Aviseringar
Rensa alla

Läsa latin!


Ämnesstartare

Älskar språket. Vill lära mig det men jag hittar inga kurser:S
Skulle vara helt okej över nätet men vanlig går oxå bran ngn som vet vart man kan hitta?


   
Citera

kunde välja det som individuellt val i tvåan [cool]
gjorde det också
fettttt jbbigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jasså:O Vilken linje går du då? Dock går jag inte i skolan så de är lite omöjligt för mig. Jo de är väl de, men de är så fint så jag tycker de är värt dey:)


   
SvaraCitera

Nenna92:

Skulle vara helt okej över nätet men vanlig går oxå bran ngn som vet vart man kan hitta?

Latin är förjävla coolt. Det är inte alla gymnasium som har det, som på mitt, men det fanns några hängivna elever som verkligen verkligen ville läsa det och de startade upp en studiegrupp där de läser Latin tillsammans 2 ggr i veckan, de får vägledning av vår bibliotikarie. Hade gärna gått om jag inte hade lektioner då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja visst är de. Så otroligt vackert. Okej. Synd man inte går i skolan då, lite svårt å starta en sån på jobbet tror jag[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hejsan! Jag kan ge dig en massa länkar och tips på böcker :3. Sen är jag lite nyfiken på _hur_ mycket latin du vill lära dig. Vill du kunna lära dig läsa Cicero och Caesar på originalspråk eller bara kunna göra små söta meningar och recitera citat? Hur mycket tid tror du att du kommer orka lägga ned på det?

Jag har pluggat latin på universitet i ett halvår :3.


   
SvaraCitera

Ville läsa, men det var för få som ville för att det skulle bli en grupp[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oj. Det vore asgrymt:) Alltså, vet inte. Lägger gärna ner massor av tid på de. Språk är ngt jag brinner för speciellt latin,det är ngt speciellt med det.
Skulle vara riktigt häftigt att kunna flytande, men gissar att de tar många år. Riktigt häftigt:P hur mkt kan du efter ett halvår då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Ville läsa, men det var för få som ville för att det skulle bli en grupp

Aww så trisst:( men de är aldrig försent och börja:)


   
SvaraCitera

Nenna92:

Aww så trisst:( men de är aldrig försent och börja:)

Nej, det är ju inte det och fick läsa italienska istället, vilket ju var värdefullt i sig.


   
SvaraCitera

språk jag skulle kunna tänka att lära mig: franska, latin, ryska, isländska, arabiska m.m!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att lära sig latin på gymnasiet bör man ha en bra och elak lärare, samt läsa minst 300p för att komma någon vart :/.

Nenna92:

hur mkt kan du efter ett halvår då?

Inte så mycket jag skulle vilja kunna. Det var ju ett tag sedan också (läste det hösten 2008) så det ligger lite långt bak i huvudet. Men jag skall försöka borsta upp det i vår och i sommar. Jag tenterade inte alla poäng (läste 30, har bara tentat 18) p.g.a. en depression men skall försöka göra det i höst :3.

Metoden som används på universitetet är inte heller speciellt.. trevlig. Man analyserar latin grammatiskt snarare än läser det. Det blir nästan som matte. Det är för att det är en gammal lärdomstradition och att man alltid gjort så.. Men det finns många andra sätt att lära sig (tack och lov).


   
SvaraCitera

Nenna92:

Skulle vara helt okej över nätet men vanlig går oxå bran ngn som vet vart man kan hitta?

Jag tog en kurs på Umeå Universitet på distans ... fast det kanske inte är aktuellt för dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag ångrar som fan att jag inte valde de, verkar kul ju.


   
SvaraCitera