Aviseringar
Rensa alla

Lagligt att ladda ner andras bilder från facebook?


Exner

aristoteles:

Även om du frivilligt lagrar dina bilder på servrar i ett land där lagen inte har någon kraft?

Poäng. Internationell IP-rätt. Urk. Återkommer efter en dust med böckerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Armagedon:
Bilder är upphovsrättsskyddade. Personen har alltså inte rätt till bilderna. 

Han har all rätt att ladda ner dem


   
SvaraCitera

dinkompis:

Han har all rätt att ladda ner dem

Men ingen som helst rätt till att använda dom. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Armagedon:
Bilder är upphovsrättsskyddade. Personen har alltså inte rätt till bilderna. 

hur bevisar man att personen ej skickat dem till en ist för att man sj laddat ned dem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schim:

Hur gör man det då?

Som du ser på mina bilder jag laddar upp på Instagram med mera så skriver jag dit mitt namn i dom. Då har jag satt Copyright på dom, vilket betyder att jag äger upphovsrätten. 

Har jag inte fel så är det olagligt att spara andras bilder från Fb och använda dom i eget syfte. Så någon form av copyright har du ändå på dom.
Om annat kan jag tycka att det är väldigt kränkande om den personen du pratar om använder dina bilder i Skype med mera. Som till exempel bilder på dig som profilbild. Och det är ju straffbart om du tar det på ett kränkande sätt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Facebook har inte rätt till bilderna, eftersom svensk lagstiftning gäller över deras avtal. Andra har inte rätt att använda dina bilder och utge sig för att vara dig.

Facebook har dock rätt att använda ens bilder i marknadsföringssyfte osv utan att fråga om lov. Precis som alla andra sajter man laddar upp bilder på.

Kudhos:
Om du känner personen så säg till dem att ge fan i. Ev. polisanmäl. 

Polisen bryr sig inte om sådana petitesser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Be personen ta ett snack me mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Usch. Obehagligt sådant. Man är så utsatt och öppen för alla 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Reeeetooo:
Be personen ta ett snack me mig

Lägg till han på skype. Han är mycket värre mot en kompis


   
SvaraCitera

Exner:

Facebook har inte rätt till bilderna, eftersom svensk lagstiftning gäller över deras avtal. Andra har inte rätt att använda dina bilder och utge sig för att vara dig.

Är det inte somså att när du registrerar dig på facebook så godkänner man dess villkor för b.la foto? Att man, när man lägger upp bilderna likväl ger de rättigheterna till bilderna?

Eller får de endast en slags visningsrätt?

schim:
Har problem med nån i klassen som har sparat mina bilder från facebook och dessutom använder dem på tex skype. Jag vet att facebook äger allt man lägger upp men är det lagligt att spara?

Tror tyvärr att det är lagligt att spara om man trycker på ladda ned knappen och inte skärmfotar el dylikt. Däremot är det inte lagligt att utge sig för att vara någon annan existerande person om jag minns rätt.

Jag tycker du ska prata med den personen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att ladda ner bilderna är dock inte olagligt på något sätt. Men det kan innebära att de inte får användas hur som helst.


   
SvaraCitera
Exner

dunderhonung:

Är det inte somså att när du registrerar dig på facebook så godkänner man dess villkor för b.la foto? Att man, när man lägger upp bilderna likväl ger de rättigheterna till bilderna?

De får en typ av licens för att använda bilderna på vissa sätt. Har faktiskt aldrig tragglat mig igenom själva avtalet, men för det fall att Facebook hade varit ett svenskt företag som hade verksamhet och serverhall i Sverige, så hade det inte gått att skriva in saker i avtalet som går emot svensk lagstiftning. 

Den amerikansk är mycket mer flexibel och tillåter fler regler att enligt samtycke bortförhandlas.

aristoteles:
Att ladda ner bilderna är dock inte olagligt på något sätt. Men det kan innebära att de inte får användas hur som helst.

Javisst, så är det förstås oavsett. = )


   
SvaraCitera