Aviseringar
Rensa alla

Läs, alla som anser att det finns en mening med allt som händer


Ämnesstartare

loom:

Ahaa....intressant.

Det brukar gå under benämningen existentialism, i fall det är nåt du vill gräva djupare i. Vi slungas ut i en värld utan mening när vi föds, utan att vi själva valt det. I denna värld utan mening måste vi, om vi inte väljer att helt enkelt ge upp, fylla våra liv med intressanta upplevelser och människor och handla på ett sådant sätt att vi helt enkelt tvingar fram mening.

Beklagar också sorgen, det kan inte varit lätt att se sin syster tyna bort i cancer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Det brukar gå under benämningen existentialism, i fall det är nåt du vill gräva djupare i.

Det ska jag göra.

Hovnarren:

Beklagar också sorgen, det kan inte varit lätt att se sin syster tyna bort i cancer.

Tack, det var fruktansvärt och jag har börjat fundera väldigt mycket över livet efter det.


   
SvaraCitera
leafar

loom:

m nu allt har en mening, vad var det för mening med att hon dog?

Tror det lätt är sådana händelser som väcker en. Man hajar till och förstår att livet inte är en våg där lika mycket ont som gott sker för att väga upp någon universell lyckokvot. Tror att det är nyttigt att inse även om jag beklagar situationen som ledde till det.

Och det där med existentialism är definitivt värt att kolla upp. Min favoritfilosof är trots allt existentialist. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leafar:

Tror att det är nyttigt att inse även om jag beklagar situationen som ledde till det.

Jag tänker likadant, och känner ju verkligen hur jag tänker på ett helt annat sätt. Vet bara inte exakt hur jag ska tänka.

leafar:

Och det där med existentialism är definitivt värt att kolla upp.

Det känns bara lite tungt? Mycket att ta in och förstå liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, för din syster var den första att dö i cancer.


   
SvaraCitera

Hela meningen med livet är att man ska leva tills man en dag dör. Det låter ju väldigt enkelt, och avskalat, men det är trots allt sanningen. Enligt den filosofin bestämmer man heller inte vilken dag som är ens sista, och man försöker därför forma sitt liv till så lyckligt som möjligt under de dagar man får leva. Vad man gör till sin sista är upp till varje människa och man kan egentligen inte skylla sin olycka på någon annan.

Du får vara stark[love] det är fruktansvärt när någon nära måste lida och tyna bort. Det är klart att man inte finner någon mening i det, det är orättvist att alla inte får samma chans att leva!

Det kommer att komma massor av goda ting i ditt liv om du lever vidare och tillåter dig själv att vara lycklig trots sorg och saknad! Det är jag övertygad om.


   
SvaraCitera
leafar

loom:

Det känns bara lite tungt? Mycket att ta in och förstå liksom.

Förstår det iofs. Annars kan det vara ett sätt att förstå vad mening innebär ur en ny synvinkel, d.v.s. en synvinkel som inte nödvändigt behöver involvera någon högre, "övernaturlig" aspekt.


   
SvaraCitera