Aviseringar
Rensa alla

Lagligt??


Memklnkv: Ja precis men min mamma får barnbidraget men get inte det till mig. Då måste jag jobba ihop egna pängar.. hur har ingen bil hår knappt några bussar från vart jag bor. Min mamma vill att jag ska betala 2500 kr i månaden..

2,5K kronor i månaden? Är kärringen helt galen? Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en kurator eller liknande på skolan.

En sak vore om du får både studiebidrag och barnbidrag och din mamma vill att du bidrar med några hundra kronor i månaden till utgifter som ligger utanför den normala försörjningsplikten, men 2,5K kronor i månaden av en 16-åring är OCKER!!! Troligen även kriminellt!?? Hur hade din mamma tänkt sig att du ska få ihop dessa slantar?


   
SvaraCitera

Memklnkv:

Ja precis men min mamma får barnbidraget men get inte det till mig. Då måste jag jobba ihop egna pängar.. hur har ingen bil hår knappt några bussar från vart jag bor. Min mamma vill att jag ska betala 2500 kr i månaden..

Du ska inte behöva jobba ihop egna pengar. Om din moder vägrar försörja dig, är det olagligt.


   
SvaraCitera

Vart hamnar ens pengarna från ditt barn- eller studiebidrag? Kommer de pengarna direkt till dig eller till dina föräldrar? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nicknick:
Vart hamnar ens pengarna från ditt barn- eller studiebidrag? Kommer de pengarna direkt till dig eller till dina föräldrar? 

Får bara barnbidraget går i 9an.. men mina föräldrar tar de, vet inte vad dom gör med det, min mamma är ekonom och tjärnar bra så vet inte varför hon skulle behöva det oxå..


   
SvaraCitera

Memklnkv:

Får bara barnbidraget går i 9an.. men mina föräldrar tar de, vet inte vad dom gör med det, min mamma är ekonom och tjärnar bra så vet inte varför hon skulle behöva det oxå..

Om hon tar ditt barnbidrag så ska hon absolut inte ta mer pengar från dig. 


   
SvaraCitera

Din mamma borde lära sig Sveriges lagar. Dina föräldrar har försörjningsplikt att ekonomiskt ta hand om dig tills du är 18 år eller 21 om du går på gymnasiet. Dina föräldrar får barnbidrag (1250:- eller något) för att de har dig och pengarna ska gå till att hjälpa att ta hand om dig. Du är fortfarande ung och går i skolan och dina föräldrar är skyldiga till att hjälpa dig med bostad och mat så att du överlever.  https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rs%C3%B6rjningsplikt

Du tror inte att din mamma är spelmissbrukare? Dessa människor satsar allt och lite till i hopp om att få miljonvinster. Det finns många scenarion där människor förlorat allt de äger för att de slänger alla pengar på sitt spelmissbruk.


   
SvaraCitera