Aviseringar
Rensa alla

Läraren som ger sina elever underkänt om de har ”rasistiska åsikter”


Ämnesstartare

http://www.nationell.nu/2010/03/18/lararen-som-ger-elever-underkand-om-de-har-ra...

SVT Aktuellt sände nyligen ett inslag om Sverigedemokraternas och nationalistiska partiers rätt att besöka landets skolor och informera om sin politik.

SVT fokuserar på Aniaragymnasiet i Göteborg, där alla politiska partier – förutom Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna – är välkomna. I inslaget intervjuas en av skolans samhällskunskapslärare, Markus Gullvén, som gör det bisarra uttalandet att han underkänner elever med rasistiska (läs svenskvänliga) åsikter:

- Min slutsats är att en elev som systematiskt för fram odemokratiska åsikter och använder sig av odemokratiska symboler i mitt klassrum bryter mot de mål vi har med undervisningen på skolan och efter en diskussion med eleven och inte nånting förändras så måste jag ge underkänt, säger han.

Reportern replikerar då ”Men det betyder ju att du sätter betyg på åsikter?”, varpå läraren svarar:

- Ja, precis som det står i läroplanen att jag ska.

Den nationalistiska organisationen Nordisk Ungdom, NU, JO-anmäler Markus Gullvén.

http://www.nordiskungdom.com/2010/03/19/nu-jo-anmaler-markus-gullven-m-fl/

Reflektioner? Hur ser ni på lärarens uttalanden och hur ser ni på Nordisk Ungdoms JO-anmälan?

Personligen ser jag det ganska så konstigt att läraren ens talar om demokrati då han uttryckligen vill inskränka på åsiktsfriheten och yttrandefriheten.


   
Citera

Jag är inte förvånad.

Min samhällslärare diskuterade med mig i förra året att jag måste lugna ner mig när jag talar om folks olikheter och rasindelning då man enligt läroplanen inte får godkänna nazistiska åsikter och måste underkänna den som yttrar dessa.

Löjligt, jag som inte ens sympatiserar med nazismen, anklagas och hotas om att få underkänt för att jag yttrar min åsikt om något som är uppenbart och borde uppmuntras i ett ämne där vi bör lära oss om alla olika samhällsformer.

Det står bland annat också i läroplanen ordagrant att läraren ska undervisa sina elever om den demokratiska läran och att denne är den enda rätta samhällsformen.

Till skolan går man för att undervisas och för att vidga sina vyer, inte förtryckas och hjärntvättas.


   
SvaraCitera

Är nog svårt för många lärare att inte leka lite Gud och straffa vissa elever för någonting de sagt eller gjort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wow, jag visste inte att skolan var statligt ägd och var en del av indoktrineringsprogrammet.[tired]


   
SvaraCitera

Inte för att jag stödjer det här men är man rasist och/eller med i Nordisk Ungdom har man uppenbarligen inte fattat...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla är så jävla rädda för islam att det är sjukt..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är egentligen inte bara "rasistiska" åsikter det handlar om, utan att sätta sig upp mot läraren öht om man anser att han lr hon gjorde fel.


   
SvaraCitera

Skolans mening är inte att uppmuntra eleverna till egettänkande utan att mönstra dom till laglydiga demokrater efter deras begär, ju mer man fördummar och automatiserar en befolkning desto effektivare blir den att manipulera. I usa har det gått relativt långt, men vi i väst håller på att närma oss.


   
SvaraCitera

Idiotisk lärare som borde få sparken. Han kan aldrig ha hört begreppet yttrandefrihet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kouku:

Alla är så jävla rädda för islam att det är sjukt..

Hamnat i fel tråd, har vi?


   
SvaraCitera

Exkrement:

Idiotisk lärare som borde få sparken. Han kan aldrig ha hört begreppet yttrandefrihet.

Liksom polisen som upprätthåller idiotiska lagar, gör läraren bara sitt jobb. Det är hos skolverket problemet ligger.


   
SvaraCitera

Det är så jävla sjukt att folk fortfarande inte har fattat. Ens politiska åsikt skall inte över huvud taget ha någonting att göra med vilket betyg man ska ha. Det handlar om vilket fotbollslag man håller på, och håller man på AIK ska man helt klart ha IG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amigo:

Personligen ser jag det ganska så konstigt att läraren ens talar om demokrati då han uttryckligen vill inskränka på åsiktsfriheten och yttrandefriheten.

Håller med helt. Det börjar gå utför. Tycker hela det här förbannande rasist stämplandet börjar gå överstyr.


   
SvaraCitera

Demokratiska Sverige.


   
SvaraCitera

Hattmakaren:

Liksom polisen som upprätthåller idiotiska lagar, gör läraren bara sitt jobb. Det är hos skolverket problemet ligger.

Man kan inte skylla på skolverket. I detta fallet är det läraren själv som avgör begreppet "odemokratiskt". Polisen kan inte själva bestämma hur en lag ska se ut.


   
SvaraCitera