Aviseringar
Rensa alla

Låt den rätte komma in


Jag gillade den, tyckte om delar av novellsamlingen Pappersväggar och gilade Hanteringen av odöda också. Du borde läsa dem med.


   
SvaraCitera

Gillade filmen iaf. Har inte läst boken.


   
SvaraCitera

Gillar honom.


   
SvaraCitera

Ja, har läst den.
Och i boken var den bra.

Filmen orkade jag icke ens titta på, gjorde annat efter inte så lång tid. [blush]


   
SvaraCitera

lite sisådär, va


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

kärleksmums:

men åh, jag vill verkligen läsa boken! den verkar fruktansvärt bra.

Gör det! Om den är bra beror väl på vad man gillar; för mig var det en av dom bästa jag läst.


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

Hovnarren:

Hur kan ni vara besvikna på filmen? Okej - den var inte suverän. Men inte fan var det illa pinkat heller!

Man blir nog alltid besviken på filmen när man har läst boken, det är en naturregel - för dom flesta iaf. Jag brukar inte bli det; man ska inte jämföra!

OM man jämför är det oundvikligt att boken är bättre; man måste ju rensa bort så mkt när man gör en film, det ryms ju så mkt mer i en bok.

Om man inte jämför gillade jag filmen...dom lyckades fånga stämningen från boken iaf.

Filmen för mig kändes som en bonus till boken.


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

mediakatt:

Jag gillade den, tyckte om delar av novellsamlingen Pappersväggar och gilade Hanteringen av odöda också. Du borde läsa dem med.

Flera verkar gilla novellsamlingen här. Jag läser sällan noveller, men jag kan ju pröva.


   
SvaraCitera

mynona:

Jag läser sällan noveller, men jag kan ju pröva.

Gör det. Du behöver ju inte läsa ut den, direkt.


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Hur kan ni vara besvikna på filmen?

För att de missade halva boken, som alltid. Skådisarna var konstiga och det kändes som ett gäng b-skådisar hela bunten, jag tyckte inte om den. Hur den kan ha blivit så jävla poppis fattar jag inte, men det är kanske bara för att jag läste boken innan, tenderar att bli så.


   
SvaraCitera

Jag har både läst boken och sett filmen. Boken var fantastisk och har fått mig att återigen sätta lite hopp till den svenska författarvärlden. Filmen var även den fenomenal, cinematografin var fantastisk och känslan filmen förmedlande var enhetlig och äkta. Har nog inte fått en sån klar och tydlig känsla av en film sedan mästerverket Donnie Darko.

Självklart inkluderar inte filmen alla de underliggande historierna och intrigerna som boken förmedlar, det är en övermäktig uppgift att göra något sådant och det hade antagligen gjort filmen till ett mastodontverk á la Sagan om Ringen-trilogin. Vissa saker saknade jag definitivt i filmen, och berättelsen förlorade som tidigare talare har nämnt lite av sitt djup. Att utelämna Håkans pedofili var till exempel ett av filmmakarna taktiskt, men ändå tråkigt, beslut.

Boken får 9/10 och filmen 8/10 av mig, läs, respektive se, dem båda!


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

Du viskar reaktor 4:

känslan filmen förmedlande var enhetlig och äkta.

Det var det jag tyckte: dom lyckades fånga känslan och stämningen.

Du viskar reaktor 4:

Självklart inkluderar inte filmen alla de underliggande historierna och intrigerna som boken förmedlar, det är en övermäktig uppgift att göra något sådant

Det är därför jag aldrig brukar jämföra filmen och boken. Gör man det blir man besviken. Filmen är alltid en bonus till boken, men de är bara just det: en bonus.


   
SvaraCitera

Äppelkaka:

För att de missade halva boken, som alltid.

Det är alltid svårt att klämma in en hel boks händelser på 115 min.

Äppelkaka:

Skådisarna var konstiga och det kändes som ett gäng b-skådisar hela bunten, jag tyckte inte om den.

Sveriges filmindustri är inte känd för 13-åriga superskådisar precis så att förvänta sig något mer är bara löjligt.


   
SvaraCitera

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

så att förvänta sig något mer är bara löjligt.

Du kan vara bara löjlig.


   
SvaraCitera

Äppelkaka:

Du kan vara bara löjlig.

Image


   
SvaraCitera