Aviseringar
Rensa alla

Läsa till KeB, BiA-B direkt efter gymnasiet.


Ämnesstartare

Det här gäller inte mig men en vän bad mig att kolla upp detta.

Om man under sin gymnasietid upptäcker att man vill bli något helt annat än vad man har behörighet till och vill läsa till de kurserna som krävs, direkt efter gymnasiet.

Är detta möjligt eller måste man vänta X antal år, och bli godkänd av någon myndighet för att kunna göra detta?


   
Citera
Ämnesstartare

Tokstolle:

Är detta möjligt eller måste man vänta X antal år, och bli godkänd av någon myndighet för att kunna göra detta?

kan köra komvux men är idiotiskt då du antagligen behöver dom här som behörighet till högskolan o du hamnar i komvuxkvoten då.

du kan vänta tills du fyller 20 o då få högskolebidrag på komvux, annars får du vanligt studiebidrag; förutsatt att du läser heltid


   
SvaraCitera

Vill bara påpeka att komvuxkvoten är en ganska liten urvalsgrupp jämfört med de andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tant Brun:

Vill bara påpeka att komvuxkvoten är en ganska liten urvalsgrupp jämfört med de andra.

korrekt. därav idiotiskt. skolorna kommer väl även få sätta storleken på komvuxkvoten själv så det jag misstänker är att dom säter den så typ 1 från komvux får komma, iaf på dom poplärare utbildningarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

från studera.nu:

Om du har behörighetskompletterat prövas du bara i
kompletteringsgruppen.


   
SvaraCitera

Tokstolle:

Är detta möjligt eller måste man vänta X antal år, och bli godkänd av någon myndighet för att kunna göra detta?

Glöm inte att du kan ansöka hos din rektor om att få läsa utökade kurser på gymnasiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera