Aviseringar
Rensa alla

Lärare som lär ut fel?


Ämnesstartare

Idag på svensklektionen pratade min snart pensionsfärdiga lärare om ackusativobjekt, och jag förstod inte riktigt vad han menade. Orkade inte heller fråga vad det var för något och gick istället runt hela dagen och funderade på vad det kunde vara. Nu ikväll googlade jag det och fick då fram att ackusativobjekt är exakt samma sak som direkt objekt, men att man nuförtiden kallar det förstnämnda för det sistnämnda.

Blev väldigt irriterad ty jag har full koll på direkt objekt och har lärt mig att det heter så på grund av att min förra svensklärare var betydligt yngre och då lärd att man skall lära eleverna att det heter direkt objekt och inte ackusativobjekt.
(Vet att direkt objekt kallas ackusativobjekt i bland annat tyskan, men nu var det ju svenska det handlade om.)

Det känns även som att liknande saker har hänt fler gånger.

Så, skall lärare verkligen få lära ut gammal fakta/whatever eller är det på elevernas ansvar att kunna både den nya och gamla faktan/whatever?


   
Citera
Ämnesstartare

Torftig:

Nej! (Du röstade på detta alternativ)

Jag tycker alltså inte att lärare skall få lära ut gammal fakta.


   
SvaraCitera

Torftig:

Så, skall lärare verkligen få lära ut gammal fakta/whatever eller är det på elevernas ansvar att kunna både den nya och gamla faktan/whatever?

läraren lärde ju inte ut fel så vad är grejen?
Iofs är det ju bra om läraren kan säga alla namnen på samma sak eftersom det gör det lättare för eleven, men ändå...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Torftig:

Nej! (Du röstade på detta alternativ)

Har alltid varit ifrågasättande och granskande när det gäller undervisningen och det gör en ganska impopulär hos lärarna...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Akusativobjekt är inget föråldrat. Bara för att det finns andra namn på det så behöver det inte betyda att gamla namnet inte finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Torftig:

Jag tycker alltså inte att lärare skall få lära ut gammal fakta.

Det är deras jobb att lära ut och hålla sig uppdaterade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemen:

Akusativobjekt är inget föråldrat. Bara för att det finns andra namn på det så behöver det inte betyda att gamla namnet inte finns.

Men min förra svensklärare som ganska nyss avslutade sina studier för att bli lärare blev lärd och instruerad att det heter direkt objekt nuförtiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Torftig:

Bryr mig inte

Så länge de tycker om mig så spelar det ingen roll [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Torftig:

Nej!

Trött jag blir på mig själv [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Orka vara så grinig som du, berätta det för henne i stället, är väl inte helt lätt att hänga med i allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Torftig:

Nej! (Du röstade på detta alternativ)

Man skall icke lära ut fel, fy osv
Norpar frågeställningen, inte relaterat till ditt exempel dära.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

läraren lärde ju inte ut fel så vad är grejen?
Iofs är det ju bra om läraren kan säga alla namnen på samma sak eftersom det gör det lättare för eleven, men ändå...

Läraren borde ha lärt ut det nya ordet för ackusativobjekt. Att man skall behöva hålla reda på både det gamla blir, ungefär som du säger, alldeles för förvirrande för eleven.


   
SvaraCitera
Vision

Torftig:

Nej! (Du röstade på detta alternativ)

Lärare ska självklart göra sitt jobb och lära ut korrekt fakta. Har man inte studerat saken på x antal år borde man läsa på saken lite då & då. Kan man göra fel? Javisst, men på dig låter det som att det hänt flera gånger och då är det inte okej! [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Orka vara så grinig som du, berätta det för henne i stället, är väl inte helt lätt att hänga med i allt.

Blev nog lite grinig eftersom att jag anser att det är lärarens skyldighet att hålla sig uppdaterad om nymodigheter i ämnet de lär ut. Hade heller inget bättre för mig och kände för att skapa en liten klagotråd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vision:

Lärare ska självklart göra sitt jobb och lära ut korrekt fakta. Har man inte studerat saken på x antal år borde man läsa på saken lite då & då. Kan man göra fel? Javisst, men på dig låter det som att det hänt flera gånger och då är det inte okej! [mad]

Håller med dig till fullo. [y]


   
SvaraCitera