Aviseringar
Rensa alla

Läsdagböcker


Ämnesstartare

Hej, kära bokslukare! Hjärta

Skriver någon av er läsdagbok? Hur gör ni? 

Jag har skrivit läsdagbok i flera år och är nyfiken på om/hur ni gör det. Jag har alltid köpt samma från Akademibokhandeln som ser ut såhär och den har funkat bra hittills. Tror jag har skrivit fem st nu, är inne på min sjätte. Jag skriver titel och författare högst upp på den nya sidan och sen fyller jag på med tankar, funderingar, bra citat osv medan jag läser. Om det är en dålig bok skriver jag inte så mycket, men oftast brukar det bli tre-fyra sidor per läst bok. 

Hur gör ni? Eller skriver ni ens läsdagbok? Är det bara jag som är old fashioned eller finns det folk som mig här på UM? Berätta! Om ni inte skriver läsdagbok kanske ni kan berätta vad ni tycker om konceptet, om ni har några åsikter om det.

Ha en fin dag så länge, puss på er! Party


   
Citera
Ämnesstartare

... Ingen? Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MEN HALLÅ ÄR JAG PÅ ALLVAR DEN ENDA SOM SKRIVER LÄSDAGBOK? Skärp er. Nån mer måste det ju finnas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärta

Nä tyvärr, inte jag 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gubbe i Järna:
Hjärta

Nä tyvärr, inte jag 🙁

Okej, varför inte? Kom igen jag vill prata läsdagböcker här, hjälp till lite grann med att stimulera konversationen jag desperat försöker initiera. Ledsen


   
SvaraCitera
mynona

Vad är en läsdagbok? Jag skriver vanlig dagbok från och till. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Vad är en läsdagbok? Jag skriver vanlig dagbok från och till. 

Du skriver om vad du läser, typ. Dokumenterar din läsupplevelse i dagboksform. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gjorde när jag var mindre Rodnar


   
SvaraCitera
mynona

snor:

Du skriver om vad du läser, typ. Dokumenterar din läsupplevelse i dagboksform. Glad

Jag förstår. Jag har inte hört om det förut. Jag har aldrig fört en sådan, men jag har någon gång nämnt vad jag läser i min vanliga dagbok. 


   
SvaraCitera

aldrig hört talats om, Rodnardet är faktiskt en  smart ide, sån man ska lämna in till sin svenska lärare för att få höga betygBlink


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Jag fyllde massa sånna där när jag var liten! Men skriver inte längre pga läser så lite Gråter Det var ju ett av mina nyårslöften.. att läsa mer, har inte läst en enda bok detta år?? Rodnar 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner mig barnslig nu. Alla verkar ha gjort det när de var små. Ledsen


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

snor:
Känner mig barnslig nu. Alla verkar ha gjort det när de var små. Ledsen

Neeeej, inte så, tycker att det är ett bra sätt att dokumentera vad en läser. Bra sätt att hålla koll, roligt att gå tillbaka osv Party Sitter du på UM på arbets/praktiktid btw? Blink ska träna nu, förväntar min snaps när jag kommer heeeem. puss


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjaffffffs


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snor:

Okej, varför inte? Kom igen jag vill prata läsdagböcker här, hjälp till lite grann med att stimulera konversationen jag desperat försöker initiera. Ledsen

- det som är värt att minnas minns jag oftast ändå
- jag är inte så mycket för att skriva ned mina egna tankar/reflektioner, alltsomoftast håller jag dem gärna helt för mig själv
- jag är lat
- kan inte koncentrera mig på att både ta in det jag läser och att reflektera kring det på samma gång
- det förstör flytet i läsningen

Jag kan på sin höjd markera någon enstaka sida där jag läst något bra, men för mig tappar böcker tjusningen lite om jag ska hålla på att analysera det jag läser sådär väldigt ingående. Jag hatar när vi ska skriva bokreflektioner eller liknande i skolan. Detta gäller väl främst typ vanliga skönlitterära böcker, men för mig är läsning ett sätt att helt få kliva in i en annan värld och ta del av en berättelse som liksom utspelar sig någon annanstans och funderar jag vidare kring det som händer är det så lätt att paralleller dras med "min värld" typ. Nu blev det flummigt.


   
SvaraCitera