Aviseringar
Rensa alla

Lag mot droganvändning under graviditeten


Ämnesstartare

För er vars fingrar inte orkar klicka på länken nedan berättar den om en kvinna vars nyfödda dotter testats positivt för metamfetamin. Man ska alltså kunna bli åtalad för misshandel om barnet testas positivt för droger och mord om barnet dör till följd av dem.
Någon fråga om vård är det inte tal om här utan det är fängelsevistelse som gäller. Detta ska få kvinnor att söka hjälp innan det går för långt, menar förespråkare. Du kan dock komma undan om du börjat ett antidrogprogram medan du är gravid och fullföljt det framgångsfullt när barnet är fött.

http://www.buzzfeed.com/mbvd/first-woman-charged-under-new-pregnancy-drug-law-in-tennesse

Denna nyhet länkades i en feministgrupp jag är med i och det blev en himla intressant diskussion.
Här lär det nog dock bli ganska enhälligt dock. Vi diskuterar där nu även tobak etc.


   
Citera
Ämnesstartare

Väntar mig att ni är lite roligare än "uhuh ska vi förbjuda gravida kvinnor från att göra allt??? ska vi det eller?? ska de få äta ens eller ska de skuldbeläggas för det också???" 
och ba alltså det handlar inte om att skuldbelägga eller förbjuda om man vill att de ska få vård utan att rädda både mamma och barn men oki


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Ja!

Med det sagt har jag inte uttalat mig om vilka straff som kan vara tänkbara. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vård låter bättre men svårt fråga att svara på beror väl på situationen


   
SvaraCitera
Åtta

isola: Om fängelse ändras till tvångsvård, ja

Att hota med fängelsestraff har som bekant inte fungerat särdeles väl under senaste 50 åren, så det känns ju som en ganska dödfödd idé - om man inte är inne på neandertalarlinjen och mest vill se människor lida. Däremot känns det ju rimligt att dessa människor blir tvingade till vård när deras ovanor skadat någon annan än de själva. Det är ju exakt vad vi gör när vi omskolar de som kört berusade, t.ex.


   
SvaraCitera

Tycker det ska vara förbjudet att röka och dricka( alkohol) under graviditeten också.


   
SvaraCitera

isola: Om fängelse ändras till tvångsvård, ja

Håller med Åtta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Om fängelse ändras till tvångsvård, ja

Känns mer rimligt. Något bör man absolut göra i alla fall. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om fängelse ändras till tvångsvård, ja

Åtta formulerade mina tankar kring detta mycket väl:

Åtta:

Att hota med fängelsestraff har som bekant inte fungerat särdeles väl under senaste 50 åren, så det känns ju som en ganska dödfödd idé - om man inte är inne på neandertalarlinjen och mest vill se människor lida. Däremot känns det ju rimligt att dessa människor blir tvingade till vård när deras ovanor skadat någon annan än de själva. Det är ju exakt vad vi gör när vi omskolar de som kört berusade, t.ex.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tvivlar på att de skulle bry sig om den lagen när de inte bryr sig om narkotikabrottslagen, det skulle inte åstadkomma någonting


   
SvaraCitera
reben

mm  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: m fängelse ändras till tvångsvård, ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Nej inget ska hända övht


   
SvaraCitera

isola: Om fängelse ändras till tvångsvård, ja

och att barnet får vara hos mamman under denna tvångsvård. vad fan ska fängelse göra för skillnad, det är ju uppenbart vård människan behöver


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tvångsvård.
Men egentligen ska väll graviditeten vara helt drogfri. Fritt från tobak och alkohol.


   
SvaraCitera