Aviseringar
Rensa alla

Latin - värt att lägga ner tid på?


Ämnesstartare

Tycker typ som Chibibbi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luna Lovegood:

Äsch why not. Ganska roligt att ha breda kunskaper/oanade kunskaper, tycker jag. Men sen är ju jag en nörd.. så

Men det är klart att det är kul, men tiden man måste lägga ner på det är däremot inte det.. [no-no]


   
SvaraCitera

dekadent:

Men det är klart att det är kul, men tiden man måste lägga ner på det är däremot inte det.. [no-no]

Kan den ju vara!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dekadent:

men tiden man måste lägga ner på det är däremot inte det..

Skolbänken är där jag hör hemma så att säga, plugga är kul! Det finns aldrig något tillfälle då lära sig någonting nytt är en dålig idé.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[rolleyes]


   
SvaraCitera

verkar mest som slöseri med tid


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag pluggade lite latin för mig själv av följande anledning:

- Höja resultatet på högskoleprovet (ordkunskapsdelen)
- Kunna stajla för mina vänner och använda latinska ord när jag skulle säga simpla meningar, bara för att det lät smart
- Jag tycker att det är fint

Detta var ett år sedan. Jag minns kanske 2% av det idag, pga att jag i princip aldrig fick användning av det. Att läsa på lite på fritiden är nice men att gå högskoleutbildning eller så känns lite off.


   
SvaraCitera

Latin verkar as-nice! Jag ska läsa det till hösten, och ser väldigt mycket fram emot det!! 🙂 Läser spanska också och tror att det hjälper oerhört med språkinlärningen.
Man blir väldigt allmänbildad. Får en ökad förståelse för språk och ord, och de flesta orden kommer ju från, och kan man ju lista ut, från latin.. 😛


   
SvaraCitera

Ska du lasa medicin eller juridik efter sa kan det vara smart och underlatta lite. Annars vet jag inte - men ar ditt intresse tillrackligt stort sa kan du ju lasa det i alla fall! For skojs skull. Har dock en van som paborjade ett program pa ett universitet dar det huvudsakliga de gjorde var att lasa latin, och hennes intresse dog i och med detta. Hon bytte efter ett ar.


   
SvaraCitera