Aviseringar
Rensa alla

Lagstadgad semester eller 100% förhandlingsbar semester?


Ämnesstartare

På dagens arbetsmarknad har arbetstagaren 5 veckors lagstadgad semester. Möjligheten för arbetsgivare och arbetstagare att förhandla om denna är i praktiken möjlig, men mestadels åt arbetstagarens fördel, vilket i slutändan gör att arbetsgivarna oftast inte vill förhandla om semestern.

Om man som arbetsgivare vill förhandla ned semestern och "köpa" arbetstagarens semester så tar de en stor risk eftersom att Facket på dagens arbetsmarknad har alldeles för mycket att säga till om gällande övertid. Om arbetstagaren går med på att förhandla ned sin semester så kan h*n ändå gå till Facket i efterhand och klaga på att h*n inte fick någon semester. Facket kan då hävda att arbetstagaren arbetade övertid och att den enligt lag är berättigad 5 veckors semester oavsett vilket avtal som ingåtts mellan parterna.

Detta tror jag sätter käppar i hjulet på båda fronter faktiskt.

Jag har en kompis som jobbar inom den tunga industrin, och året före finanskrisen hade företaget han jobbade på så mycket att göra att de inte kunde ha det årliga sommarstoppet för underhåll.

Företaget ville istället försöka ha kvar så många som möjligt av sin kompetenta personal under sommaren för att säkerställa att produktionen flöt på utan några problem. Företagets ledning arbetade därför fram ett förslag där de till en mycket skälig summa kunde "köpa bort" 75% av de anställdas semester.

Varje anställd fick ta ställning till detta själv samt att det framgick att förslaget var förhandlingsbart för varje individ. Min vän lämnade ett förlag där han var villig att sälja 65% av semestern för samma summa som i det föreslagna avtalet. Det var något som företaget gick med på. Produktionen var viktigare än att tjaffsa om små skillnader i lönerna.

Majoriteten av de anställda tänkte faktiskt utnyttja detta erbjudande och var väldigt positiva till den ganska betydande extra inkomsten som de fick.

Facket hade inga invändningar mot detta men kände sig tvungna att informera företaget om att man enligt lag hade rätt till semester och att en anställd kunde komma till Facket efter sommaren och beklaga sig för att h*n inte fått någon semester.

Eftersom det enligt min vän fanns två vänsterdragna rättshaverister bland de anställda så vågade inte företaget gå vidare, eftersom att risken att behöva både betala och ändå ge semester till alla var ganska överhängande.

Min vän och de flesta av hans kollegor sa bokstavligen att de kände sig totalt rövknullade av staten och dess "jävla krav på semester".

Den tillfälliga lösningen blev istället två semesterperioder med en massa semesteravlösare som inte visste vad de höll på med. Hela sommaren var en enda stor pågående katastrof.

Jag tror att en möjlighet att fritt förhandla om sin semester skulle gynna de flesta på arbetsmarknaden. Varken arbetsgivare eller arbetstagare skulle förlora på att arbetstagarna tillåts mer eller mindre semester än 5 veckor. Det skulle både finnas de som vill jobba 52 av 52 veckor om året och de som kanske hellre vill jobba 42 veckor om året. Det skulle även ge upphov till fler arbetstillfällen.

Slutpoäng:
Just nu tror jag att allt låser sig i och med arbetsgivarens underläge vad gäller just semestern. De vågar inte förhandla om mer eller mindre semester eftersom att de kan få det i nacken ganska rejält. Jag tycker att det ska vara enkelt att både förlänga och förkorta ens semester om man vill. Vilket det inte är i dagsläget pga den lagstadgade semestern.

Förslag #1 är att Fackets rätt att åberopa övertid vid ett ingånget avtal mellan parterna tas bort. Det tror jag skulle öppna förhandlingsfönstret.


   
Citera
Ämnesstartare

Marmoth:

Varken arbetsgivare eller arbetstagare skulle förlora på att arbetstagarna tillåts mer eller mindre semester än 5 veckor.

Falskt. Företagen skulle tvinga arbetare att frånsäga sig sin semester. Lagarna finns just för att de inte ska kunna göra detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Förhandlingsbar mellan arb.giv & arb.tag (Du röstade på detta alternativ)

Då jag alltid arbetat under ett system som är att likna vid det så vill jag tro att det är bäst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Förhandlingsbar mellan arb.giv & arb.tag (Du röstade på detta alternativ)

Ja. Självklart ska man kunna förhandla om sin semester, precis som att man kan förhandla om sin lön. Annat är bara tramserier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Företagen skulle tvinga arbetare att frånsäga sig sin semester. Lagarna finns just för att de inte ska kunna göra detta.

Lagen ska finnas kvar, det spelar ingen roll egentligen. Läs det jag skriver. Förändringen jag vill ska ske är att Facket inte ska kunna tvinga arbetsgivaren att ge arbetstagaren 5 veckors semester trots att de mellan varandra avtalat om exempelvis 3 veckors semester där arbetsgivaren "köpt loss 2 veckor". Rädslan att detta ska ske låser nog dagens förhandlingar rätt rejält eftersom att de kan bli nedstampade av det många gånger groteska Facket.

Kom inte på allvar och säg att majoriteten helt plötsligt hade velat jobba 52 veckor och således "konkurrerat" ut de som vill ha 5 eller mer. Isåfall vill jag ha konkreta fakta som tyder på detta.

Men om fallet nu är så... så visar det ju faktiskt bara att svenskar vill jobba mer än de gör idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Facket inte ska kunna tvinga arbetsgivaren att ge arbetstagaren 5 veckors semester trots att de mellan varandra avtalat om exempelvis 3 veckors semester där arbetsgivaren "köpt loss 2 veckor".

Det ska inte vara förhandlingsbart eftersom då kan företagen tvinga dig att ta mindre semester. Folk kan hotas med sparken och andra bestraffningar om de inte går med på det.

Marmoth:

Rädslan att detta ska ske låser nog dagens förhandlingar rätt rejält eftersom att de kan bli nedstampade av det många gånger groteska Facket.

Sluta tönta dig.

Marmoth:

Kom inte på allvar och säg att majoriteten helt plötsligt hade velat jobba 52 veckor och således "konkurrerat" ut de som vill ha 5 eller mer.

Nej, det påstår jag inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Förhandlingsbar mellan arb.giv & arb.tag (Du röstade på detta alternativ)

Givet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Jaså, du vill ha semester? Då får vi tyvärr ta någon annan!"

När efterfrågan på jobb är stor så är det arbetsköparna som sätter villkoren. Tack gode gud att vi har fackföreningar som står upp för den tidigare arbetarklassens kamp om rätt till saker, däribland semester.

Jag brukar gilla att dra en parallell över pölen till USA, där det är 0 veckors rätt till semester. Där ska arbetare vara glada om de får 2 veckors semester av arbetsköparna.

Lagen ska absolut vara kvar, men om förhandlingar där båda parter är med på ett avtal så bör det överskrida semesterlagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Det ska inte vara förhandlingsbart eftersom då kan företagen tvinga dig att ta mindre semester. Folk kan hotas med sparken och andra bestraffningar om de inte går med på det.

Sluta tönta dig. Du är medveten om att din paranoida inställning minskar din möjlighet till mer än 5 veckors semester?

Rödingajäveln:

Sluta tönta dig.

[confused]

Rödingajäveln:

Nej, det påstår jag inte.

Ser inte problemet då. Är det lagstadgat med 5 veckor om den anställde vill ha det, men fritt att förhandla om båda parter kommer överens så finns det ingen chans att de som vill ha semester blir utkonkurrerade/sparkade.

Diamond:

Lagen ska absolut vara kvar, men om förhandlingar där båda parter är med på ett avtal så bör det överskrida semesterlagen.

Det är detta jag menar. Men just nu fungerar det inte så och därför är det ju knappt några arbetsgivare och arbetstagare som förhandlar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganska underhållande att folk verkar rösta utifrån sin ideologiska ståndpunkt och inte utifrån hjärnkapaciteten.

Diamond:

Tack gode gud att vi har fackföreningar som står upp för den tidigare arbetarklassens kamp om rätt till saker, däribland semester.

Tenderar dock att gå till överdrift ganska ofta. Den ekonomiska krisen 1991 var till följd av fackföreningarnas hutlösa rock'n roll och politikernas mjäkande under 1970-80-talet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Sluta tönta dig. Du är medveten om att din paranoida inställning minskar din möjlighet till mer än 5 veckors semester?

Nej. Man kan ju t.ex. ha 5 veckor lagstadgat och möjlighet att förhandla upp det ytterligare, men inte ner. Det är inte paranoia för då hade lagarna aldrig behövts från första början. Du är ju direkt oärlig (eller naiv och okunnig om verkligheten) om du på allvar påstår att det inte kommer att utnyttjas av företagsägare.

Marmoth:

Ser inte problemet då. Är det lagstadgat med 5 veckor om den anställde vill ha det, men fritt att förhandla om båda parter kommer överens så finns det ingen chans att de som vill ha semester blir utkonkurrerade/sparkade.

Jag har inte sagt ett ord om utkonkurrerade. Sparkade däremot. Lagarna kommer gås omkring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Man kan ju t.ex. ha 5 veckor lagstadgat och möjlighet att förhandla upp det ytterligare, men inte ner.

Vill jag förhandla ned min semester till förmånlig ersättning så borde jag vara fri att göra det. Utan att min arbetsgivare ska vara orolig för att jag drar in Facket och tvingar honom att ge mig full semester + den ersättning jag redan fått för s.k "övertid". Det är vanligt sunt förnuft.

Rödingajäveln:

Du är ju direkt oärlig (eller naiv och okunnig om verkligheten) om du på allvar påstår att det inte kommer att utnyttjas av företagsägare.

Nej, det är jag inte det minsta. Ditt resonemang brister här, inte mitt. Är två parter överens så ska inte en tredje part som Facket komma och lägga sig i.

Rödingajäveln:

Jag har inte sagt ett ord om utkonkurrerade. Sparkade däremot. Lagarna kommer gås omkring.

Så vem ska anställas om de sparkar alla som vill förhandla till sig lite mer semester? Jag tror det hade blivit väldigt populärt att förhandla till sig 1-2 veckor extra, och då är det ju helt plötsligt en stor andel som kanske vill förhandla. Och företagen måste ju ha anställda för att fungera!

Lagar som gås omkring är dåligt skrivna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Ganska underhållande att folk verkar rösta utifrån sin ideologiska ståndpunkt och inte utifrån hjärnkapaciteten.

Du ställde två direkta motsatser i frågan. Det fanns alltså inget "mittemellan"-alternativ som jag annars skulle valt.


   
SvaraCitera

Marmoth:

Lagstadgad 5 veckor, ej mer eller mindre (Du röstade på detta alternativ)

tror att vissa människor (till exempel min moder om hon haft ett annat yrke) ej skulle klara förhandla sig till nästan någon semester alls i annat fall.

Eventuellt skulle man kunna göra det mer förhandlingsbart, men ändå ha en "minimigräns" för semesterdagar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Eventuellt skulle man kunna göra det mer förhandlingsbart, men ändå ha en "minimigräns" för semesterdagar

Diamond:

Du ställde två direkta motsatser i frågan. Det fanns alltså inget "mittemellan"-alternativ som jag annars skulle valt.

Jag menade detta. Men skrev pollen lite dumt. Fick inte plats hur mycket text som helst i andra alternativet. Dock förstår man ju det om man läser min text.

Menar 5 veckor minimum som utgångspunkt.. men om man vill förhandla ned eller upp så är det fritt fram om båda kommer överens, utan att facket lägger sig i. Om man inte kommer överens så är det 5v som gäller.


   
SvaraCitera