Aviseringar
Rensa alla

Läsa sin egen sjukvårds-journal?


Ämnesstartare

Har precis börjat praktisera på ett sjukhus där vi har fått så vi kan logga in på ngn slags data journal, kommer inte ihåg vad programmet heter men de flesta sjukhus använder det numera.

Anywas så kan man söka upp olika personer då och kolla deras journaler, man kan även kolla sin egen sjukvårdsjournal. MEN. då sa hon som jobba där att det fick man inte, fastän det var ens egens. Att man var isf först tvungen till att ta kontakt med sin överläkare, den/de som skrivit i den.

Är det verkigen så, att man inte har rätt att läsa sin egen sjukvårds-journal? Tycker att det verkar väldigt konstigt.

(Grejen är att där kommer en historik på vad man gör på det programmet då det är internet kopplat elr ngt. Och historiken går inte att radera, ja jag prövade haha.)

jag förstår ju att man inte få läsa andras hejvilt sådär, men sin egen..hallå? [cute]


   
Citera
Ämnesetiketter

teganandsara:

hallå?

Tja?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej det är inte så det slutade vara på det viset på 70talet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smyg lite diskret in å kolla bara [rolleyes]


   
SvaraCitera
Åtta

Å andra sidan, hur intressant kan det vara att läsa om att du fick penicillin utskrivet 1997?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

teganandsara:

Är det verkigen så, att man inte har rätt att läsa sin egen sjukvårds-journal? Tycker att det verkar väldigt konstigt.

det är så att du inte har rtätt att göra det hur som helst. men du kan ansöka om att få läsa den, tror det är ovanligt att de nekar.

Åtta:

Å andra sidan, hur intressant kan det vara att läsa om att du fick penicillin utskrivet 1997?

fick läsa min och det var rätt intressant, där stod olika diagnoser de diskuterat läkare och psykologer sinsemellan men aldrig nämnt för mig. sånt var kul att veta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

teganandsara:

Är det verkigen så, att man inte har rätt att läsa sin egen sjukvårds-journal?

Tror det är så att du får såklart se din sjukvårdsjournal om du vill. Det som är förbjudet är att kolla runt i det där registret utan bra skäl.
Samma sak med brottsregister och en massa andra register.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det syns vem som loggat in och läst journaler. Dumma flicka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Å andra sidan, hur intressant kan det vara att läsa om att du fick penicillin utskrivet 1997?

har haft kontakt med bup och skit, ofrivilligt och en massa skit. så jag tror där står betydligt intressantare saker. thats why i wanna read it[cute]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Myksa:

Tror det är så att du får såklart se din sjukvårdsjournal om du vill. Det som är förbjudet är att kolla runt i det där registret utan bra skäl.
Samma sak med brottsregister och en massa andra register.

Ja, jo det förstår jag ju.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

teganandsara:

Är det verkigen så, att man inte har rätt att läsa sin egen sjukvårds-journal? Tycker att det verkar väldigt konstigt.

Läkare har rätt att censurera ut delar ur journalen som anses skadliga för dig som patient. Alltså måste de gå igenom journalen innan de skickar ut den till dig [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Baader_Meinhof:

Läkare har rätt att censurera ut delar ur journalen som anses skadliga för dig som patient. Alltså måste de gå igenom journalen innan de skickar ut den till dig

Oh..
Ja men då låter som som jag borde läsa den först innan de hinner cencurera ngt.. så får jag ta konsekvenserna när vem det nu är, ser att jag har läst den [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

teganandsara:

Ja men då låter som som jag borde läsa den först innan de hinner cencurera ngt.. så får jag ta konsekvenserna när vem det nu är, ser att jag har läst den

Om du praktiserar på sjukhus låter det som en riktigt dum idé att bryta mot reglerna. Det kanske till och med kan skada dig i framtiden. Sekretess gällande journaler håller man riktigt hårt på. Hur snälla de är mot dig för att du läst din egen journal och inte någon annans kan man aldrig veta.

Dessutom lär inte din journal censureras om du ber om att få ut den på det vanliga viset.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

teganandsara:

Oh..

Som patient har du i regel rätt att läsa din journal. Journalen tillhör vårdgivaren, men du kan begära att få ta del av den. Du kan antingen läsa den på stället eller be om en kopia till självkostnadspris.
Det finns två undantag då du inte kan få tillgång till din journal:
om det finns risk för att behandlingen blir lidande
om det finns risk för att någon person som nämns i journalen kan komma till skada.
Du kan ändå ha rätt att få se delar av din journal.
Vill du läsa din patientjournal ska du vända dig till den vårdgivare som behandlar dig. Om vårdgivaren anser att journalen inte ska lämnas ut ska du dels få ett skriftligt besked om detta, dels få information om hur du kan överklaga beslutet till förvaltningsdomstol.

framtidstron är död:

Dessutom lär inte din journal censureras om du ber om att få ut den på det vanliga viset.

Inte helt säkert, inte om de anser att det som står kan skada. Då får hon den ju inte ocensurerad bara för att hon ber om det [cute]


   
SvaraCitera

Om jag var du skulle jag verkligen inte läsa min journal innan jag hade pratat med någon läkare eller någon som kan förklara för en.


   
SvaraCitera