju inte påverka utom genom opperationer...


   
SvaraCitera