Aviseringar
Rensa alla

Läraren gav mig streck - får han göra så?!?!


Ämnesstartare

herr_nilsson:

Med den inställningen hoppas jag du får IG, det är du värd!

eh? du hade också blivit upprörd om det hänt dig. Som sagt, det finns en kursplan. Den säger att vi ska lära oss det som händer på lektionerna och att vi ska vara aktiva. Jag är aktiv och lär mig. Men om man får en enda uppgift som beslutar ens betyg, som dessutom endast ska bestå av ens egna åsikter, dvs inget av det vi lär oss. Jo, då hade du också skrivit så.


   
SvaraCitera

Du får väl antagligen dra upp det med rektorn.. Jag var med om en "liknande" sak fast ändå inte. Hade MVG i tyska och sen när läraren gick i pension så fick vi en jävla skitlärare som har gett mig IG-varning. Jag har jobbat på bättre än någonsin och nu det senaste har jag och flera andra i gruppen som har fått nedsänkt betyg klagat hos rektorn. Även pratat med andra lärare och ja, senaste lektionen så fick min nya lärare LAGOMT dåligt samvete! Och jag har dessutom höjt mig till VG igen,..


   
SvaraCitera

Du får även fråga han om ANLEDNINGEN tilll varför bara du fick ett streck.. Det gäller att konfrontera dom.


   
SvaraCitera

Human:

eh? du hade också blivit upprörd om det hänt dig.

Nej, jag hade nog snarare blivit upprörd om jag gjort DEN ENDA UPPGIFT man fått under hela kursen. Men sedan upptäckte att alla som sket i att göra den fick betyg ändå. DET hade varit orättvist.

Religion handlar väl ganska mycket om egna åsikter? Är inte det lite av poängen, att er lärare vill se hur ni resonerar kring och tillämpar de intryck ni fått i livet? Om den nu var så enkel så hade du väl bara kunnat ta och göra den då? Det är ganska vanligt på högskolan t.ex att ett enda arbete eller en enda tenta avgör hela betyget på kursen, så, lär dig leva med det!


   
SvaraCitera

SPASMERSANDRA:

ANLEDNINGEN tilll varför bara du fick ett streck

Hon erkände ju att de andra också fått IG-varning... [rolleyes]


   
SvaraCitera

herr_nilsson:

Hon erkände ju att de andra också fått IG-varning...

Ja, men han fick ju ett streck direkt? Huh?


   
SvaraCitera

SPASMERSANDRA:

Ja, men han fick ju ett streck direkt? Huh?

Det var ju en varning, kursen var inte slut och nu sitter hon ju och gör den där uppgiften, uppenbarligen. Spelar roll, hon hade fått reda på det på utvecklingssamtalet. Dessutom kan man inte skita i skoluppgifter och tro att det inte påverkar betyget, är man så dum får man skylla sig själv...


   
SvaraCitera

Human:

utan att varna en först?

ja, men om de stog att du inte hade gjort uppgiften på utvecklingssamtalet eller nått, funderade du aldrig på att du kanske borde göra den?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

Dessutom kan man inte skita i skoluppgifter och tro att det inte påverkar betyget, är man så dum får man skylla sig själv...

det vet jag mycket väl om. Men det han gjorde är inte rättvist, så är det bara. Och då menar jag att han gav dem andra ig-varningar men ett streck till mig, men också att han inte varnade för att det skulle komma. Du vet heller inte anledningarna till varför jag inte gjort uppgiften.


   
SvaraCitera

Human:

det han gjorde är inte rättvist, så är det bara

Jasså? Det tycker jag att det verkar vara. Skulle han ha gett dig betyg trots att du inte gjort uppgiften menar du? Hur stor frånvaro hade du?

Human:

vet heller inte anledningarna till varför jag inte gjort uppgiften

Ne, spelar det någon roll?


   
SvaraCitera

Human:

Får han verkligen göra så?

Om du går på gymnasiet och det står mycket spel, så tycker jag att du ska snacka med dina klassföreståndare.

Och till svaret på frågan, jag har inget bra svar då jag vet inte riktigt hur situationen ser ut, är det så att ni har alla fått ledigt från "lektion" och arbetat på egen tid för detta eller är det så att ni har gjort detta under lektionstid.

Förklara lite bättre så ska jag nog kunna ge dig ett hyfsat svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

Jasså? Det tycker jag att det verkar vara. Skulle han ha gett dig betyg trots att du inte gjort uppgiften menar du? Hur stor frånvaro hade du?

eeh, ja, det är väl klart han skulle? som sagt, som jag skrev innan, han ska bedömma mig på hur jag presterar i klassrummet också. Och som jag skrev innan, jag har ingen frånvaro alls.

herr_nilsson:

Ne, spelar det någon roll?

förmodligen inte för den sortens lärare. Men om man har minsta lilla hjärta, så ja, självklart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Och till svaret på frågan, jag har inget bra svar då jag vet inte riktigt hur situationen ser ut, är det så att ni har alla fått ledigt från "lektion" och arbetat på egen tid för detta eller är det så att ni har gjort detta under lektionstid.

vi har fått det som en läxa. Vi har alltså inte alls jobbat med detta på lektionerna utan då har vi pratat om helt andra saker.

hmm, vad vill du veta?


   
SvaraCitera

Human:

som jag skrev innan, jag har ingen frånvaro alls

Nej, du skrev att du varit sjuk och bortrest? Hur mycket har du varit sjuk och bortrest?

Human:

om man har minsta lilla hjärta, så ja, självklart

Om du mår dåligt så du inte kan göra det du ska i skolan får du väl hoppa av och gå ett annat år. Man kan inte dela ut betyg bara av ren sympati...


   
SvaraCitera

Human:

vi har fått det som en läxa. Vi har alltså inte alls jobbat med detta på lektionerna utan då har vi pratat om helt andra saker.

Så ni har altså haft lektion denna terminen, med den nya läraren då förståss och haft vanliga lektioner där ni gjort annat och haft denna religionsuppgift som en sorts "läxa"?

Om så vore fallet så är det ju inget streck du ska ha, Kanske ett "G" altenativt ett "IG". Streck kan du ju bara få om du inte har närvarat på lektionerna och gjort något alls.


   
SvaraCitera