Aviseringar
Rensa alla

Läsplatta för högskolestudier.


Ämnesstartare

Jag ska snart ägna mig åt högskolestudier, vilket antagligen kommer resultera i långa kötider på biblioteket samt dryga pengar på studiemedel.

Det jag undrar är då om någon har erfarenheter av hur det står till med utbutet av digitalt läromedel på biblioteket, samt om ni tror att det kan vara värt att punga ut 1k på en läsplatta.

Det jag kommer läsa är juridik om det nu spelar någon roll, jag har själv ingen aning om hur det ser ut med studiemedel där.


   
Citera
Ämnesstartare

kolla in vilken kurslitteratur som ni ska använda, och jämför med utbudet på den lokala ebokhandeln (amazon, booksonboard, osv) samt torrentbutiken. finns det så är det inget svårt val, direkt, eböcker är objektivt sett bättre än pappersböcker, då de är väldigt portabla (eller ja, drm och skit, men i den vardagliga bemärkelsen), och eftersom de är enkelt sökbara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

och eftersom de är enkelt sökbara.

Detta är ju ett fruktansvärt stort plus när det gällar skolböcker. Är sökfunktionen någolunda snabb?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

fruktansvärt

[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Detta är ju ett fruktansvärt stort plus när det gällar skolböcker. Är sökfunktionen någolunda snabb?

vet inte vad jag ska jämföra med, har du använt en läsplatta någon gång? bilden uppdateras ju rätt långsamt, men sökningen i sig går snabbt. du får även tänka på inmatningen av söktermer, kan tänka mig att den varierar rätt mycket beroende på om du har ett tangentbord på den, eller om det är touchtangentbord som gäller. men hyfsat snabb kommer den väl förmodligen vara. nyare modeller har även skapligt mycket snabbare skärmuppdatering, om jag inte minns fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt:

m

Men man säger så här [blush]

Leijonsparf:

et inte vad jag ska jämföra med, har du använt en läsplatta någon gång?

Jag har sett den ja, så länge sökningen i sig går snabbt är jag nöjd. Dessvärre verkade inte kurslitteraturen finnas som e-bok, vilket är fullkomligt galet... men men, jag får försöka gräva djupare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I vissa kurser så får vi kurslitteraturen i form av .pdf av läraren, så att vi ska slippa köpa skiten. I sådana lägen äre jävligt gött att ha en läsplatta. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

I vissa kurser så får vi kurslitteraturen i form av .pdf av läraren, så att vi ska slippa köpa skiten. I sådana lägen äre jävligt gött att ha en läsplatta.

Då blir det nog ett köp i varje fall, tydligen ska lärarna skriva mycket av läromedlen själva där jag skall läsa så då borde man nästan få PDF.

Tusen tack för hjälpen allihopa, det uppskattas [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

I vissa kurser så får vi kurslitteraturen i form av .pdf av läraren, så att vi ska slippa köpa skiten. I sådana lägen äre jävligt gött att ha en läsplatta. [party]

man får tänka på att just pdf vanligen inte har text som anpassas efter storleken på läsaren, då får man i stället scrolla i sidled en del. inget problem på en tablet, men med epapper så är det rätt jobbigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

man får tänka på att just pdf vanligen inte har text som anpassas efter storleken på läsaren, då får man i stället scrolla i sidled en del. inget problem på en tablet, men med epapper så är det rätt jobbigt.

De nya skall tydligen vara ganska högupplösta så det ska gå bra, dessutom kan man väl konvertera filerna?


   
SvaraCitera