Aviseringar
Rensa alla

Låtar med personlig betydelse?


Ämnesstartare

Jag bläddrade lite i min playlist och började lyssna på en låt som jag starkt förknippar med min resa till Polen vid nyår 09/10. Så jag kom att tänka på några andra sådanna låtar.

Vilka låtar har du som du starkt förknippar med något tillfälle som du alltid kommer minnas?

För mig är det:
Navid Modiri - Kung Midas och Visst Antal Berättelser (Skottland, hösten 08)

Promoe - Postcards och Headache (Shanghai, våren 08)

Flexxip - List (Polen, nyår 09/10)


   
Citera

förknippar of montreals låt cato as a pun med förra hösten då jag under en period hade dödsångest mest hela tiden. tror jag, åtminstone.

är för tillfället alldeles för trött för att orka minnas vilka fler låtar jag förknippar med olika perioder.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Green Day - Nice guys finish last förknippas med deras konsert jag var på den 5e juni. En helt underbar kväll!


   
SvaraCitera

väldigt många, orkar inte lista


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Lars Winnerbäck & Miss Li - Om du lämnade mig nu (ibland förknippar jag den med den tiden då jag och mitt ex fick det svårt...den släpptes 1 månad innan det tog slut...)
Bon Jovi - Living on a prayer (I våras när vi kände att examen var nära)
Lars Berghagen - Ding dong (vår hultsfredslåt 2009)

och en jävla massa andra låtar som jag förknippar med platser osv

Just nu förknippar jag mig väldigt mycket med

Lars Winnerbäck - Fria vägar ut


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Radiohead - Creep
Kommer alltid minnas den som låten jag hörde när tjejen jag var kär i förklarade att hon skulle ha barn med en tungt kriminell kille på anstalt...


   
SvaraCitera

Dumpad av min första flickvän och tro att jorden går under, lite mer än tre år sen [blush]

Supa i någon park med mina bästa vänner som 15-åring. Både glada och ångestfyllda minnen

Valfri sommar de senaste sju åren


   
SvaraCitera

Venfort:

Vad förknippar du låtarna med?

det känns som om de sjunger om mig, hurså?


   
SvaraCitera

Alla Bob Dylan låtar jag älskar har en personlig betydelse, antingen roliga fyllor, knäppa vardagligheter eller sorg osv så jag skippar dem då jag antagligen skulle kunna skriva en 5 sidig uppsats om varje låt han någonsin gjort.

Johnny Thunders - You Can't Put Your Arms Around A Memory

Min mamma kände johnny thunders och spelade denna låt när hon hörde att han dött. Jag var 5 år då.

The Kingsmen - Louie Louie

första versionen jag hörde av en av de mest cover:ade låtar som finns. brukade dansa till denna varje fredagkväll med far när jag var liten.

Johnny Thunders - Born To Lose

För att jag känner att jag helt enkelt är born to lose

Tom Waits - I Don't Wanna Grow Up

Jag vill vara en care-free tonåring i resten av mitt liv. supa och ha det kul, man blir aldrig det man verkligen vill. Så lev för idag.

Tom Waits - Lonely

Känt mig ensam hela mitt liv, tills jag började gymnasiet, nu har jag några goda, kära, älskade vänner.

Alice Cooper - Eighteen

"i'm 18, and i don't know what i want"

Håkan Hellström - Jag Hatar Att Jag Älskar Dig...

Har en förmåga att bli olyckligt kär.

Johnny Thunders - Chinese Rocks

har historia av missbruk på båda sidor av familjen, är rädd att jag också kommer hamna där. men vem bryr sig när man kan skjuta heroin till denna låt!

Richard Hell & The Voidoids - Blank Generation

Känner varje textrad i låten i min ryggrad. Helt enkelt


   
SvaraCitera

Kommer aldrig kunna lyssna på U2 igen utan att tänka på honom.
Speciellt All I Want Is You
älskade fan den låten.

men Billie The Visions "Summercat" kommer alltid vara sommaren i min lilla by [love]

Också "Starlight" av Muse, kommer alltid komma ihåg hur jag och min bästis sjöng den gående genom köpenhamns blöta gator efter konserten [love]


   
SvaraCitera

Ebba Grön - Flyktsoda

Hörde den första gången som 13-åring efter att min bror la in den i min mp3-spelare som jag fått av min pappa. Lyssnade på den varje dag hem från skolan, Ebba har påverkat mig väldigt mycket och format den person jag är, och flyktsoda är enligt mig deras bästa låt.

Broder Daniel - Shoreline

När jag hörde den första gången satt jag helt paff. Jag var helt säker på att jag hört världens bästa låt, och BD är det band som betytt mest för mig någonsin. Att bli känd som "broder daniel pojken" i skolan kändes dock mest cp, men gav väldigt bra umgänge.

Säkert! - Vi kommer att dö samtidigt

Hörde denna någon gång, minns inte när eller var, men lyssnade mycket på den. Sedan på en hemmafest med några av mina första vänner så spelade vi denna på singstar säkert en miljard gånger i rad, kändes det som, och det var lika kul varje gång. Detta blev även min och min sheys "låt", och Annika Norlins musik kommer alltid finnas i mitt hjärta.

Björns Vänner - Åkrar och Himmel

Kan man varje ord i en 7 minuter lång låt så betyder den något, i det här fallet låg jag hemma och mådde bra fast jag var lite sjuk och solen hade precis börjat skina och snön försvinna, lyssnade ett antal gånger den dagen. Sedan brukade jag och en vän sjunga ut hela den låten på brölig skånska när vi var fulla i sup-parker, medan folk stirrade på med hariga ögon.

Nationalteatern - Barn av vår tid

Min mor startade denna under en bilresa när jag var liten, tyckte att det var det vackraste jag hört typ. Progg-musik är nog en stor anledning att jag slutade som vänsterpartist [blush]

finns mer men orkar icke komma på nu


   
SvaraCitera