Aviseringar
Rensa alla

Lära sig takt!


Ämnesstartare

Min brorsa vill att jag ska lära han takt. och jag vet faktist inte själv hur jag lärde mig. det kom liksom bara. men han vill att jag ska lära han och jag vet inte riktigt hur jag ska förklara för honom hur han ska göra.

är det ngn som vet ett enkelt sätt att lära sig takt på ett snabbt och smidigt sätt? Tack för svar! [bigcheers]


   
Citera

Lek enkla lekar.. be honom klappa på knäna i takt till musik t.ex [smile]


   
SvaraCitera

Hur menar du lära honom takt? Läsa i noterna eller lära honom hur olika taktarter går eller är det hela rubbet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Lek enkla lekar.. be honom klappa på knäna i takt till musik t.ex

en kompis berättade att det funkar att stampa med foten till virveln på trummorna i låten. då skulle man spela i takt. men vet inte om det funkar.

Nuuuskamuikkunen:

Hur menar du lära honom takt? Läsa i noterna eller lära honom hur olika taktarter går eller är det hela rubbet?

jag ska lära han att traktater. noterna vet han redan. problemet är att han liksom spelar solon snabbare än vad låten går och det andra spelar han mycket lånsammare. han kan inte hitta takten. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Skaffa en metronome.


   
SvaraCitera

Metodisk övning är det enda möjliga om det absolut ska göras snabbt!
Slå igång valfri musik, klappa eller spela fjärdedelar/åttondelar till att börja med.
Sedan kan man pröva annorlunda rytmer eller spela med i musiken - men fokus ska vara särskilt på att hålla pulsen.

Prova också metronom, och öka/sänk tempo gradvis när det blir för enkelt. Börja inte för långsamt, börja inte för snabbt - båda kan vara klurigt först!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finns ju såna där metmonomer på Internet! 😀


   
SvaraCitera

andlin103:

en kompis berättade att det funkar att stampa med foten till virveln på trummorna i låten. då skulle man spela i takt. men vet inte om det funkar.

ja det borde ju fungera, vi brukade göra sånt på musiklektionerna i skolan.

bästa sättet att lära sig takt på måste vara att känna takten, ha mycket bas!


   
SvaraCitera

Instruct me how to douglas[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

bästa sättet att lära sig takt på måste vara att känna takten, ha mycket bas!

ja det var nog så jag lärde mig. den var bara där liksom.


   
SvaraCitera