Aviseringar
Rensa alla

Lagligt att tigga på gatan?


Ämnesstartare

Jag satt nyligen och väntade på bussen då en gammal gumma (inte Svensk, Spansk eller Portogisisk tror jag) steg fram, det lät som Spanska men kunde likadant vara Portogisiska hon yrade, hon räckte fram en illa medfaren papperslapp som förklarade att hon hade en sjuk son(sonson troligtvis, hon såg ut som att vara 70 år gammal) vid 17 års(troligtvist mycket äldre). 

Jag frågade om det var pengar hon ville ha och hon fortsatte att yra om pengar till medicin för 100kr (pengar, mer, medicin, hundra och sjuk verkar vara de enda fem  ord hon kan på Svenska), hon vägrade gå förrens jag gav henne pengar och jag gav henne två tjugolappar, hon verkade se att jag hade en till för hon sa "mer... pengar", så jag gav henne den tredje och sista tjuga jag hade på mig, då gick hon iväg till en annan kille som stod och väntade på bussen, och tiggde ännu mer.

Jag undrar, är det lagligt att tigga i Sverige? Och/eller har jag rätt att rapportera tiggare till polisen?


   
Citera

det är lokala ordningsstadgar som gäller, men generellt, ja. har läst lite om att man på en del ställen skissar på regler som ska förhindra organiserat tiggande, men jag vet inte om det är implementerat än. sen är det en annan sak om folk skulle bete sig hotfullt.


   
SvaraCitera

Det är dessvärre lagligt..

Usch, gillar inte dessa tiggare som är sjukt på alltså, mår illa. 


   
SvaraCitera

Man ska aldrig ge pengar till tiggare. Det bara uppmuntrar dem.


   
SvaraCitera

S3ON: Det är dessvärre lagligt..

Usch, gillar inte dessa tiggare som är sjukt på alltså, mår illa.

Bättre att de rika slipper se dem va? Är inte det en mänsklig rättighet att slippa se sådana fattiga människor?!? Nu ska jag tröstäta kaviar..


   
SvaraCitera

MissAnox:

Bättre att de rika slipper se dem va? Är inte det en mänsklig rättighet att slippa se sådana fattiga människor?!? Nu ska jag tröstäta kaviar..

Bättre för samtliga människor att slippa se dem. Till och med oss fattiga som inte beter oss på sådant vis som dessa tiggare.. Förstår inte hur de inte kan skämmas.... Det kanske är min överdrivna empatiska sida som skulle få dåligt samvete om jag försökte mig på detta till vardags.. 


   
SvaraCitera

S3ON:

Bättre för samtliga människor att slippa se dem. Till och med oss fattiga som inte beter oss på sådant vis som dessa tiggare.. Förstår inte hur de inte kan skämmas.... Det kanske är min överdrivna empatiska sida som skulle få dåligt samvete om jag försökte mig på detta till vardags.. 

"till och med oss fattiga"..? Du bor för fan hos dina föräldrar som försörjer dig...


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

"till och med oss fattiga"..? Du bor för fan hos dina föräldrar som försörjer dig...

Jag försörjer mig själv lilla du.. 


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

"till och med oss fattiga"..? Du bor för fan hos dina föräldrar som försörjer dig...

Så bara för att man bor hos sina föräldrar så kan man inte vara fattig? Slående logik.


   
SvaraCitera

S3ON:

Jag försörjer mig själv lilla du.. 

Jomen visst.

Ganon:

Så bara för att man bor hos sina föräldrar så kan man inte vara fattig? Slående logik.

Får du mat och logi skulle jag inte kalla dig fattig.


   
SvaraCitera

Blivande_japan: Jomen visst.

Yezz 


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Jomen visst.

Får du mat och logi skulle jag inte kalla dig fattig.

Ok, då är alltså alla uteliggare som får mat och logi på Stadsmissionen inte heller fattiga då?


   
SvaraCitera

Ganon:

Ok, då är alltså alla uteliggare som får mat och logi på Stadsmissionen inte heller fattiga då?

Nu är det väl inte så att de alltid får varken mat eller logi, för då hade de inte varit uteliggare...


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Nu är det väl inte så att de alltid får varken mat eller logi, för då hade de inte varit uteliggare...

Hur överlever de utan mat då? Förvånad


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Nu är det väl inte så att de alltid får varken mat eller logi, för då hade de inte varit uteliggare...

Kanske inte 24/7, men det är ju tillräckligt för att de ska överleva.


   
SvaraCitera