Aviseringar
Rensa alla

Lagar och moral


Ämnesstartare

Vad tycker ni om lagar som är baserade på moral och etik? Kan man ha sådana förbud i ett sekulariserat samhälle?

Hur kan man vara fri om en stat bestämmer vad som är fel, även om det inte skadar någon.


   
Citera
Ämnesstartare

Lagar om våldtäkt, mord, misshandel och liknande räknar jag inte som "morallagar" då det är snarare har med vår instinkt att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

teorin: moral -> lagar
praktiken: lagar -> moral
eller: moral -> fängelse -> lagar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Lagar om våldtäkt, mord, misshandel och liknande räknar jag inte som "morallagar" då det är snarare har med vår instinkt att göra.

Vilka räknar du då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

Vilka räknar du då?

Exempel är lagar mot sexuella avvikelser där det inte finns ett offer, att någon som "vet bättre" bestämmer att det är fel baserat på sin moral, utan att ta hänsyn till situationen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Vad tycker ni om lagar som är baserade på moral och etik?

Om man undantar lagar som misshandel, stöld och liknande så tycker jag de suger.

Jellybeans:

Kan man ha sådana förbud i ett sekulariserat samhälle?

Tydligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Vad tycker ni om lagar som är baserade på moral och etik? Kan man ha sådana förbud i ett sekulariserat samhälle?

Jag tycker generellt sett att det är fel. Alla människor har olika moral vilket gör det väldigt svårt att anpassa lagarna så att det ska passa befolkningen. Vem säger att en viss moral är rätt eller fel? Det är en väldigt svår fråga. Även om jag vissa fall kan anse att det är moraliskt fel att stifta lagar som gör att rika företag blir rikare på ekonomiskt begränsade ungdomars bekostnad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är för dem. Folk suger och kommer ta varje tillfälle i akt att göra något som indirekt skadar någon om det inte är straffbart, och förmodligen även då om de tror att de kan komma undan med det.


   
SvaraCitera

Alla lagar som reglerar annat än våld eller hot om våld är dåliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Exempel är lagar mot sexuella avvikelser där det inte finns ett offer, att någon som "vet bättre" bestämmer att det är fel baserat på sin moral, utan att ta hänsyn till situationen.

Vilken lag gäller det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

med tanke på hur kass människa är så behövs dom annars skulle vi vara ännu bättre på att ha ihjäl varan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mataano:

Vilken lag gäller det?

Incest mellan vuxna, zoofili som inte räknas under djurplågeri samt mycket mer.

Även lagar om homosexualitet i andra länder.

Sexköpslagen till viss del.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Incest mellan vuxna

Utan att egentligen veta så mkt i ämnet utan bara lägga in personliga tankar så kanske just den lagstiftningen kan ses i ljuset av en "skyddslagstiftning" i den mån den används. Däremot skulle jag tänka mig att när sådant anmäls görs det inte i form av incest utan snarare som ett sexuellt övergrepp/våldtäkt o då pratade vi ju inte längre i moraliska termer.

Jellybeans:

zoofili som inte räknas under djurplågeri

Att ha en lagstiftning mot att ha sex med djur tycker jag inte handlar om att moralisera utan faktiskt skydda djur mot sexuella handlingar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mataano:

Att ha en lagstiftning mot att ha sex med djur tycker jag inte handlar om att moralisera utan faktiskt skydda djur mot sexuella handlingar.

Mataano:

Däremot skulle jag tänka mig att när sådant anmäls görs det inte i form av incest utan snarare som ett sexuellt övergrepp/våldtäkt o då pratade vi ju inte längre i moraliska termer.

Det finns redan annat lagstiftning för våldtäkt och djurplågeri. Det skulle räcka utan att ha en moraliserande lagstiftning baserad på kulturnormer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera