Aviseringar
Rensa alla

Lärorika filmer


Ämnesstartare

Jag är så kass på filmer, jag tittar liksom om på samma 3 filmer hela tiden. Samma med serier. Men jag  vet att man kan lära sig mycket genom filmer. Som krigsfilmer, man lär sig lite om kriget i filmen. Vilket jag tycker är intressant. Så någon som kan ge bra tips på lärorika filmer? Sånna stora filmer som gladiator, schindlers list osv... 


   
Citera
Ämnesetiketter

finns t.ex first they killed my father på netflix som är en sann historia


   
SvaraCitera

The Beach Girls, en mycket bra film där man lär sig att om man röker tillräckligt med marijuana så vågar även den timida huvudkaraktären vara topless på strandfesten


   
SvaraCitera

The greatest story never told. Riktigt intressant dokumentärfilm


   
SvaraCitera

American Sniper
Bitva za Sevastopol
Eldflugornas grav
Saving private Ryan
We were soldiers
Black hawk down
Lone Survivor
Dunkirk


   
SvaraCitera

Samt två serier i samma tema:
Band of Brothers
Rome


   
SvaraCitera

Marsbrud:
Jag är så kass på filmer, jag tittar liksom om på samma 3 filmer hela tiden. Samma med serier. Men jag  vet att man kan lära sig mycket genom filmer. Som krigsfilmer, man lär sig lite om kriget i filmen. Vilket jag tycker är intressant. Så någon som kan ge bra tips på lärorika filmer? Sånna stora filmer som gladiator, schindlers list osv... 

Pfffht, förlåt men ''man kan lära sig mycket genom filmer. Som krigsfilmer'', väldigt många actionfilmer eller WWII filmer är ren propaganda som oftast är producerade av USA, Storbritannien eller Frankrike. Ska man lära sig historia på riktigt ska man titta på dokumentärer. Det är jättebra att du är intresserad och vill lära dig mer, det är en fantastisk bra egenskap hos dig.
I filmen Gladiator lär man sig nog mest om hur det är att vara gladiator än om det romerska riket. Kortfattat kan man säga att det romerska riket existerade i sisådär 800år, de lärde sig de bästa taktikerna och lyckades ta över hela södra Europa, Frankerriket, Britterriket, Benelux och delar av nuvarande Tyskland dock lågt ifrån hela. Allt söder om Tyskland ner till nordliga delar av Afrika såsom dagens Algeriet, Tunisien och Egypten samt stora delar av Mellanöstern. Sen kom de tyska ''barbarerna'' och invandrade och attackerade det romerska riket vilket gjorde att romarriket tvingades att stationera väldigt mycket resurser på nordöstfronten. En väldigt stor ?missväxt, sjukdom? bredde ut sig vilket ledde till att stora delar av Roms befolkning svalt ihjäl och dog och som riket aldrig återhämtade sig ifrån för att sedan störtas av tyska ''barbarstammar'' när de intog Rom år 408 eller när det var.
Om du köper Rome II (Total War) kan du få en stimulerad historieberättelse av hur Romarriket växte sig bit för bit till vad det sedan blev.
Annars är jag rätt bra på gammal historia så jag berättar gärna om du vill höra dvs. Glad


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:
American Sniper
Bitva za Sevastopol
Eldflugornas grav
Saving private Ryan
We were soldiers
Black hawk down
Lone Survivor
Dunkirk

1. Amerikansk Propaganda.
2. ?!?
3. ?!?
4. Propaganda.
5. ?!?
6. Låter som propaganda.
7. Förmodligen propaganda.
8. Amerikansk Propaganda.

Ruttenfisk:
Samt två serier i samma tema:
Band of Brothers
Rome

1. Amerikansk propaganda.
2. Amerikansk-brittisk propaganda som lyckats få med italenska RAI med i bilden för att verka trovärdiga. Filmen Rome borde ses med ett par kritiska ögon.


   
SvaraCitera

trevlig-snubbe: 1. Amerikansk Propaganda.
2. ?!?
3. ?!?
4. Propaganda.
5. ?!?
6. Låter som propaganda.
7. Förmodligen propaganda.
8. Amerikansk Propaganda.

Meh, har ju till och med varvat med rysk propaganda (Bitva za Sevastopol) så att det ska vara mer mångsidigt. Inte vara så negativ nu, inte.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Meh, har ju till och med varvat med rysk propaganda (Bitva za Sevastopol) så att det ska vara mer mångsidigt. Inte vara så negativ nu, inte.

Okej, ja då blir det ju bara allierad propaganda från lite fler perspektiv. Du får ändå ett löst hängade godkänt på uppsatsen för att du visade lite mer perspektiv. Blink


   
SvaraCitera

Allting borde för övrigt ses med kritiska ögon, spelfilmer har trots allt i främsta syfte att sälja och generera profit. Då är det självklart att det kommer att bli en del tummande på fakta, antingen för att det ska bli mer "coolt" eller för att det ska gå hem hos en viss publik (amerikaner vill ju se USA som the good guys).
Ja, det är naturligtvis bättre att se dokumentärer, men det är inte alltid man har lust att plöja igenom massa dokumentärer om man nu inte redan har ett väldigt starkt historieintresse. Då kan det ändå vara bättre att se ett par delvis inkorrekta filmer och få en något vinklad bild av historien, än att vara totalt okunnig och inte veta någonting. Speciellt om man hela tiden är medveten om att det man ser är vinklat och att man därmed tar det med en nypa salt.

Med det sagt tycker jag ändå att vissa av de jag nämnde har gjort ett ganska bra jobb med att visa upp fler perspektiv eller för den delen åtminstone lära ut vissa händelser. Exempelvis är det tydligt att Band of Brothers tar det amerikanska perspektivet och får USA att framställas som Europas räddare, men den ger ändå en viss inblick i till exempel hur det var för de tyska soldaterna och att de i slutändan inte var så annorlunda eller för den delen onda människor. Framförallt får man lära sig hur det var för soldaterna, då man får se det ur deras synvinkel, och jag är säker på att det helvete som de amerikanska trupperna stöter på i filmen har upplevts av människor på alla sidor, inte minst på östfronten. 
Likaså Lone Survivor, som helt klart tar amerikanarnas perspektiv och utmålar dem som de goda personerna i konflikten i Mellanöstern, någonting som helt klart kan diskuteras, men filmen visar ändå att de amerikanska soldaternas roll i det hela var mindre än vad många tror/trodde. Istället visar den att lokalbefolkningen hade en väldigt stor roll att spela. Men ja, det gäller även här att vara medveten om dess vinkling.
Sen kan man även ta Rome, som visserligen innehåller en hel del felaktigheter, men för den oinsatte kan det ändå bli en inkörsport, någonting som väcker intresse för antikens Rom. Dessutom lär man sig ganska mycket om vissa mer konkreta händelser, till exempel att Julius Caesar tog makten i Rom, att han blev mördad av senaten, att det blir inbördeskrig och Augustus sedan tar makten osv. Saker som kanske inte är självklara för den som inte är insatt i den tidsperioden.


   
SvaraCitera

Bättre att se filmer som lär en om framtiden istället. Typ Star Trek å Blade runner.


   
SvaraCitera

trevlig-snubbe:

Okej, ja då blir det ju bara allierad propaganda från lite fler perspektiv. Du får ändå ett löst hängade godkänt på uppsatsen för att du visade lite mer perspektiv. Blink

Eldflugornas grav är dessutom från ett japanskt perspektiv, men den är framförallt antikrig och utmålar inte någondera sida som bra. Finns väl för den delen egentligen inte så många välgjorda spelfilmer som tar axelmakternas perspektiv?


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:
Allting borde för övrigt ses med kritiska ögon, spelfilmer har trots allt i främsta syfte att sälja och generera profit. Då är det självklart att det kommer att bli en del tummande på fakta, antingen för att det ska bli mer "coolt" eller för att det ska gå hem hos en viss publik (amerikaner vill ju se USA som the good guys).
Ja, det är naturligtvis bättre att se dokumentärer, men det är inte alltid man har lust att plöja igenom massa dokumentärer om man nu inte redan har ett väldigt starkt historieintresse. Då kan det ändå vara bättre att se ett par delvis inkorrekta filmer och få en något vinklad bild av historien, än att vara totalt okunnig och inte veta någonting. Speciellt om man hela tiden är medveten om att det man ser är vinklat och att man därmed tar det med en nypa salt.

Med det sagt tycker jag ändå att vissa av de jag nämnde har gjort ett ganska bra jobb med att visa upp fler perspektiv eller för den delen åtminstone lära ut vissa händelser. Exempelvis är det tydligt att Band of Brothers tar det amerikanska perspektivet och får USA att framställas som Europas räddare, men den ger ändå en viss inblick i till exempel hur det var för de tyska soldaterna och att de i slutändan inte var så annorlunda eller för den delen onda människor. Framförallt får man lära sig hur det var för soldaterna, då man får se det ur deras synvinkel, och jag är säker på att det helvete som de amerikanska trupperna stöter på i filmen har upplevts av människor på alla sidor, inte minst på östfronten. 
Likaså Lone Survivor, som helt klart tar amerikanarnas perspektiv och utmålar dem som de goda personerna i konflikten i Mellanöstern, någonting som helt klart kan diskuteras, men filmen visar ändå att de amerikanska soldaternas roll i det hela var mindre än vad många tror/trodde. Istället visar den att lokalbefolkningen hade en väldigt stor roll att spela. Men ja, det gäller även här att vara medveten om dess vinkling.
Sen kan man även ta Rome, som visserligen innehåller en hel del felaktigheter, men för den oinsatte kan det ändå bli en inkörsport, någonting som väcker intresse för antikens Rom. Dessutom lär man sig ganska mycket om vissa mer konkreta händelser, till exempel att Julius Caesar tog makten i Rom, att han blev mördad av senaten, att det blir inbördeskrig och Augustus sedan tar makten osv. Saker som kanske inte är självklara för den som inte är insatt i den tidsperioden.

Tumme upp


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Eldflugornas grav är dessutom från ett japanskt perspektiv, men den är framförallt antikrig och utmålar inte någondera sida som bra. Finns väl för den delen egentligen inte så många välgjorda spelfilmer som tar axelmakternas perspektiv?

Ja men då får du ett klart godkänt isf! Nä jag tror inte det heller, det finns ju några, när jag söker på Axis power films på Bing kommet Hetalia upp som alternativ vilket jag kan rekommendera. Det finns en del på YT som jag absolut skulle måla Axis som det absolut tar axelmakternas perspektiv (pretty obvious men ändå).


   
SvaraCitera