Aviseringar
Rensa alla

Laptop: debian eller archlinux


Ämnesstartare

Ska snart instalera eett nytt operativ på min laptop valet står mellan archlinux och debian testing/unstable.

Maskinen i fråga har 2gig ram c2d 2ghz.

kommer att använda openbox/fluxbox/ratpoison/xmonad som WM

vilken dist skulle du rekomendera?


   
Citera

Debian. då det är den av de två som jag testat. Och som jag är mycket nöjd med.


   
SvaraCitera
Åtta

Det beror på vad du är ute efter. Vill du ha en rullande release så är det bara att köra på arch. I annat fall kör du Debian.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det beror på vad du är ute efter. Vill du ha en rullande release så är det bara att köra på arch. I annat fall kör du Debian.

det hade ju varit sant om jag var ute efter debian stable(lenny) men testing/unstable är också rullande release.


   
SvaraCitera

Debian patchar sina paket ganska hårt, så om du vill kunna installera program som inte finns i nån repo utan större problem är det Arch du vill ha. Arch är även betydligt enklare uppbyggt, så det är lättare att konfigurera och du har inte lika mycket dependencies kors och tvärs. Debian är å andra sidan stabilare, och har betydligt större paketförråd.


   
SvaraCitera

grön_apa:

vilken dist skulle du rekomendera?

Arch är lättare att konfigurera, snabbare och är mer lightweight än debian. Inte fullt så nybörjarvänligt kanske men vill du lära dig nåt så är Arch mycket trevligt.[smile][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Debian patchar sina paket ganska hårt, så om du vill kunna installera program som inte finns i nån repo utan större problem är det Arch du vill ha. Arch är även betydligt enklare uppbyggt, så det är lättare att konfigurera och du har inte lika mycket dependencies kors och tvärs. Debian är

Tackar 😉 jag tror det lutar åt Arch igen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

aristoteles:

Arch är lättare att konfigurera, snabbare och är mer lightweight än debian. Inte fullt så nybörjarvänligt kanske men vill du lära dig nåt så är Arch mycket trevligt.[smile][love]

😉 har kört Arch ganska länge innan jag av någon märklig anledning installerade openSUSE(mest för att testa).


   
SvaraCitera
Åtta

grön_apa:

testing/unstable är också rullande release.

Aha. Det visste jag inte. [surprised]


   
SvaraCitera

grön_apa:

😉 har kört Arch ganska länge innan jag av någon märklig anledning installerade openSUSE(mest för att testa).

Ok, ja arch är min favorit-dist på netbook/hemmadesktop[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det enda som skulle vara lite "otrevligt" med Arch är att ibland så kan uppgraderingarna (pacman -Syu) ställa till oanade problem, som i mitt fall ett ostartande GNOME och ett krånglande X.

Överlag tycker jag dock att Arch är en riktigt trevlig dist, och man lär sig en del genom att installera/konfa den. Med detta är det inte sagt att samma gäller för Debian, men jag har inte kört det så jag kan inte uttala mig i någon form av jämförelse.


   
SvaraCitera

Holger Meins:

Det enda som skulle vara lite "otrevligt" med Arch är att ibland så kan uppgraderingarna (pacman -Syu) ställa till oanade problem, som i mitt fall ett ostartande GNOME och ett krånglande X.

Jag skulle nästan säga att om man ändå ska köra GNOME eller KDE finns det inget större värde i att köra Arch. Då kommer man ändå att trycka in massiva mängder bloatdependencies, och kan då lika gärna dra nytta av Debians enorma paketförråd och stabilitet.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera