Aviseringar
Rensa alla

Låga intagningspoäng på ingenjörslinjer.


Ämnesstartare

Kolla på http://www.antagningsstatistik.se/page/1.html och såg att det var ganska låga intagningspoäng på civilingenjörslinjerna bortsett från de linjerna med främmande språk. Snackar då om högskoleprovet vilket är vad jag kommer söka med.

Många linjer kunde man t.o.m komma in med poäng under genomsnittet.

Hur kommer det sig att det är så låga intagningspoäng? Är det för att det finns så många platser?

Har tänkt läsa naturvetenskapligt basår med garantiplats på civilingenjörslinjen och dessa siffor är helt klart uppmuntrande. [cute]


   
Citera

Det beror ju på vilka linjer och skolor du kollar på. Få, om ens några civinglinjer, har ju tex snitt på 20.0 eller liknande. Men på KTH och Chalmers brukar man behöva hyfsat höga snitt för att ta sig in på tex industriell ekonomi eller liknande.

Anledningen till varför det är så låga snitt vet jag inte...civing är rätt vanlig som yrkesgrupp och det finns mycket riktigt många platser till studenternas förfogande. Dessutom kan matten vara ganska omfattande och tung, vilket troligen avskräcker en del från att läsa civing om de inte har ett hyfsat intresse och självförtroende redan från början i detta ämne. Läkare och psykolog tex, är nog mer allmänna yrken som i högre grad lockar både humanister och naturvetare att söka = större söktryck.


   
SvaraCitera

Draqueen:

Är det för att det finns så många platser?

Ja exakt. På min civ-ing linje (datateknik) har de tagit in fler studenter än vad linjen egentligen är utformad för. Detta pga. att så många hoppar av ganska tidigt så om man tar in 190 nya kanske man har 100 kvar som faktiskt slutför utbildningen och ger högskolan pengar.


   
SvaraCitera
Hando

Draqueen:

Har tänkt läsa naturvetenskapligt basår med garantiplats på civilingenjörslinjen och dessa siffor är helt klart uppmuntrande.

Har du halvtaskiga betyg eller tycker du ändå att de är uppmuntrande på ett sätt? [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visst, det är oväntat låga intagningsbetyg på många ställen. Men saken är att man åker ut med huvudet före om man inte kan det man håller på med. Det brukar vara > 50% som hoppar av redan första terminen på civ.tekniska utbildningar. (Och nej, fråga inte efter källa).


   
SvaraCitera

Herr_Älg:

På min civ-ing linje (datateknik) har de tagit in fler studenter än vad linjen egentligen är utformad för.

Fast överintag är inget specifikt för just civilingejörsutbildningar, jag tror nästan att det är mer regel än undantag och fungerar som en dubbelgardering från högskolornas sida.


   
SvaraCitera

Draqueen:

Hur kommer det sig att det är så låga intagningspoäng?

1. många skolor suger så som örebros osv fokusera på
kth
chalmers
lund
uppsala
linköping

2. en hel del siffror som står där är felaktiga, exempelvis den jag märkte direkt var den jag planerar att söka till, industriell ekonomi, var 0.2p för mkt på den så misstänker en hel del slarv när det där skrevs

3. den är ofullständig då dom inte har med dom olika kvoterna


   
SvaraCitera

Kraven trissas upp om många söker, det är inte så många som söker till just civ utbildningar, därav de låga kraven. Detta påverkar dock inte utbildningskvalitén som säkerligen håller hög standard på de flesta civilingenjörs utbildningar. Sen är det väldigt många som hoppar av på just ingenjörs utbildningar, kanske sådana som halka in på ett bananskal men ej håller måttet.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera