Aviseringar
Rensa alla

Lån från banken


skitsystem:

80% bottenlån
80-ca90% topplån

menar du att man betalar 80% av lånet som insats? Det låter ju helt sjukt


   
SvaraCitera

xsaosinx:

menar du att man betalar 80% av lånet som insats? Det låter ju helt sjukt

Nej utan det är olika räntor på de olika delarna av lånen. Vad är det för instats som du menar att man ska betala?


   
SvaraCitera

megaroxon:

Hur mycket fick ni låna samt vad är er inkomst?

Jag tjänar väl 16-17 ut kanske, och jag får låna typ en miljon. Lånade 720.000 för några månader sen 🙂

isola:

DU måste väl ha en säkerhet för att få låna [confused]

En bostadsrätt blir en säkerhet.


   
SvaraCitera

skitsystem:

Vad är det för instats som du menar att man ska betala?

Jag vet inte, är bara vad jag hört [cry] Har aldrig tagit ett lån


   
SvaraCitera

skitsystem:

Vad är det för instats som du menar att man ska betala?

Förmodligen handpenningen. Den brukar ligga på 10%.


   
SvaraCitera

Gryphon:

Förmodligen handpenningen. Den brukar ligga på 10%.

Ja men man kan ju få handpenningslån av viss banker, vilket jag skrev när han började prata om någon annan instats.


   
SvaraCitera

skitsystem:

vilket jag skrev när han började prata om någon annan instats.

Jag undrar också vad det är för insats på lånet han menar. Det måste vara insatsen (handpenningen) på lägenheten han menar.

Jag var tvungen att ha en stabil inkomst och ha den framtida lägenheten som säkerhet för att få lånelöfte på 800.000 när jag och min sambo köpte vår nuvarande lägenhet. Hon fick inte ens stå med på lånet eftersom hon bara är student och inte har någon riktig inkomst.

Jag fick ta ett handpenningslån av banken eftersom jag inte hade fått sålt min gamla lägenhet än, men det löste jag direkt med pengarna som blev över 🙂


   
SvaraCitera

Gryphon:

Jag var tvungen att ha en stabil inkomst och ha den framtida lägenheten som säkerhet för att få lånelöfte på 800.000 när jag och min sambo köpte vår nuvarande lägenhet. Hon fick inte ens stå med på lånet eftersom hon bara är student och inte har någon riktig inkomst.

Detta är väl standard vad jag vet. Ifall man inte tar smslån :DD


   
SvaraCitera

skitsystem:

Detta är väl standard vad jag vet. Ifall man inte tar smslån 😀

Ja, speciellt nu för tiden när folk blir avskedade till höger och vänster och bankerna måste hålla i pengarna. Dom lär ju inte chansa med ett lån på så mycket pengar om det är tvivelaktigt om personen kan betala eller inte.

Haha, ett sms-lån på 800.000. Inget bra tips 🙂


   
SvaraCitera

megaroxon:

Lån från banken

Jag har en inkomst på 20 000 :- i månaden, jobbar som coach. Jag ville låna pengar till en insatslägenhet. Banken vill bara låna mig 200 000 :- . Det tycker jag är för litet.

Hur mycket fick ni låna samt vad är er inkomst?

Det beror väl helt och hållet på hur mycket lägenheten kostar. Hade du tänkt låna 100% av köpesumman eller hade du tänkt pynta en del kontant?

Tag kontakt med nischbankerna så kan du säkert få ett bättre resultat.


   
SvaraCitera

Jag har också försökt att låna pengar till att köpa mig en lägenhet men jag fick bara låna 150000 kr fast jag har fast jobb och tjänar 18500 i månaden före skatt


   
SvaraCitera

vad har du för bank? har du jämfört olika banker? har du kollat med länsförsäkringarna..? dem brukar vara shysta på lån


   
SvaraCitera
Ann09

Livet blir inte bättre. Jag läste nyligen i en artikel att konsumtionslånen växer, vilket bara kan bero på att medborgarna helt enkelt inte har tillräckligt med löner för oförutsedda situationer. Hur mycket vi är beroende av det kan läsas här konsumtionslanen-okar-.


   
SvaraCitera

Ann09:
Livet blir inte bättre. Jag läste nyligen i en artikel att konsumtionslånen växer, vilket bara kan bero på att medborgarna helt enkelt inte har tillräckligt med löner för oförutsedda situationer. Hur mycket vi är beroende av det kan läsas här konsumtionslanen-okar-.

Nej, det är jag tveksam till att det verkligen är konsumtionslånen som ökar då den statistik som finns tillgänglig idag bygger på den extrema låga ränta som vi haft senare år. Dvs utlåningsräntan vid köp av kapitalvaror och bostäder bara har legat på ett par procent.

Men sedan ett par månader tillbaka har ju räntorna börjat stiga liksom inflationen har skjutit i höjden. Och det är ju inte bra. Tumme ned

OBS att jag inte tar hänsyn till sk "snabblån" typ SMS-lån då jag tycker att sådana lån borde TOTALFÖRBJUDAS.
Ett banklån, som namnet visar på, ska utfärdas av en bank och bankräntan ska ligga på några procent över gällande Riksbankens STYRRÄNTA! Inte några JÄVLA OCKERRÄNTOR som dessa förbannade SMS-företag försöker blåsa någon på som lite akut behöver lite slantar!   Arg

Själv har jag banklån på min fastighet som mina föräldrar gått i borgen för. Mycket glad


   
SvaraCitera

politisk realist:

 jag tycker

orelevant


   
SvaraCitera