Aviseringar
Rensa alla

Lärare som lär ut fel?


Ämnesstartare

Knak och brak:

Norpar frågeställningen, inte relaterat till ditt exempel dära.

Mjo, trodde inte att det skulle bli någon fråga ovanför svarsalternativen och att man då skulle förstå att det det är det fetstilade man skall svara på. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men herregud...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Torftig:

Bryr mig inte (Du röstade på detta alternativ)

Han lärde ju inte ut fel eftersom det är samma sak. Tror knappast du skulle fått fel på ett prov om du skrev ackusativobjekt istället för direkt objekt.

Ungefär som att gnälla över att någon säger imperfekt istället för preteritum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Torftig:

Men min förra svensklärare som ganska nyss avslutade sina studier för att bli lärare blev lärd och instruerad att det heter direkt objekt nuförtiden.

Blir du arg på folk som säger dividera istället för att dela med också? Du har inte direkt blivit matad med felaktig kunskap, det är snarare att du blivit en erfarenhet rikare och arg för det. Snart kommer du väl bli arg om läraren inte tar upp grammatiken i twitterkontext också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Torftig:

Nej! (Du röstade på detta alternativ)

Ångrade mig visserligen när jag såg att det inte handlade om att han lärde ut fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ackusativobjekt säger man ju oftare än direkt objekt, så jag tror att det är det riktiga namnet.


   
SvaraCitera

Torftig:

Läraren borde ha lärt ut det nya ordet för ackusativobjekt.

Han/hon kanske borde ha gjort det, men han/hon lärde ju knappast ut fel...


   
SvaraCitera

Torftig:

Nej! (Du röstade på detta alternativ)

Min engelsklärare har ett flertal gånger hittat på ord som inte finns, stavat ord helt fel och sagt saker som inte alls stämmer. Det känns som att hon lär sig mer än vad vi gör på lektionerna. Detta leder mest bara till att alla i klassen tycker att engelsklektionerna är onödiga eftersom vi inte lär oss ett skit. Så nej, det är inte okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Min engelsklärare

Capture:

etta leder mest bara till att alla i klassen tycker att svensklektionerna är onödiga

[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Torftig:

Nej! (Du röstade på detta alternativ)

Du e nog för smart för mig :C


   
SvaraCitera

För övrigt tycker jag inte att din lärare har gjort ett särskilt stort misstag. Självklart bör de hålla sig uppdaterade för att inte förvirra eleven eller försvåra för denne i framtiden. Men du löser ju problemet väldigt enkelt genom att bara säga till din lärare att det ska kallas direkt objekt.


   
SvaraCitera

DeathOrGlory:

[confused]

Hon har både svenska och engelska. Skall ändras! [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Hon har både svenska och engelska. Skall ändras! [blush]

Duktigt! [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Har alltid varit ifrågasättande och granskande när det gäller undervisningen och det gör en ganska impopulär hos lärarna...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Torftig:

Så, skall lärare verkligen få lära ut gammal fakta/whatever eller är det på elevernas ansvar att kunna både den nya och gamla faktan/whatever?

Det var ju inte gammal fakta.


   
SvaraCitera