Aviseringar
Rensa alla

Last Week Tonight with John Oliver: Abortion Laws (HBO)


Alltid.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
mynona

Niklas:

Antog att antalet veckor in i graviditeten var en sådan omständighet, vilket det inte var tydligen. 

Aha okej. Ser det som en självklarhet att man inte gör abort i slutet av graviditeten eftersom en självklar orsak till varför man gör abort för till stor del är just för att slippa graviditet och förlossning (förutom att man inte vill bli förälder), så jag väger aldrig inte det skälet själv. Tack för svaret


   
SvaraCitera

mynona:

Aha okej. Ser det som en självklarhet att man inte gör abort när graviditeten har gått flera månader eftersom en väldigt självklar orsak för mig är att man gör aboort till stor del för att slippa just graviditet och förlossning (förutom att man inte vill bli förälder), så jag väger aldrig inte det skälet själv. 

Det låter rimligt, men tycker du att det därför inte ska finnas någon gräns överhuvudtaget? 


   
SvaraCitera
mynona

Niklas:

Det låter rimligt, men tycker du att det därför inte ska finnas någon gräns överhuvudtaget? 

Att göra abort extremt sent i graviditeten, som i åttonde eller nionde månaden, låter märkligt för mig eftersom det nästan handlar om en förlossning då och man redan genomgått en graviditet och fostret kanske kan leva utanför kvinnans kropp, men det vore fortfarande ett påtvingas föräldraskap, och de två huvudorsakerna till abort för mig är: 1) ovilja att bli förälder: 2) ovilja att genomgå graviditet och förlossning. Den ena orsaken hade alltså fortfarande funnits kvar. 
Men jag tar inte ställning när det gäller själva gränsdragningen - för mig verkar det så abstrakt overkligt att man skjuter upp en abort så oerhört sent att man redan vaggar omkring som en jättemelon, att det verkar som lite av en ickefråga att dividera om veckor hit och dit. 


   
SvaraCitera

Jag ser fostret som en individ med rätten att besluta över sin en egen kropp.. Precis som modern har rätt att besluta över sin egen kropp.. Vilket för mig gör frågan enormt komplex.        


   
SvaraCitera

S3ON:
Jag ser fostret som en individ med rätten att besluta över sin en egen kropp.. Precis som modern har rätt att besluta över sin egen kropp.. Vilket för mig gör frågan enormt komplex.        

Väger inte individens rätt till sitt eget liv tyngre än moderns rätt att slippa en förlossningen?


   
SvaraCitera

Niklas:

Väger inte individens rätt till ett liv tyngre än moderns rätt att slippa en förlossningen? 

För vad är livet en rättighet? Varje spermie? 


   
SvaraCitera

S3ON:

För vad är livet en rättighet? Varje spermie? 

För fostret som du uppenbarligen betraktar som en individ? 


   
SvaraCitera

Niklas:

För fostret som du uppenbarligen betraktar som en individ? 

Jag betraktar inte livet som en fastslagen rättighet. Vi föds och vi dör, vi är ej försäkrade att leva.


   
SvaraCitera

S3ON:

Jag betraktar inte livet som en fastslagen rättighet. Vi föds och vi dör, vi är ej försäkrade att leva.

Nehe, men du ansåg ju precis att fostret var en individ som åtminstone hade rätt att besluta om sin egen kropp? Livet ingår väl i det?


   
SvaraCitera

Niklas:

Nehe, men du ansåg ju precis att fostret var en individ som åtminstone hade rätt att besluta om sin egen kropp? Livet ingår väl i det?

Individen har rätt att besluta över sitt eget liv ja, individen ges ej rätt av utomstående part att leva ett liv, ser du skillnaden? 


   
SvaraCitera

MaximusPrime:
Blir nästan lite galen på hur det ser ut i USA. Men kolla snälla igenom hela videon. Den är väldigt intressant.

Alla anledningar innan vecka 24 är bra anledningar


   
SvaraCitera

qazedctgb:

Alla anledningar innan vecka 24 är bra anledningar

vf inte efter vecka 24?


   
SvaraCitera

Punda:

vf inte efter vecka 24?

Större risk för kvinnan och fostret kan då klara sig om den blir förlöst


   
SvaraCitera