Aviseringar
Rensa alla

Laser?


Ämnesstartare

VARNING LÅNGT INLÄGG! OM NI SKA LÄSA SÅ LÄS ISÅFALL HELA FÖR ATT FÖRSTÅ! 

Hej jag är en tjej på snart 15 år. Jag har ett problem. Jag har en leverfläck i "pannan" mellan mina ögonbryn. Dock lite mer åt det högra ögonbrynet om ni förstår vad jag menar. Det är inte så värst stort, men den är utåt buktande. Inte så jättemycket men inte så lite heller :/

Så här är min "historia" lite kortfattat:
- Jag fick en tid på vårdcentralen. Berättade att leverfläcken kliar och att den sitter på ett väldigt dåligt ställe. Samt att den utvecklas under åren, jag hade den alltså inte från födseln. Doktorn förklarar att jag kan ta bort den men han vet inte om de kan göra det på vårdcentralen eller hudmottagningen. 
- Jag får ett brev ifrån vårdcentralen där de säger att de inte kan göra något. 
- Jag skickar brev till hudmottagningen tillsammans med en bild på min leverfläck.
- Jag får ett brev ifrån hudmottagningen där de förklarar att jag måste vända mig till en privatläkare.
- Jag vänder mig till en privatläkare och min mamma får ett samtal där de säger att de kan ta bort den genom att "hyvla" bort den för endast 1200 kr.
- Jag och min mamma åker till läkaren. Mamma betalar 1200 kr och vi får gå in. Då förklarar läkaren att jag tydligen ska fylla 13 år?? Och att jag är för ung för att de kan bli ärr och blablabla. Men detta berättade de i telefon, och jag är väl medveten om riskerna för ärr och infektioner osv. 
- Läkaren säger då ett det inte går att hyvla bort den utan de måste skära bort den. Jag säger okej.
- Han ger mamma då en lapp där det står att det kommer att kosta 3100 KR TILL för att ta bort den?!!??! Trots att de sa på telefon att jag skulle få ta bort den för ynka 1200. 
- Vi fick alltså betala 1200 kr för att prata i 2 min. SOM VI INTE VAR MEDVETNA OM. Då vi trodde att operationen ingick i detta. Han skickade sedan hem mig för att "tänka på saken".

(Kan också tillägga att min leverfläck har blivit undersökt och den är helt ofarlig)

Så jag har nu hittat en klinik i Malmö där de gör laseroperationer på leverfläckar. Har tittat på före och efterbilder och man ser knappt att det här varit något där! Det blir dessutom billigare att göra en laseroperation än att skära ut den hos den sketna privatläkaren som bara lurar en på pengar :). 

Långt inlägg men för att komma till saken så undrar jag:
- Hur gammal bör man vara?
- Gör det jätteont?
- Kan någon klinik rekommenderas? 
- Någon som har erfarenhet av laser?
- Era åsikter?

Jag vet att man ska vara nöjd med sig själv och det är jag. Men den blir ett stort bekymmer i vardagen då den är utbuktande.  Hade den varit platt så hade det varit fine. 

Tack för att du läste.
Tacksam för svar!


   
Citera
Ämnesetiketter

du är snart 15 så det passar väl tror jag och jag fick laserbehandling när jag var inlagd på sjukhus och jag tycker du ska köra hårt


   
SvaraCitera
sies
 sies

Tycker man borde göra sånt tidigt. Främst för man behöver självsäkerhet när man växer upp, speciellt som tonåring. Men också för att inte mobbarna ska ha något att mobba över. 

I ditt läge, om det lämnar ett ärr så låter det som att det skulle bli ett litet ärr. Och ärr finner ju vissa attraktiva iallafall. 


   
SvaraCitera