Aviseringar
Rensa alla

Läxhjälp


Ämnesstartare

Vill du ha hjälp med din historieläxa, var vänlig gör det här!

EDIT av Crypto:
Det är INTE meningen att någon annan ska göra din läxa åt dig utan om du fastnat på något och inte förstår så kan du be andra om hjälp.

Att en annan gör ALLT åt dig är inte tanken så kom inte med sådana hjälp-frågor, utan arbetet/läxan är din och du ska ta reda på infon på det sätt som skolan bett dig göra genom t.ex skolbok, stenciler etc


   
Citera
Ämnesetiketter

Alrighty tthen

1. Reformationen. Beskriv förutsättningarna för att den kunde genomföras, vilka var de bärande idéerna och vilka konsekvenser den kom att ge. Betänk att konsekvenser kan ses på både lång och kort sikt. Förutsättningar byggs också upp under längre tid.

2. Den europeiska dominansen: Diskutera orsakerna till att Europa kom att dominera världen under denna tid (ge exempel).

3. Stormaktstiden. År 1500 var Sverige en del av Kalmarunionen med Danmark som centralmakt. År 1650 var Sverige en stormakt i Europa. Hur kunde detta ske? Prova de olika historiesynerna idealistisk eller materialistisk förklaringsgrund.

4. Upplysningen. Tron på vetenskapen, nyttan och framsteget var viktiga inslag i upplysningsfilosofin. Jämför upplysningstidens idéer på dessa områden med tänkesättet under medeltiden och renässansen, skillnader, likheter. Vilka idéer från upplysningen har bäring på vårt samhälle idag? Varför? Motivera ditt svar.


   
SvaraCitera

serenity:

1. Reformationen. Beskriv förutsättningarna för att den kunde genomföras, vilka var de bärande idéerna och vilka konsekvenser den kom att ge. Betänk att konsekvenser kan ses på både lång och kort sikt. Förutsättningar byggs också upp under längre tid.

Dom centrala Klasserna, både Kungen,adeln och den framväxande borgarklassen var intresserade av att Kyrkan försvagades, Kyrkans maktgirighet och penninglystnad var den bidragande orsaken. Reformationen startades egentligen först som ett litet upprop, där Martin Luther ville föra en Dialog med kyrkan angående Avlastshandeln (Dvs att man kunde köpa sig syndens förlåtelser genom att betala en summa till en lokal eller den centrala kyrkliga auktoriteten i rom) som pågick i staden Wittenberg, men det utvecklade sig till en religiös reformation där många stater och nationer avsade sig den katolska tron till förmån för att gå med i den Protestantiska/Lutheranska tron.

De bärande idéerna var enligt Luther själv att Bibeln talade sanning, allt som en god kristen behövde veta för att verka stod där, Bibeln var guds ord och inte påven, Därför avsade hand bl.a allt vad Helgondyrkande hette, Att man skulle leva Celibat, och erkände inte Påven som kyrkans högste Auktoritet.
Konsekvenserna blev att hela Europa blev splittrat för lång tid framöver, sedan tillkom det även en massa krig (30-åriga kriget i mitten av 1600-talet) en tid efter Reformationen så skapades även flera sällskap, ordnar and so on, kyrkan visste att den var hotad och var tvungen att göra något åt saken, inkvisitioner skapades runtom i Europa för att förfölja Protestanter, calvinister and andra kristna minoriteter som hade brutit med den Katolska kyrkan.
Jessuitordern skapades en kort stund senare, en Order som dedikerade sitt liv åt att sprida den katolska tron till alla världens hörn och världsdelar, vilket även gjorde dom till omfattande upptäktsresare, Indien,Kina, Nordamerika, och Afrika var särskilt populära områden där dom Missionerade och försökte sprida sin nya tro.

serenity:

2. Den europeiska dominansen: Diskutera orsakerna till att Europa kom att dominera världen under denna tid (ge exempel).

Europa var inte vid denna tiden varken Kulturellt eller Militärt överlägsna araberna, kineserna mm, men Europa hade börjat satsa stort på den Militära utvecklingen, vilket gjorde att dom mer eller mindre tvingade till sig handelspartner, I början av fjärran östernhandeln så attackerade Portugisiska skepp flitigt framförallt indiska men även andra för att helt enkelt roffa åt sig deras varor för att sedan kunna slå sig in på handelsmarknaden.
Eftersom med tiden stagnerade den arabiska makten, araberna som hade haft höga tullavgifter och tjänat mycket med pengar på det hade blivit mindre då Europeerna fann sjövägen runt Afrikas Horn.
Så efter ett bra tag kom Europeerna ikapp, men det skulle dröja ett tag innan dom hade gått om Osmanska riket och araberna.

serenity:

3. Stormaktstiden. År 1500 var Sverige en del av Kalmarunionen med Danmark som centralmakt. År 1650 var Sverige en stormakt i Europa. Hur kunde detta ske? Prova de olika historiesynerna idealistisk eller materialistisk förklaringsgrund.

När Sverige, med hjälp av Gustav Wasa brutit sig ur Unionen drev han igenom en massa "reformer" i landet, under samma tid så gjorde han sig av med den Katolska tron i landet och konfiskerade alla värdesaker dom allt som ofta välbärgade kyrkorna hade att ge. Gustav Wasa skatta dessutom folket rätt hårt, och ännu hårdare vid krigstider, dessutom gick han runtom i Sverige där han höll företall inför massorna om hur man bäst skulle odla åkrarna, förvara och effektivisera annan produktion och förvaring, allt för att han så småningom kunde få in mer och mer skatter.
Hansans försvagande Makt (Upplösning kanske rentav, inte helt säker) och den rådande Instabiliteten som Reformationen hade medfört (Många tyska stater införde Protestantismen, medan vissa höll fast vid den katolska tron, vilket bäddade för eviga konflikter och splittringar) att man nu kunde blicka österut med sikte att försöka ta över hela Östersjön och därmed kunna få Monopol på handeln där. Sverige, liksom alla andra länder, satsade väldigt stort på Militären, och det enda reella hotet kom ifrån Danmark & Norge (som fortfarande var i union)

Sveriges Deltagande i 30-åriga kriget på mitten av 1600-talet var dessutom en bidragande orsak till sin ställning, dom klassades som bland dom stora makterna ut i Europa (Inte lika stora som dom allra största, men tätt efter kom dom) vid den här tiden och dom svenska karolinerna var mycket respekterade och fruktade runt om i Europa.

Sista frågan kan jag inte, hoppas detta räcker en bit.


   
SvaraCitera

Sming:

räcker en bit.

Jag tror jag älskar dig.


   
SvaraCitera

Jag arbetar med ame. rev. och jag har fastnat lite. Om någon som är insatt vet, har jag fattat det rätt?:

1. Sjuårskriget
2. The Boston Tea Party
3. Självständighetsförklaringen
4. Frihetskriget
5. Erkända av britterna som självständiga

Årtalen är en annan femma men är ordningen rätt?[tard]


   
SvaraCitera

Nettzify:

1. Sjuårskriget

Så svårt är det väl inte att googla va?

Men men... så vitt jag kan se så är det väl rätt [wink]


   
SvaraCitera

Nettzify:

Årtalen är en annan femma men är ordningen rätt?

Det är rätt [smile]


   
SvaraCitera

Behöver lite inspiration för att skriva en uppsats på minst 4 sidor [sad] Det ska handla om kalla kriget och jag tycker afghanska-sovjetiska kriget är en bra sak att skriva om eller ntressant blabla ...men jag vet inte så mcyket om ämnet.Varför gick sovjet till afghansitan och varför la sig USA i????[shake][shake][sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SeriösochSnäll:

Behöver lite inspiration för att skriva en uppsats på minst 4 sidor Det ska handla om kalla kriget och jag tycker afghanska-sovjetiska kriget är en bra sak att skriva om eller ntressant blabla ...men jag vet inte så mcyket om ämnet.Varför gick sovjet till afghansitan och varför la sig USA i????

En anledning kan vara att hindra kommunismen från att spridas. Detta då det inte var ovanligt att usa och USSR lade sig i varandras affärer för att sätt käppar i hjulen.
Om du vill ha tips på andra saker under kalla kriget skulle jag rekomendera MCartney (senator som såg kommunister överallt speciellt i hollywood) rättegångarna, korea kriget eller vietnamn kriget som eventuella ämnen. Kanske tråkiga och vanliga men det bör finnas en del fakta.


   
SvaraCitera

Har sett många sånna här trådar, därför den blev klistrad eller?

Åtta:

eller vad säger du???:P:P.pP:PPPPp


   
SvaraCitera
Åtta

m3lis:

Har sett många sånna här trådar, därför den blev klistrad eller?

Ja. Brutalt många.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lokala företagens utveckling. HUR FAN SKA JAG KUNNA SKRIVA NÅTT OM DET?


   
SvaraCitera

HEJSAN HALLÅ!!!! vill att ni ska se mig ok.

Kungarnas roll i det medeltida Europa; deras problem, lösningar och förhållanden till andra maktfaktorer. Även hur deras roll förändrades under tiden.

hehehehhehehhe


   
SvaraCitera

Vi läser Jared Diamonds bok Guns, Germs and Steel, på svenska som tur är! (Vete, Vapen och virus) Och då har vi fått frågor till delarna i boken, och en fråga är:

"Vad kan man dra för paralleller mellan utvecklingen av skriftsystemet och utvecklingen av de jordbrukssamhällen med intensifierad matproduktion."

Nog svår fråga, men jag kan inte komma på något bra och hittar inte heller det i boken, jag kom på att man kunde bokföra sina skördar, sen att man kunde "tipsa" andra jordbrukare om hur man kan göra för att skörden ska bli bättre, men jag kan inte få det att låta bra.

HJÄLP NÅN?! Kommer inte på fler saker [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jämföra chile och el salvador efter deras inbördeskrig, skillander och likheter? vill bara att någon ska förklara de för mig


   
SvaraCitera