Aviseringar
Rensa alla

Latin - värt att lägga ner tid på?


Ämnesstartare

Har länge funderat på om man ska börja studera latin.

Frågan är dock ifall jag kommer ha någon som helst praktisk nytta av språket eller om det kommer bli mer av ett rekreationsspråk?

Någon som vet ifall latin kan vara användbart i det dagliga livet på något sätt?

Seriösa svar uppskattas.


   
Citera
Ämnesstartare

man kan läsa folks tatueringar typ [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha, vore kul o rätta de tatueringarna där folk har valt en mening som ej är main stream och därigenom tatuerat in grammatiska fel eller stavfel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Claws:

Haha, vore kul o rätta de tatueringarna där folk har valt en mening som ej är main stream och därigenom tatuerat in grammatiska fel eller stavfel.

Nej? Det vore bara jävligt elakt. Låt idioterna vara lyckligt ovetande istället.

OnT: Latin är ett dött språk, lär dig ej latin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dekadent:

ett dött språk

Att språket är dött gör det hela mycket mer intressant för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har läst Latin A, minns inte ett skit och lider inte av att inte minnas något

tror du klarar dig bättre utan!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Claws:

Att språket är dött gör det hela mycket mer intressant för mig.

Vem ska du imponera på med ditt latintalande? Varför ska du lära dig latin?

Motiveringar så som "coolt" osv innebär att du absolut inte kommer att ha motivation eller engagemang nog att lära dig ett så pass invecklat språk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker det är fränt. Men egenteligen helt onödigt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dekadent:

Varför ska du lära dig latin?

Har alltid haft ett intresse för latin, språk över lag. Många språk i Europa har rötter i latin. Det är den största anledningen till att jag skulle vilja lära mig latin. Få större förståelse för var de moderna språken har sitt ursprung, få större förståelse för språkstammen/stammarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du kan latin har du rätt lätt för att förstå spanska, italienska, franska osv. 🙂 Fast då är det nog bättre att du lär dig något av dem, istället för latin, för det kommer vara mer givande för dig.

Hade gärna också läst latin, hade varit coolt faktiskt.
Även grekisk är nice.


   
SvaraCitera

dekadent:

Vem ska du imponera på med ditt latintalande? Varför ska du lära dig latin?

Fast egentligen är det ju knappast onödigt, beroende på vad man ska göra med sitt liv. Jag exempelvis som utbildar mig till antikvarie skulle ha jättestor användning för det då man läser äldre texter exempelvis. En av mina vänner (samma utbildning) förstår latin relativt bra, hon har läst det i flera år men har fortfarande svårt för det (eftersom det är grymt avancerat) men när vi väl får titta på äldre dokument så är det jättepraktiskt att kunna tyda det någorlunda åtminstone.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luna Lovegood:

åtminstone

Jag förstår vad du menar, om man nu vill läsa latin är det givetvis bra att kunna, men bara för att tror jag absolut inte på, liksom allt kunskaper man vill skaffa sig bara för att.


   
SvaraCitera
elinc

Kan inte komma på en enda situation där jag skulle haft nytta av att kunna latin. Men är man intresserad är det väl bara att köra.
Skulle ju gissa på att typ kinesiska är nyttigare att kunna..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Claws:

Seriösa svar uppskattas.

Ska du bli läkare/Sjuksköterska?

Ja. Då är det värt.


   
SvaraCitera

dekadent:

tror jag absolut inte på, liksom allt kunskaper man vill skaffa sig bara för att.

Äsch why not. Ganska roligt att ha breda kunskaper/oanade kunskaper, tycker jag. Men sen är ju jag en nörd.. så[crazy]


   
SvaraCitera