Aviseringar
Rensa alla

lättlagad god mat


snabbnudlar med curry smak funkar väl? tar tre minuter max 🙂 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det blev risotto med champinjoner och med körsbärstomater 🙂


   
SvaraCitera

Pad Ka-Prao

Du behöver heligbasilika eller vanlig thaibasilika men annars inte jättemycket. Lite soja, ostronsås, ngt lite sött (ketjap manis ex.), kyckling, lök och chili. Blir asgott, går på 10-15 min och går väldigt bra att göra stora satser och ha i kyl/frys.

Recept som går att modifiera lite efter vad som finns hemma och vad man är ute efter:  http://shesimmers.com/2012/05/pad-ka-prao-%E0%B8%9C%E0%B8%B1%E0%B8%94%E0%B8%81%E0%B8%B0%E0%B9%80%E0%B8%9E%E0%B8%A3%E0%B8%B2.html


   
SvaraCitera


Rotfruktsoppa

Ingredienser

  • Morötter
  • Palsternacka
  • Majrova
  • Potatis
  • Grönsaksbuljong
  • Spiskummin
  • Ev. 0.5 dl grädde

Gör så här
Koka
upp alla rotfrukterna tills det är mjuka. Häll av hälften av vattnet och
tillsätt sedan buljongen, koka 1-2 min, mix allt tills det blir mjukt
eventuellt tillsätt mer vatten om det behövs.Krydda med spiskummin om man vill kan man ha i
grädde som extra lyx.


   
SvaraCitera

linssoppa<3


   
SvaraCitera

koka pasta, rör om

stek lök - lägg till spenat, grädde rör om, sist av allt gravad lax, rör om

blanda ALLT, rör om

tillsätt lite fetaost, rör om

rör om, blanda


   
SvaraCitera

Koka pasta, skär en laxfilé i tärningar och stek dem tillsammans med purjolök. Ha i matlagningsgrädde i stekpannan och en grönsaksbuljongtärning. Lägg till en pressad vitlöksklyfta. Salta (men inte så mycket, för buljongen är väldigt salt) och peppra. Om du har andra kryddor hemma kan du freestyla lite; jag brukar ha i en knivsudd chilipulver och paprikapulver, och ibland lite curry eller dill. Prova dig fram och se vad som funkar!

Vill du ha det vegetariskt är samma sås (grädde + buljongtärning) jättegod med wokgrönsaker och champinjoner. 


   
SvaraCitera