Aviseringar
Rensa alla

Läs först: Vilka trådar som hör hemma här, och vilka som inte gör det


Ämnesstartare

Detta forum heter Drogdebatt och av namnet kan man förstå att dess syfte är att debattera droger: för och emot de lagar vi har i dag, spututbyte eller inte, är alkoholkonsumtionen för hög?, borde man få dricka alkohol redan som 16-åring? etc. etc.

Vissa saker, som dock frekvent postas här, hör inte hemma här utan i ett annat forum.

* Har du frågor om medicin du köpt på apoteket eller fått utskriven av en läkare så hör det hemma i Kroppen och sjukdomar
* Vill du prata om ditt drogmissbruk (eller -bruk som vissa väljer att kalla det) skall det göras i Missbruk och rehabilitering

Tips eller förklaringar på hur man gör för att knarkar, vad knark kan kosta, hur det skall doseras, hur man känner igen toppslätskivlingar, på något sätt uppmuntran till drogmissbruk (eller -bruk) eller länkar till sidor med något av det nyss nämnda hör inte hemma här alls. Att sälja eller köpa droger är naturligtvis sträng förbjudet.

Trådar om hur lång tid det tar för [någon drog] att gå ur kroppen inför något slags test, hur man skulle kunna påskynda detta el. dyl. hör inte heller hemma på Ungdomar.se och kommer tas bort.

Personer som postar något av det som beskrivit ovan kommer att varnas enligt § 12:

§12 Det är inte tillåtet att tipsa om eller rekommendera olagliga droger, eller piller som ger en drogliknande effekt vid överdosering, eller posta så kallade tripprapporter. Däremot är det fullt tillåtet att diskutera anledningar för och emot droger.

Efter ett antal varningar kan det komma att leda till avstängning från Ungdomar.se

Notera: detta är inga regler utan reglerna finns att läsa på http://ungdomar.se/rulez.php, det jag skrivit är en redogörelse över hur jag tolkat reglerna och hur jag modererar efter dem så att det inte skall komma som en överraskning. Administratörers uttalande trumpfar oss moderatorer.


   
Citera
Ämnesetiketter

Hampie:

Trådar om hur lång tid det tar för [någon drog] att gå ur kroppen inför något slags test, hur man skulle kunna påskynda detta el. dyl. hör inte heller hemma på Ungdomar.se och kommer tas bort.

Det kan väl inte vara "olagligt" att diskutera? Jag kan inte förstå hur du kan göra en sådan tolking av den här regeln;

Hampie:

§12 Det är inte tillåtet att tipsa om eller rekommendera olagliga droger, eller piller som ger en drogliknande effekt vid överdosering, eller posta så kallade tripprapporter.

Vill du förklara?[smile]

Btw, din länk till reglerna fungerar inte, men om man scrollar ner så längt det går så finns det en länk där:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

Det kan väl inte vara "olagligt" att diskutera? Jag kan inte förstå hur du kan göra en sådan tolking av den här regeln;

Okay, om vi säger såhär då: en admin har sagt att man inte får skriva om det här.

hixaren:

Btw, din länk till reglerna fungerar inte, men om man scrollar ner så längt det går så finns det en länk där:)

Bara ett komma som råkade komma med..


   
SvaraCitera

Hampie:

Okay, om vi säger såhär då: en admin har sagt att man inte får skriva om det här.

Varför ändrar ni inte reglerna i så fall? [tired]


   
SvaraCitera

Hampie:

* Vill du prata om ditt drogmissbruk (eller -bruk som vissa väljer att kalla det) skall det göras i Missbruk och rehabilitering

Varför inkluderar ni då inte bruk i rubriken? Det är en skillnad mellan bruk och missbruk.

Hampie:

Tips eller förklaringar på hur man gör för att knarkar, vad knark kan kosta, hur det skall doseras, hur man känner igen toppslätskivlingar, på något sätt uppmuntran till drogmissbruk (eller -bruk) eller länkar till sidor med något av det nyss nämnda hör inte hemma här alls.

Inte enligt reglerna:

Hampie:

Däremot är det fullt tillåtet att diskutera anledningar för och emot droger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Varför inkluderar ni då inte bruk i rubriken? Det är en skillnad mellan bruk och missbruk.

Nu är jag inte den som satt rurikerna, jag är moderator och det är ett ideelt arbete. Vi gör som vi blir tillsagda. Jag skulle väl dock gissa på att UMIT kanske, som jag, inte anser bruk av narkotika vara annat än missbruk. Det är en ideologisk sak.

z i n:

Inte enligt reglerna:

Jag tolkar inte 'att diskutera för droger' som att 'uppmana till drogmissbruk' som samma sak.


   
SvaraCitera

Hampie:

Jag skulle väl dock gissa på att UMIT kanske, som jag, inte anser bruk av narkotika vara annat än missbruk. Det är en ideologisk sak.

Det är ju dock långt ifrån alla droger som är narkotikaklassade.

Och hur man kan vara så ignorant och respektlös att man anser sig ha rätt att bestämma att en person tar skada av en viss substans även om personen själv anser att fördelarna definitivt överväger nackdelarna kommer jag nog aldrig förstå.

Det är precis samma sak som om jag skulle anse att du är sjuk bara för att du är bög även om du känner dig helt frisk. Väldigt kränkande och respektlöst.

Hampie:

Jag tolkar inte 'att diskutera för droger' som att 'uppmana till drogmissbruk' som samma sak.

Nej. Men tycker du inte att det är att uppmana till drogbruk om man argumenterar för vad som är bra med droger och drogbruk?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Nej. Men tycker du inte att det är att uppmana till drogbruk om man argumenterar för vad som är bra med droger och drogbruk?

Att prata om varför det borde vara legalt är en sak, att säga att folk borde använda narkotika en annan. Jag har en känsla av att du förstår precis vad som menas, och i så fall: snälla sluta lek rättshaverist.


   
SvaraCitera

Hampie:

Att prata om varför det borde vara legalt är en sak, att säga att folk borde använda narkotika en annan.

Ja, men var i reglerna står det att man inte får diskutera anledningar till att använda narkotika?

Och varför svarade du inte på min fråga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Ja, men var i reglerna står det att man inte får diskutera anledningar till att använda narkotika?

Jag har inte skrivit något om det; det jag skrivit om är uppmaning till drogmissbruk. Om du skriver att du knarkar för att du tycker det är kul att var hög kommer det inte generera en varning men om du däremot skulle skriva att alla borde knarka för att det är så skönt att vara hög är det en annan sak.


   
SvaraCitera

Hampie:

Om du skriver att du knarkar för att du tycker det är kul att var hög kommer det inte generera en varning men om du däremot skulle skriva att alla borde knarka för att det är så skönt att vara hög är det en annan sak.

Vad är det som gör att det ena är tillåtet men inte det andra? Det påverkar ju läsaren på samma sätt. Vem vill inte ha det kul/skönt liksom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Vad är det som gör att det ena är tillåtet men inte det andra? Det påverkar ju läsaren på samma sätt. Vem vill inte ha det kul/skönt liksom?

Motivet. Lägg av nu, okay?


   
SvaraCitera

Hampie:

Motivet.

Motivet kan mycket väl vara det samma.

Hampie:

Lägg av nu, okay?

Gör det själv.


   
SvaraCitera

Hampie:

Okay, om vi säger såhär då: en admin har sagt att man inte får skriva om det här.

Okej, jag tycker att du ska be denna admin att uppdatera reglerna då[smile][y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

ur det skall doseras

så om någon unge får för sig att ta en massiv överdos av något får man inte påpeka det? [y]


   
SvaraCitera