Aviseringar
Rensa alla

låter detta realistiskt (kommunismen


Ämnesstartare

Rödingajäveln: Ja i Star Trek har ju mänskligheten absolut uppnått nån form av kommunism.

Ja man behöver inte betala för sin mat, husrum m.m. men man behöver fortfarande tillföra något till samhället genom att arbeta samt att det fortfarande finns hierarkier av beslutsfattare vilket jag tror är nödvändigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför nöja sig med något mindre än utopi?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna: Varför nöja sig med något mindre än utopi?

För att en strävan efter en orealistisk utopi kan resultera i en väldigt realistisk dystopi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: För att en strävan efter en orealistisk utopi kan resultera i en väldigt realistisk dystopi.

Man kan bli överkörd av en buss när man går över gatan med, men det är absolut ingen garanti


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om befolkningen var övrens hade dt nog funkat, men de kmr aldrig bli det, inte så länge jag lever iaf. 


   
SvaraCitera
Kudhos

Röstade nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna: Man kan bli överkörd av en buss när man går över gatan med, men det är absolut ingen garanti

Man kan köra bil hela sitt liv utan att krocka, betyder det att man bör ta bort sina säkerhetsbälten, airbag och annan säkerhet? Jag menar inte att allting är definitivt, jag menar att vissa saker är mer sannolika än andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Man kan köra bil hela sitt liv utan att krocka, betyder det att man bör ta bort sina säkerhetsbälten, airbag och annan säkerhet?

nu hänger jag inte med i analogin längre, hur är att öka den sociala välfärden att göra sig av med säkerheter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna:

nu hänger jag inte med i analogin längre, hur är att öka den sociala välfärden att göra sig av med säkerheter?

Välstånd är en förutsättning för välfärd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exodus: Välstånd är en förutsättning för välfärd.

Om man är lagd åt det hållet att pengar är gud och inte alls någonting skapat av människan som ett substitut för densamme.

Vi har alla möjligheter i världen till utopi, vi är bara för efterblivna för att göra något åt det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna:

Om man är lagd åt det hållet att pengar är gud och inte alls någonting skapat av människan som ett substitut för densamme.

Vi har alla möjligheter i världen till utopi, vi är bara för efterblivna för att göra något åt det

Värdet finns inte i "pengar", det är bara ett mått på hur mycket annat är värt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exodus: Värdet finns inte i "pengar", det är bara ett mått på hur mycket annat är värt.

Precis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna:

Precis

Ska vi slopa allt som är symboliskt och påhittat av människan? M, cm, kg, osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Ja fast det krävs energi för att tillverka dessa vindkraftverk, solpaneler o.s.v, samt delar till de.

Ja.

Exodus:

Lönetagare är inte tillräckligt kompetenta för att driva dessa företag. Vindkraft är ineffektivt och förstör landskap. Solkraft är bra ja,  och det finns en efterfrågan för att effektivisera det från diverse  institutioner (kapitalism). Vi andra som får ett  sämre utbud kommer också vara missnöjda.

Hur vet du det? De kommer ju drivas helt annorlunda än dagens företag.

Att något är ineffektivt är skitsamma så länge det ger mer energi ut än in vilket vindkraft gör. Man kan dessutom utveckla tekniken ytterligare. Solkraften hålls idag tillbaka av bristande investeringar för att det kan ta 10-20 år innan det ger stor avkastning så kapitalismen håller tillbaka den miljötekniska utvecklingen jämfört med vad kommunismen gjort där forskarna haft fria tyglar utan budgetar och annat att förhålla sig till.

Man får snarare ett bättre utbud än ett sämre om man plötsligt kan få allt man behöver. Hur gammal är du? Betalar du mat, bostad, kläder, prylar, kollektivtrafik, osv. själv? Hade det inte varit bättre utbud om allt detta var gratis?

Razor:

Ja man behöver inte betala för sin mat, husrum m.m. men man behöver fortfarande tillföra något till samhället genom att arbeta samt att det fortfarande finns hierarkier av beslutsfattare vilket jag tror är nödvändigt.

Jag har inget emot att man har ledarskap så länge ledare roteras, kan avsättas om de missköter sig, väljs av de under sig, inte får värsta lyxpositionen i samhället av att vara ledare, osv. T.ex om vi ska göra något ett visst projekt är det logiskt att välja nån som samordnar, administrerar, planerar, osv. ifall det inte går lätt att göra tillsammans. Så funkar inte direkt ett företag idag. Där är det chefsdiktatur och gillar du inte läget får du gå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exodus: Ska vi slopa allt som är symboliskt och påhittat av människan? M, cm, kg, osv

Metersystemet är baserat på jordens diameter, det är ett begrepp för att tolka omvärlden och ingen har någonsin dömts till ett liv i nöd pga brist på dm.


   
SvaraCitera