Aviseringar
Rensa alla

Läsa natur EFTER gymnasiet?


Ämnesstartare

Hej, läser en linje på gymnasiet just nu som inte inkluderar natur, dock har jag nyligen blivigt intresserad av att läsa till läkare eller dylikt efter gymnasiet vilket kräver att man läser natur på gymnasiet.

Undrar om man kan läsa en naturkurs efter gymnasiet, men innan högskola, något imellan alltså...

Orkar inte byta gymnasium då jag isåfall måste börja om i ettan...

Tacksam för svar 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

Natur är ju en linje där rätt många kurser är inblandade. Vad går du för linje nu? Skulle du läsa alla de på komvux skulle det nog ta sjukt mycket tid. Naturlinjen/Alla andra linjer är uppdelade på tre år.
I vilken ring går du i nu? Om jag varit dig hade jag faktiskt satsat på att börja om 1:an till hösten. Dels också eftersom de nya reglerna till högskolan förminskar dina chanser att komma in på olika linjer om du har kompletterat dina kurser utöver din gymnasielinje.
Prata med din syo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

går ettan nu, men orkar serriöst inte läsa 1 år extra...
kunde valt natur i indval till nästa år, dock valde vi det för länge sedan och försent att ändra nu...

hur som hälst var det en en-års kurs som hade räkt för att läsa vidare på högskola, så det borde gå att läsa en extra kurs efter gymnasiet?

ska nog prata med min syo asap


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Taskmannen:

ska nog prata med min syo asap

Låter bra. Lycka till!


   
SvaraCitera

går väl att gå ett tekniskt basår eller vad de kallar det?


   
SvaraCitera

Läs ett naturvetenskapligt basår. Och lär dig stava bättre.


   
SvaraCitera

Taskmannen:

går ettan nu, men orkar serriöst inte läsa 1 år extra...

Du vet att du kommer att få läsa väldigt mycket sen om du nu skulle komma in på en läkarutbildning..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hoppas du inser att pga. betygsinflation krävs det en hel del arbete och en hel del tur (bor du på rätt ställe är det lätt att få 20.0, bor du på fel ställe så är det _ingen_ som någonsin har fått 20.0). Glöm inte heller att du måste ta alla meritpoäng som går att få.

Fast det bästa är nog att du satsar stenhårt på högskoleprovet. Det är inte SÅ svårt att klara det med ~1.8-1.9 som behövs för att komma in på läkarlinjen. Men det är väl inget man drar av första gången man gör det, så börja göra högskoleprovet varje år, och träna stenhårt inför det.


   
SvaraCitera

Taskmannen:

Undrar om man kan läsa en naturkurs efter gymnasiet, men innan högskola, något imellan alltså

Skit i naturkurserna, läs ett naturvetenskapligt basår istället så får du behörighet, plus att du slipper räkna in de nya betygen i ditt vanliga betyg. (Du kan alltså slappa dig igenom basåret) [y]


   
SvaraCitera

k1337oris:

Fast det bästa är nog att du satsar stenhårt på högskoleprovet. Det är inte SÅ svårt att klara det med ~1.8-1.9 som behövs för att komma in på läkarlinjen. Men det är väl inget man drar av första gången man gör det

Jo jag ska göra det första gången på lördag och jag kommer få 2.0.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera