Aviseringar
Rensa alla

LÄS INNAN DU ANVÄNDER TAMPONG


Ämnesstartare

Jag måste berätta för alla där ute som funderar på att börja använda tampong/ använder att inte göra samma misstag som jag;
jag hade försökt att använda tampong ca 6 gånger utan resultat och den här gången bestämde jag mig att jag skulle få in den!! Jag hade läst om att om man har svårt att föra in en tampong så kan man använda sig av lite vaselin. Dock tog jag det här tipset lite för långt för att jag smetade in hela tampongen!! Och vaselin är vätskestötande så när det hade gått 5-6 timmar tänkte jag kolla om jag kunde ta ut den, men nej! Jag blöder ganska mycket och blev därför ganska förvånad. Men ca 1 h senare så skulle jag tvätta håret och då tänkte jag att det vore bra om jag förde ut den så att jag kan skölja rent men när tampongen precis var vid öppningen så tog det stopp!! Och jag fick panik så jag tänkte att jag skulle spruta vatten mot tampongen så att den svällde snabbare men när jag provade igen så gick det ej heller!!! Nu fick jag verkligen panik för att det gjorde JÄTTEONT när den precis skulle ut och det hade gått 8 timmar!! Jag bestämde mig att nu ska j*veln ut så jag tog en spegel och drog försiktigt ut den, jag särade på blygdläpparna så gått det gick och det sved jättemycket!! När halva hade kommit ut så gjorde det ej ont. Men jag såg på tampongen att den inte var helt svälld men ändå fylld med blod så jag förstod att det var vaselinet. Alltså: om du har svårt att föra in tampongen, ta bara lite vaselin på toppen och inte på hela tampongen! Då slipper du få hela din kväll förstörd:)


   
Citera

Aw. Verkar dock som att den var för stor och torr/ej tillräckligt fylld, snarare än att det var för att du använt vaselin.
Du kanske bör testa en mindre storlek nästa gång?
Etc


   
SvaraCitera

Använd en mindre storlek nästa gång. Det blir också bättre om du smörjer in slidöppningen istället för tampongen.


   
SvaraCitera
time
 time

Som de andra redan har sagt: använd en mindre storlek. Om du blöder mycket är det bättre att byta mindre tamponger oftare än att använda en som är för stor så den fastnar i flera timmar! Och, ja, smörj in dig själv och inte tampongen, det är kroppen som behöver glid, inte mensskyddet. Lycka till i fortsättningen!


   
SvaraCitera
penja

Är det nått vedertaget hörrni? Att man ej får ut en tampong som ej är tillräckligt fylld? 


   
SvaraCitera
time
 time

penja:
Är det nått vedertaget hörrni? Att man ej får ut en tampong som ej är tillräckligt fylld? 

Har själv aldrig varit med att det skulle göra så ont/vara så svårt som TS beskriver, men en fylld är väl lättare att få ut ja. 


   
SvaraCitera

penja:
Är det nått vedertaget hörrni? Att man ej får ut en tampong som ej är tillräckligt fylld? 

Ja är den torr blir det ju svårare pga inget glid


   
SvaraCitera
penja

time:

Har själv aldrig varit med att det skulle göra så ont/vara så svårt som TS beskriver, men en fylld är väl lättare att få ut ja. 

vonKissekatt:

Ja är den torr blir det ju svårare pga inget glid

Jo, stämmer säkert. Har heller aldrig tänkt på det som ett problem. Men jag kanske alltid väntat lagom länge i stort sätt. Nu för tiden har jag ej mens pga mitt preventivmedel så jag har typ glömt bort hur det var. 


   
SvaraCitera

penja:

Jo, stämmer säkert. Har heller aldrig tänkt på det som ett problem. Men jag kanske alltid väntat lagom länge i stort sätt. Nu för tiden har jag ej mens pga mitt preventivmedel så jag har typ glömt bort hur det var. 

Bekvämt. Hade jag ej varit så orolig för biverkningar hade jag nog kört på det jag med. Har dragit ned ordentligt på tamponger i alla fall sedan jag läste om hur dåligt det var för slemhinnorna. Det är ju rätt kasst både ekonomiskt och miljömässigt också. En menskopp borde skickas ut gratis till alla kvinnor. Har ej testat min än men de ska inte göra ont eller vara krångliga att ta ut oavsett mängd i dem har jag hört.


   
SvaraCitera
Berit

vonKissekatt: En menskopp borde skickas ut gratis till alla kvinnor. Har ej testat min än men de ska inte göra ont eller vara krångliga att ta ut oavsett mängd i dem har jag hört.

kan va lite trixigt så om man tex råkar tapp taget medans halva koppen är i så kan det gö ont


   
SvaraCitera

känns ej som mängden blod styr det

Berit:

kan va lite trixigt så om man tex råkar tapp taget medans halva koppen är i så kan det gö ont


   
SvaraCitera
Berit

vonKissekatt:
känns ej som mängden blod styr det

nej den vecklas ju ut om an tappar greppet


   
SvaraCitera

asså borde inte tampongen bli större ju mer den fylls, i detta exempel låter de ju som att den är lättare att få ut Skeptisk ja är ju kille så de ja säger behöver ju inte stämma men andrräa saker som sväller blir ju knappast lättare att få ut om den blir ännu större


   
SvaraCitera

handendärnissen:
asså borde inte tampongen bli större ju mer den fylls, i detta exempel låter de ju som att den är lättare att få ut Skeptisk ja är ju kille så de ja säger behöver ju inte stämma men andrräa saker som sväller blir ju knappast lättare att få ut om den blir ännu större

;P 
Om den inte svällt är den ju torr.
= svårare att ta ut.


   
SvaraCitera

rotorblad:

;P 
Om den inte svällt är den ju torr.
= svårare att ta ut.

ja tänk så mkt visste ja 🙂


   
SvaraCitera