Aviseringar
Rensa alla

Laptop står på i fyra dagar - tar skada?


Ämnesstartare

Ska resa bort i fyra dagar och under tiden kommer min bärbara dator stanna hemma och hela tiden vara på. Finns det någon risk att batteriet tar skada av att vara ansluten till adaptern så länge?


   
Citera
Ämnesstartare

nej, inte större än vanligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

min är i princip alltid på den har överlevt ett par år nu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min MacBook startas om en gång i veckan, den har överlevt 1 1/2 år nu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänger aldrig av min och den funkar fint[party]


   
SvaraCitera

Det påstås att batteriet blir sämre av att ha datorn på långa perioder med både ström och batteri i, man rekommenderar att ta ut batteriet och bara köra på strömsladden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

magkliarn:

Det påstås att batteriet blir sämre av att ha datorn på långa perioder med både ström och batteri i, man rekommenderar att ta ut batteriet och bara köra på strömsladden.

Men tror det bara gäller lite äldre bärbara. På dagens kopplas batteriet förbi för att spara på det.
Men man hör så jäkla mycket när det gäller laptop- och mobilbatterier...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför kan du inte bara stänga av den? [shake] Det drar ju el, om ändå lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Men tror det bara gäller lite äldre bärbara. På dagens kopplas batteriet förbi för att spara på det.

En del gör det, en del inte. Men det borde som sagt inte vara någon större fara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bakpulver:

Finns det någon risk

Ja det finns en risk. Har du en ganska ny dator av bra kvalitet är risken mindre. Jag brukar ta ur batteriet när jag vet att datorn kommer stå nätansluten länge.


   
SvaraCitera

Om det är en MacBook finns en påtaglig risk att den fattar eld, annars är det lugnt. Dock bör du aldrig låta batteriet vara fulladdat under längre perioder, då det har negativ inverkan på dess livslängd. Idealiskt bör batteriet vara laddat upp till mellan 40 och 70 procent.


   
SvaraCitera

Kukelikakan:

min är i princip alltid på den har överlevt ett par år nu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Varför kan du inte bara stänga av den? [shake] Det drar ju el, om ändå lite.

Ska dela med mig av ej upphovsskyddat material [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Om det är en MacBook finns en påtaglig risk att den fattar eld

What?? Du skrämmer ihjäl mig
okej inte riktigt men...


   
SvaraCitera

Mårran:

What?? Du skrämmer ihjäl mig
okej inte riktigt men...

MacBooks har felkonstruerade laddare som är benägna att fatta eld när de börjar bli lite slitna. iPhones, iPods och andra iProdukter har också en tendens att explodera.


   
SvaraCitera