Aviseringar
Rensa alla

Läsa matte 5


Ämnesstartare

Egentligen bör jag väl fråga min syv men vet helt ärligt inte om hon skulle kunnasvara på frågan. Anyway, till min fråga. Om jag går teknik-media (informations- och mediateknik) läser man ju inte matte 4, utan stannar vid matte 3c. Om man lägger till matte 4 i programfördjupning, och om skolan erbjuder matte 5, går det även då att läggatill matte 5? Samt, ni som läst matte 5, hur svår tyckte ni den var? Det är ju väldigt individellt hur svårt man upplever matte men man bör väl kunna se på ett ungefär hur mycket av en utmaning det var jämfört med de tidigare kurserna. 

Jag kanske bör fråga själva skolan jag är intresserad ut av men någon här kanske har varit i samma situation. 


   
Citera
Ämnesetiketter

På min skola kan man iaf göra så att man väljer till både ma4 och ma5 och att man då läser ma4 på höstterminen i trean och ma5 på vårterminen. Upplägget kan ju dock variera mellan olika gymnasium, så du borde kolla upp med din syv hur det är där.

Har inte läst matte 5 själv (läser det först till våren), men har hört av andra att det ska vara ungefär lika svårt som matte 4. Däremot verkar det vara ganska många nya saker som tas upp där, medan matte 4 i princip bara bygger på matte 3 fast går lite djupare (båda handlar ju framförallt om derivator, integraler och trigonometri) så har matte 5 fokus på bland annat diskret matematik.


   
SvaraCitera

Jag läste matte 5, tyckte inte direkt att det var så jättesvårt. Har alltid haft lätt för att lära mig.


   
SvaraCitera