Aviseringar
Rensa alla

Läxhjälp! Snabb fråga om blodets cirkulation!


Ämnesstartare

Har en fråga, har googlat och googlat men hittar inte. Hur tar sig syret vi andas in till mitokondrierna?
Har kommit såhär långt:

... * bla bla bla * 
Ett blodkärl passerar alltid en alveol och varefter inandning tar hemoglobinet i de röda blodkropparna emot syret från luften i alveolen och alveolen får koldioxid i utbyte som sedan åker ut när vi andas ut. 

Jag hittar verkligen inte resterande väg?


   
Citera
Ämnesetiketter
time
 time

Är det jag som är dum eller står inte hela processen i precis den text du copypastat? 

Andas in --> hemoglobinet tar emot syret i alveolen ---> alveolen får koldioxid ---> andas ut

Mitokondrierna finns ju i varje cell i hela kroppen så det är klart att de tar del av processen syre in/koldioxid ut. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och det räcker så simpelt att jag bara lägger till det? För då känns det ju typ som att man hoppar. Själva frågan ska man inte skriva så jättekomplicerat på dock, men mm. 


   
SvaraCitera

time: Mitokondrierna finns ju i varje cell i hela kroppen så det är klart att de tar del av processen syre in/koldioxid ut.

inte röda blodkroppar


   
SvaraCitera
time
 time

superpojken:

inte röda blodkroppar

Finns de inte i röda blodkroppar?! 


   
SvaraCitera

vilken klass/kurs läser du?


   
SvaraCitera

time:

Finns de inte i röda blodkroppar?! 

nää, såvitt jag vet förlitar de sig på anaerobisk glykolys


   
SvaraCitera
time
 time

superpojken:

nää, såvitt jag vet förlitar de sig på anaerobisk glykolys

Det ringer förvisso någon klocka när du säger det där MEN gör det min förklaring till att mitokondrierna får syre helt felaktig ändå? 


   
SvaraCitera

time:

Det ringer förvisso någon klocka när du säger det där MEN gör det min förklaring till att mitokondrierna får syre helt felaktig ändå? 

nej självklart inte, syret behövs för att elektrontransport-kedjan i mitokondrien ska fungera.
kort sagt så sker en oxidativ fosforylering där NADH och FADH2 reduceras och vi skapar ATP från ADP. ATP = energi, NAD+ och FAD behövs för till exempel aerob nedbrytning av glukos, det är därför vi bildar mjölksyra i muskler när vi inte får i oss tillräckligt med syre


   
SvaraCitera

man kan ju gå så djupt på varje lilla del av processerna, därför jag ville veta vilken klass ts går i så att det inte blir krångligt och för avancerat  


   
SvaraCitera
time
 time

superpojken:

nej självklart inte, syret behövs för att elektrontransport-kedjan i mitokondrien ska fungera.
kort sagt så sker en oxidativ fosforylering där NADH och FADH2 reduceras och vi skapar ATP från ADP. ATP = energi, NAD+ och FAD behövs för till exempel aerob nedbrytning av glukos, det är därför vi bildar mjölksyra i muskler när vi inte får i oss tillräckligt med syre

Alltså det där är sjukt intressant, specifikt det med mjölksyra. Jag lider av hypotyreos (underproduktion av sköldkörtelhormon) och ett av symptomen är att jag väldigt, väldigt snabbt bildar mjölksyra i benen, typ om jag promenerar hundra meter i rask takt så får jag väldigt ont på grund av mjölksyran. Hur funkar kroppen, vad är relevansen?! 


   
SvaraCitera

time:

Alltså det där är sjukt intressant, specifikt det med mjölksyra. Jag lider av hypotyreos (underproduktion av sköldkörtelhormon) och ett av symptomen är att jag väldigt, väldigt snabbt bildar mjölksyra i benen, typ om jag promenerar hundra meter i rask takt så får jag väldigt ont på grund av mjölksyran. Hur funkar kroppen, vad är relevansen?! 

uff jobbigt.. blir det bättre om du springer eller blir det bara värre?

menar du relevansen mellan mjölksyrabildningen och hormonet eller mjölksyran överhuvudtaget? vid syrebrist i musklerna kan vi inte ha en oxidativ fosforylering, då sker istället en redox-reaktion mellan NADH och pyruvat (intermediär av glykolysen) och bildar lite ATP men också mjölksyra som i sin tur sänker pH och gör därför ont

kul att försöka minnas tillbaka till biokemin Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

superpojken:
man kan ju gå så djupt på varje lilla del av processerna, därför jag ville veta vilken klass ts går i så att det inte blir krångligt och för avancerat  

2an, ämnet är Idrott och Hälsa. Letar efter ett E-svar


   
SvaraCitera
time
 time

superpojken:

uff jobbigt.. blir det bättre om du springer eller blir det bara värre?

menar du relevansen mellan mjölksyrabildningen och hormonet eller mjölksyran överhuvudtaget? vid syrebrist i musklerna kan vi inte ha en oxidativ fosforylering, då sker istället en redox-reaktion mellan NADH och pyruvat (intermediär av glykolysen) och bildar lite ATP men också mjölksyra som i sin tur sänker pH och gör därför ont

kul att försöka minnas tillbaka till biokemin Glad

Har aldrig försökt springa när det väl dyker upp Rodnar ja, mellan mjölksyra och hormonet!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

superpojken:
man kan ju gå så djupt på varje lilla del av processerna, därför jag ville veta vilken klass ts går i så att det inte blir krångligt och för avancerat  

BUMP. Jag bönar och ber dig, vet du? Jag har kollat överallt!


   
SvaraCitera