Aviseringar
Rensa alla

Lager i GIMP


Ämnesstartare

Hej! Jag har ett vildredigeringsprogram, GIMP, vet ni nog vad det är.

Jag undrar hur man sätter in två bilder i ett lager.. Liksom så att om man suddar på ett ställe så kommer den andra bilden där bakom istället för det vita.

Likaså det där med opaciteten, och genomskinligheten. Alltså att man lägger in en bild och var klickar man för att få den så genomskinlig och icke-genomskinlig?

Förlåt min inkompetens. [rolleyes]


   
Citera
Ämnesetiketter

Alltså, du vet hur man får till två lager? Alltså så att två bilder ligger i samma bild fast på två separata lager?

Å andra sidan så skrev jag nyss en photoshopguide for Dummies till min kompis som ville ha hjälp med samma sak, jag kan posta den eftersom det funkar ungefär på samma sätt, anpassar den lite åt dig.

GIMP GUIDE FOR DUMMIES - no offence xD
Ser du lagerdialogen? Alltså, du öppnar upp bilden, och typ nere i höger hörn kan du se alla de lager du har i bilden. När du öppnar upp en bild du har fotograferat kommer du bar ha ett lager, eftersom den är sparad i jpg-format. Börja med att öppna upp den bilden du vill ska läggas in, exempelvis flickan som ska sitta i ett fönster. Gå ned i lagerdialogen, markera det enda lagret och tryck ctrl+"C", alternativt högerklicka, "Kopiera", vet inte riktigt hur det ser ut. Med andra ord kopiera lagret. Öppna upp bilden på ditt fönster. Tryck ctrl+"V" och vips dyker bilder på flickan upp i fönstret! ^^ Nu kan du titta i lagedialogen till fönsterbilden (bilden på flickan kan du stänga ned). Där ser du att det ligger två lager istället för ett. Lager funkar ungefär som om du skulle lägga två bilder på varandra helt enkelt, om du förstår vad jag menar! Dock kommer det stå att det översta lagret är ett "inklistrat lager", och samtidigt kommer du under dialogen se en mängd symboler. Klickar du på ankaret kommer det nya lagret morfas ihop med det undre, vilket innebär ungefär att du klistrar ihop dem och det går inte att ta isär dem. Du ska trycka på symbolen för "nytt lager" ser ut som ett papper. Nu ska du ha två olika redigerbara lager.

Nu ska du ta bort allt det som omger flickan och är i vägen för fönstret. Till höger har du en verktygslåda och verktyget du vill hitta är ett sudgummi, igenkännbart, rosa! Håller du musen ovanför de olika verktygen brukar man väl se vad alla heter. Nedanför alla verktygen har du en ruta där du kan välja form och storlek på suddet. Sudda bort det som finns runt flickan som du inte vill ha med i bilden.

Nu kommer jag till frågan om du har ritat/fotat skalenligt, med andra ord: kommer du behöva förminska bilden på flickan när du lägger ihop den? Ser flickan ut som en jätte som försöker tränga sig in i ett råtthål? Var först och främst bara säker på at du har markerat rätt lager (det med flickan). Tryck Skift+T. Nu kommer det upp ett fönster som heter Skala. Där finns två rutor som heter "bredd" och "höjd" och vid slutet av dem finns något som ser ut som en sönderbruten kedja. Tryck på den så blir den hel, och detta betyder att förhållandet mellan bredd och höjd blir låst och du slipper få en väldigt platt flicka. Gå till bilden och tryck längst ut i hörnet och dra in. Tryck på "Skala" på det lilla fönstret.

Glöm inte att det på något sätt oftast går att få tillbaka alla katastrofala misstag (tryck ctrl+Z) - dock inte om du sparar och AVSLUTAR programet, öh ja, som i vilket annat program som helst. [rolleyes]

När du sparar bilder som har FLERA LAGER: Spara i formatet .xcf istälet för .jpg eller .bmp; de senare kan nämligen inte behandla lager och kommer platta ihop bilden, vilket innebär att du inte kan göra några ändringar på separata lager. Detta går att välja när du trycker på SPARA SOM och så får du trycka på "Välj fityp". När du väl känner att du fått fram en slutprodukt som du kommer använda kan du spara i JPG. Jag brukar bara alltid göra säkert att jag även har en kopia i XCF-format så jag vet att jag kan gå tillbaka och ändra senare (i vilket fall jag då gör en ny jpg-fil, alltså trycker på Spara Som igen men whatever skitsamma.)


   
SvaraCitera
Åtta

Vilket extremt överambitiöst svar. [chocked]


   
SvaraCitera

Åtta:

Vilket extremt överambitiöst svar. [chocked]

Som sagt, jag hade den redan och har i proncip bara copy-pastat.


   
SvaraCitera

Åtta:

Vilket extremt överambitiöst svar.

Vi är bara inte vana vid det på UM.


   
SvaraCitera

vill också ha ett vildredigeringsprogram, låter helt krejzikyuewl


   
SvaraCitera

Klorofyl:

vill också ha ett vildredigeringsprogram, låter helt krejzikyuewl

GIMP är väl gratis iirc


   
SvaraCitera

KamikazeTomten:

GIMP är väl gratis iirc

Spejz'!


   
SvaraCitera
Åtta

Klorofyl:

vildredigeringsprogram

KamikazeTomten:

GIMP är väl gratis iirc

Image


   
SvaraCitera

Förlåt då [sad]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera