Aviseringar
Rensa alla

Läsa annat språk än de tråkiga moderna språken


Ämnesstartare

Tjena.

Går ettan i gymnasiet. Studerar Spanska nu som modernt språk eftersom jag måste/för jag vill inte tappa poäng. Är dock intresserad av att studera att speciellt språk som inte ingår i moderna språken (Tyska, Franska och Spanska). Är detta möjligt? På skolan finns inga andra språk med som individuellt val än de moderna.

Jag skulle vilja läsa Ryska eller Holländska eller något sånt. Är det att utesluta nu och läsa på fritiden sen efter gymnasiet eller går det att fixa på nåt sätt?


   
Citera

Uteslut. Läs språk hemma istället, du lär lära dig mer än vad du gör i skolan.


   
SvaraCitera
Åtta

Om inte din skola tillhandahåller undervisning i något annat språk så kommer du troligen inte heller att kunna läsa något annat än just de tre. Det är dock helt värdelöst att studera något mer "annorlunda" språk på gymnasiet, eftersom du inte kommer att hinna lära dig tillräckligt mycket för att det ska vara av någon speciell nytta - och du får ändå ingen högskolekompetens, så om du ska fortsätta läsa det språket på unversitet/högskola så kommer du troligen att få börja om.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Om du hittar tillräckligt många som vill läsa samma språk som du kan ni prata med rektor osv och se om det går att starta en kurs!
Kanske lite svårt för skolan att hitta en lärare i Holländska, men har ni tur så funkar det!

Några på min skola ville läsa japanska så de gick runt bland klasserna och frågade om fler var intresserade, och så slutade det med att skolan startade en kurs. Sen blev den så populär att de lagt in den som ett modernt språk, plus kinesiska och italienska också.


   
SvaraCitera

Att du buntar ihop ryska med holländska tyder ju på att du enbart vill läsa udda språk just för att de är udda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Uteslut. Läs språk hemma istället, du lär lära dig mer än vad du gör i skolan.

nja det är ju det att man känner sig lite dum att sitta hemma och "prata" efter en CD som ofta följer med. Dessutom så är det nog svårt att få motivationen när man sitter hemma då man har datorn att välja på. Går man till skolan så "gör man det" bara.

Men men värt ett försök iallafall. Tackar för din idé :). Ska nog beställa hem en bok i det Språket jag vill läsa och förbereda mig för kursen jag väljer i högskolan sen.

Åtta:

Om inte din skola tillhandahåller undervisning i något annat språk så kommer du troligen inte heller att kunna läsa något annat än just de tre.

Nae misstänkte det. Men ibland finns det ju undantag som sagt och är inte så insatt.

Lindblom:

Om du hittar tillräckligt många som vill läsa samma språk som du kan ni prata med rektor osv och se om det går att starta en kurs!

Även denna idé är bra. Tyvärr är jag inte den "framåt" personen som tar till mig sådana sysslor 😛


   
SvaraCitera

Läser ryska på gymnasiet nu. Man lär sig tillräckligt för små konversationer och för att få mersmak för kulturen och vilja läsa mer, så lyssna inte på vad Åtta säger. [smile]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera