Aviseringar
Rensa alla

Låglaktos bättre än vanlig?


Ämnesstartare

Bara en enkel fråga, någon som vet vad som är bäst alltså dvs. om man har en låglaktosmjölk "mellan" och en vanlig mellanmjölk vilken är då bäst. Har hört att det är mättade fetter (som man ska få i sig i LITEN mängd) i mjölkprodukter och jag dricker väldigt mkt mjölk, någon som vet om det är nyttigare fetter i låglaktosmjölken?

Vilken är nyttigast? är det samma sorts fetter i låglaktos? Någon som vet! [surprised]


   
Citera
Ämnesetiketter

malinn:

låglaktos?

Antagligen samma, låglaktos har väl bara en mindre mängd laktos helt enkelt, tror det sker genom uppvärmning. Vill du ha en mjölk med annat innehåll finns soyamjölk till exempel.


   
SvaraCitera

malinn:

Vilken är nyttigast? är det samma sorts fetter i låglaktos? Någon som vet! [surprised]

Fettet är detsamma i de olika sorts av mjölk. Den enda skillnaden är att laktos är lägre. Detta sker genom att man filtrerar mjölken eller använder sig av enzymer.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Ungdomar.se/Önskemål och synpunkter på Ungdomar.se


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

davvelito:

Fettet är detsamma i de olika sorts av mjölk. Den enda skillnaden är att laktos är lägre. Detta sker genom att man filtrerar mjölken eller använder sig av enzymer.

Okej, så fetterna är lika dåliga i låglaktos som vanlig mjölk?


   
SvaraCitera

malinn:

Okej, så fetterna är lika dåliga i låglaktos som vanlig mjölk?

Lika dåliga vet jag inte men de har samma egenskaper. Dock är det både mättat och omättat fett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Laktos handlar ju om socker och inte fett...


   
SvaraCitera

Laktosintolerans eller överkänslighet mot laktos (mjölksocker) orsakas av relativ brist på enzymet laktas och är ett normaltillstånd för en majoritet av världens vuxna befolkning. Detta enzym bryter ner laktos till de enkla sockerarterna glukos och galaktos. Vid enzymbrist bryts laktosen istället ner av tarmbakterier, vilket leder till buksmärtor, gasbildning och diarré.

Det händer att laktosintolerans förväxlas med riktig mjölkallergi, vilket är felaktigt. Överkänslighet för laktos är ingen allergi, eftersom det inte bildas några antikroppar i blodet mot laktos. Till skillnad från glutenintolerans blir tarmen hos en laktosintolerant inte skadad efter att man fått i sig laktos.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Till skillnad från glutenintolerans blir tarmen hos en laktosintolerant inte skadad efter att man fått i sig laktos.

Okej, så vilken är bäst ? Alltså om man inte är känslig mot laktos dvs. Är vanlig mjölk bättre? Fattade inte riktigt din "story" hehe!


   
SvaraCitera

malinn:

Okej, så vilken är bäst ? Alltså om man inte är känslig mot laktos dvs. Är vanlig mjölk bättre? Fattade inte riktigt din "story" hehe!

Nä laktosfri mjölk är ju bättre, men skulle man som laktosintolerant få i sig laktos ändå så blir inte reaktionen lika stark som hos någon med glutenallergi.
Innan min laktosintolerans växte bort när jag var tolv år så fick jag kramp i magen och ett väldigt illamående efter att ha fått i mig vanliga mjölkprodukter, men då fanns det tabletter kommer jag ihåg som jag kunde äta en halvtimme innan jag åt laktosprodukter.
Ju mer man håller sig borta från det ju snabbare växer det bort har jag hört.


   
SvaraCitera

isola:

Nä laktosfri mjölk är ju bättre,

Vad grundar du det på?


   
SvaraCitera

davvelito:

Vad grundar du det på?

Är man laktosintolerant så ska man ju självklart inte få i sig laktos, det säger ju sig självt.


   
SvaraCitera

malinn:

Okej, så vilken är bäst ? Alltså om man inte är känslig mot laktos dvs. Är vanlig mjölk bättre?

Det var frågan, om man inte är laktosintolerant. Och om man inte är det så är de båda mjölksorterna lika bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men jag fattar inte riktigt, jag tänker på mjölken som heter "låglaktos mellan" och vanlig "mellanmjölk" är det inte samma sorts fetter i dom?

eller har låglaktos mindre mättat fett ? Mest det jag vill ha svar på, om det är NYTTIGARE FETTER i låglaktos..!


   
SvaraCitera

är det någon slags viktminskning du försöker att uppnå?


   
SvaraCitera