Aviseringar
Rensa alla

Läsplatta?


Ämnesstartare

Någon här som har läsplatta? Inte surfplatta då som Ipad (visst, de kan användas för att läsa, men tänker mer på Kindle/sony type of thing).

Lönar det sig? E-böcker kostar väl ca lika mycket som en pocket egentligen?

Och hur är det att läsa? Brukar ha lite svårt att läsa texter (t.ex. word dokument) på datan, vill hellre skriva ut, men är det annorlunda på läsplatta då de är anpassade eller är det som att läsa på datorn?

Funderar på att skaffa en, men vet inte om det lönar sig. Det positiva är väl att "boken" är alltid lika stor och om man läser en 800 sidors bok så behöver inte ryggen dö för det. Nåt annat positivt, negativt?


   
Citera
Ämnesetiketter

har en gen3 kindle. har den i princip bara till facklitteratur som jag laddar ner olovligt, har sparat mig säkert >10 000kr. men har den också till äldre böcker som är public domain (alltså gratis att ladda ner eftersom upphovsrätten har gått ut).

om det är en skärm med ebläck så är det som att läsa från ett papper, alltså inte som en datorskärm.


   
SvaraCitera

Två vänner som skaffat säger att det är hur gött som helst.


   
SvaraCitera

E-böcker finns att tanka på diverse olika torrent-sidor och andra illegala nätverk! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birgrrr:

har en gen3 kindle. har den i princip bara till facklitteratur som jag laddar ner olovligt, har sparat mig säkert >10 000kr. men har den också till äldre böcker som är public domain (alltså gratis att ladda ner eftersom upphovsrätten har gått ut).om det är en skärm med ebläck så är det som att läsa från ett papper, alltså inte som en datorskärm.

Najs! Fan nu blev jag riktigt taggad på att skaffa en jue 😀 Hur mycket kosta din?


   
SvaraCitera

Gullregn:

Najs! Fan nu blev jag riktigt taggad på att skaffa en jue 😀 Hur mycket kosta din?

tror den kostade runt ~1500kr inkl frakt. med det är en äldre generation, vet inte vad de nya kostar. sen får du ju fundera om du vill ha en kindle/nook/whatev, de har alla sina för- och nackdelar.


   
SvaraCitera

tyvärr så går ju läsplattor på el så nej det lönar sig inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

tyvärr så går ju läsplattor på el så nej det lönar sig inte.

Fast, i och med att jag inte betalar elen hemma så är de ju lugnt 😉


   
SvaraCitera

Gullregn:

Fast, i och med att jag inte betalar elen hemma så är de ju lugnt 😉

kan också vara så att du någon gång känner att det skulle vara jätte skönt att läsa och du inte laddat den. sannolikheten för sånt är högt.


   
SvaraCitera

OF 5:

sannolikheten för sånt är högt.

har aldrig hänt mig. med tanke på att det bara går åt lite energi när man byter sida så räcker batteriet hur länge som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

kan också vara så att du någon gång känner att det skulle vara jätte skönt att läsa och du inte laddat den. sannolikheten för sånt är högt.

Då får jag väl se till att den alltid är laddad 🙂 Går hellre runt med en 156 grams sak i väskan och riskerar att den är urladdad än bär runt på en 1000 grams bok som jag kanske inte ens får tid att läsa när jag är ute 🙂 PLUS, att jag insåg nyss att de har ju inbyggda ordböcker vilket kommer göra det ohyggligt mycket lättare när jag försöker läsa böcker på franska ;D


   
SvaraCitera
kachin

Bara jag eller borde inte en läsplatta kunna ha ganska saftig batteritid? Eller hur länge klarar dom?


   
SvaraCitera

kachin:

Bara jag eller borde inte en läsplatta kunna ha ganska saftig batteritid? Eller hur länge klarar dom?

om jag inte kör wifi räcker batteriet i 3-6 veckor beroende på hur mycket jag läser.


   
SvaraCitera
kachin

Birgrrr:

om jag inte kör wifi räcker batteriet i 3-6 veckor beroende på hur mycket jag läser.

Jaha oj. Dåså.. Då förstår jag inte riktigt varför det skulle vara >hög sannolikhet< ( att man inte har batteri när man ska läsa. För är man borta från ett eluttag i 6 veckor kanske man inte tar med sig en läsplatta dit.


   
SvaraCitera
Zsasz

Köpte en Iriver Story HD för någon månad sedan efter att ha räknat ut hur mycket jag faktiskt la på böcker, och insåg att det skulle definitivt gynna mig i längden.

Den är ju lite annerlunda än t.ex. en Kindle 4, men principen är den samma, skillnaderna är:

Fördelar:
Den har högre skärmupplösning (768*1024px vs. 600*800px), tar lite fler format (Story HD tar förutom de som Kindle också kan ta: .epub, .fb2, .djvu, .xls(x) (Microsoft Exel), .ppt(x) (Microsoft PowerPoint), samt bilder och .doc(x) (Microsoft Word) utan att behöva konvertera, t.o.m. bilder liggandes i en .zip fil (bra om man ska läsa t.ex. scannade serietidningar), De enda formaten kindle kan ta som inte Story HD kan är .mobi/.azw, .mobi går enkelt och konvertera till epub, och tvärt om, .azw-filer funkar bara till Kindle), den har fullt qwerty-tangentbord (perfekt om du vill titta upp ett ord snabbt i ordboken) och har expanderbart utrymme med SD-kort, den är också knuten direkt till bibloteket så att du kan låna böcker gratis hemma från soffan, och sist men inte minst, den finns på Siba (Med andra ord, om man inte bor i någon stad som har en Webbhallen​​​ butik (vilket är så vitt jag vet den ända butiken som säljer Kindle i sverige), så kan man fortfarande köpa den utan att behöva beställa den online, perfekt om något strular).

Nackdelar:
Den har ingen Webläsare (men det är något jag personligen tycker är onödigt i en eboksläsare), är lite tyngre och större (208g vs. 169g, 190.4*125.7*9.3mm vs. 166*114*8.7mm (Längd*Bredd*Tjocklek)), ingen cloud-backup (dock något jag hade ratat ändå, du kan kalla mig paranoid men faktum är att det är mer än få eboksleverantörer och eboksläsare som sparar och skickar vidare användar information så som vad man läser, hur ofta man läser etc.), och så klart priset.. Den är ju faktiskt ~500kr dyrare än en Kindle 4 (Om du vill ha den knuten till Bibloteket vill säga, det finns också en version som är knuten till emviem.com istället för bibloteket, vilket är en eboksbutik online, som för tillfället reas ut på både ​​​​inWa​​rehouse.se och ​​​​Komplet​​t.se)

... Jävlar vad det blev en lång post, ajja..


   
SvaraCitera