Aviseringar
Rensa alla

Lån från banken


Ämnesstartare

Jag har en inkomst på 20 000 :- i månaden, jobbar som coach. Jag ville låna pengar till en insatslägenhet. Banken vill bara låna mig 200 000 :- . Det tycker jag är för litet.

Hur mycket fick ni låna samt vad är er inkomst?


   
Citera

Du kanske är ung? Har du utbildning? Hur stabilt är jobbet?


   
SvaraCitera

Det finns ca 3 personer reggade på den här sidan som ansökt om banklån [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oj, vad lite. Då kommer jag aldrig kunna köpa lägenhet i Stockholm, med andra ord. [sad]


   
SvaraCitera

vet inte om detta är rätt forum att diskutera bankaffärer och vuxensaker på[blush]

men du kan ju ta det lånet och sen nåt såntdär lån på typ citibank så blir det ju typ 400 totalt[cute] eller så finns ju bluestep som typ ska ge alla så mycket lån man vill men då får du ju betala insane ränta tror jag[sad][blush]


   
SvaraCitera

Oväntad:

Det finns ca 3 personer reggade på den här sidan som ansökt om banklån

Borde ju finnas fler, vissa här är ju mycket gamla [no-no] Förvisso så kan jag bara komma på en [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Minns inte exakt vad jag tjänade när jag ansökte om lägenhetslån men tror det var runt 19 000 - 20 000 kr i månaden före skatt. Ansökte om lånelöfte för 1 miljon har jag för mig och fick det.

I slutändan så lånade jag dock bara en halv miljon, tog lånelöftet med lite marginal då jag inte visste exakt vad min kommande lägenhet skulle kosta samt att jag jobbade i ungefär två års tid innan jag köpte den och under dessa två år sparade ungefär 80% av lönen varje månad till min kommande lägenhet.

Så hade väl en 250 000 kr sparade eller något liknande när jag väl skulle köpa den (hade tidigare även sparat en del pengar från sommarjobb och liknande under min uppväxt samt att jag sparade någon tusenlapp eller två i månaden av studielånet när jag pluggade).

Det som brukar vara viktigt för dom är om man har fast tjänst har man någon form av tidsbegränsad anställning/vikariat så får du i regel låna klart mindre eftersom det då blir betydligt osäkrare för dom hur din betalningsförmåga kommer att vara när anställningstiden går ut.


   
SvaraCitera

intressant tråd. dock tyckte jag det lät lite jag med borde kunna få låna mer tycker man... men som sagt hur bor du nu kan du ta ditt nuvarande boende som säkerhet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det viktigaste när jag skulle få lån till lägenhet var hur mycket jag hade sparat i förväg. Jag tjänar 20.000 i månaden med ett fast jobb och hade sparat 15% av vad lägenheten skulle kosta. Då fick jag ett lån på en miljon.


   
SvaraCitera

katarsis:

Det viktigaste när jag skulle få lån till lägenhet var hur mycket jag hade sparat i förväg. Jag tjänar 20.000 i månaden med ett fast jobb och hade sparat 15% av vad lägenheten skulle kosta. Då fick jag ett lån på en miljon.

Förlåt jag menade förstås första personen som krev tråden,,,


   
SvaraCitera
Correh

Kom med en vettig insats så får du låna betydligt mer, min polare fick låna 600k med en insats på 10% och han får ut 16 k i månaden.


   
SvaraCitera

Lån är för noobs


   
SvaraCitera

DU måste väl ha en säkerhet för att få låna [confused]


   
SvaraCitera

Man brukar få betala en insats på ungefär 10% av lånet. Och dessutom måste du ju ha långsiktig möjlighet att betala tillbaka lånet, så som en fast anställning.


   
SvaraCitera

xsaosinx:

Man brukar få betala en insats på ungefär 10% av lånet.

80% bottenlån
80-ca90% topplån
och sedan kan du även få handpenningslån, dock ändras reglerna i oktober.


   
SvaraCitera