Aviseringar
Rensa alla

lagligt?


Ämnesstartare

Ok så jag var med om något skumt idag. Jag var i ett väntrum och såg en gubbe med en ''FH'' tatuering på bakhuvudet. Denna gubben satt framför mig två rader fram och när han skulle gå mot dörren så fick jag syn på en såndär (hakkors) eller vad det heter på hans arm. Detta hände inte i Sverige dock. Hursomhelst han gjorde ingenting olagligt men det var jag som blev chockad. Denna tråden handlar ingenting om hat utan jag ville bara skriva ut det eftersom det triggade mig lite sådär chockad. Iallafall jag undrar vad ordet *FH* står för. Är det någon som vet det? Är detta lagligt?


   
Citera
Ämnesetiketter

Jag tror inte att man får skaffa tatueringar innan man är 18 om man inte har målsmans tillstånd? Osäker på exakt hur gammal denhär pojken var enligt din beskrivning. Du kan läsa mer om ämnet här:  https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/aldersgrans-for-piercing-och-tatueringar_GX11233


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OnkelHubert:
Jag tror inte att man får skaffa tatueringar innan man är 18 om man inte har målsmans tillstånd? Osäker på exakt hur gammal denhär pojken var enligt din beskrivning. Du kan läsa mer om ämnet här:  https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/aldersgrans-for-piercing-och-tatueringar_GX11233

Alltså det var en gubbe på 50-60 bast 😛 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

glömde skriva det i tråden kanske


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aaså i sverige äre väll olagligt men finns inget att göra om nån gaddat ett hakors elr jo man kan bränna bort den men d får vi ju inte 


   
SvaraCitera
sies
 sies

En Swastika har olika meningar. Symbolen användes innan nazism också. Det har också en betydelse på hur symbolen är vänd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sies:
En Swastika har olika meningar. Symbolen användes innan nazism också. Det har också en betydelse på hur symbolen är vänd.

vad hade symbolen för betydelse innan nazism då? och förkortningen snubben hade på bakhuvudet är det något symbol också?


   
SvaraCitera

Hakkorset eller svastikan har funnits långt innan Adolf Hitler och nazismen var påtänkt. Finland har bland annat använt symbolen som ett flygvapenmärke under finska inbördeskriget 1918 som en lyckosymbol. Läs mer på Finlands flygvapens igenkänningstecken.

För övrigt symbolen laglig enl artikel i Sveriges Radio.

1024px-Lentosotakoulun_lippu.svg.png


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jänkaren:
Hakkorset eller svastikan har funnits långt innan Adolf Hitler och nazismen var påtänkt. Finland har bland annat använt symbolen som ett flygvapenmärke under finska inbördeskriget 1918 som en lyckosymbol. Läs mer på Finlands flygvapens igenkänningstecken.

För övrigt symbolen laglig enl artikel i Sveriges Radio.

1024px-Lentosotakoulun_lippu.svg.png

har den fortfarande betydelse för flygvapenmärke eller har den ändrats till ett hot sedan nazism blev till?


   
SvaraCitera

vincebruh: har den fortfarande betydelse för flygvapenmärke eller har den ändrats till ett hot sedan nazism blev till?

Enl Wiki (och länk ovan) - På grund av den omorganisation som Försvarsmakten gjorde under åren 2012 och 2015, kom Flygkrigsskolan att avvecklas. Skolan utgick från och med den 1 januari 2015, då den nya organisationsstrukturen i Försvarsmakten trädde i kraft.


   
SvaraCitera

FH har mer än en betydelse så jag kan inte säga exakt vad det är


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ähjavetinte:
FH har mer än en betydelse så jag kan inte säga exakt vad det är

konstigt eftersom jag sökte upp det och kom bara fram till någon sorts Volvo märke lol.


   
SvaraCitera

vincebruh:

konstigt eftersom jag sökte upp det och kom bara fram till någon sorts Volvo märke lol.

jo de e Volvo lastbilar också Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ähjavetinte:

jo de e Volvo lastbilar också Glad

så en 60 årig gubbe med en Volvo märke tatuering på bakhuvudet och en hitler tatuering på armen går runt och visar sig sådär?  märkligt 😛


   
SvaraCitera

vincebruh:

så en 60 årig gubbe med en Volvo märke tatuering på bakhuvudet och en hitler tatuering på armen går runt och visar sig sådär?  märkligt 😛

nej det är inte bara ett Volvo namn till deras lastbilar de står för andra saker också, det kan vara ett gammalt gäng han varit med i förr tex


   
SvaraCitera