Aviseringar
Rensa alla

layouttips tack


Ämnesstartare

är inte världens bästa på och göra layouter, vill ha frames, så ja, lid med det, vill bara ha lite tips på hur jag kan förbättra det jag gjort.
loggan tog så himla lång tid att göra, men om nån som sagt har något tips , så säg det bara 🙂
tar gärna emot snäll kritik med.. menyn har jag lite problem med, har dåligt med idéer där på hur den kan se ut..

fdsf.JPG


   
Citera
Ämnesstartare

Först så avskyr jag frames av hela mitt hjärta. Fy dig som använder skiten! Oavsett om du säger att vi skall lida med det eller icke!

Sen så tycker jag att den känns lite väl 90-tal med sin jättemarkanta fades i layoutkanterna. Gillar inte heller att du har lämnat tom vit yta till vänster om layouten. Försök att få dina fades nedtonade lite. Sen så skulle jag låtit den röda "händelsebannern" gått hela vägen ut längs den grå huvudheadern.


   
SvaraCitera
Åtta

Bara på själva frameset-sidan så har din sida 23 fel och 5 varningar. Sedan har du 10 fel och 2 varningar till på din "main"-sida. Resten orkade jag inte kolla, men du förstår kanske varåt det lutar. För att kolla huruvida din uppmärkning validerar så kan du gå hit. CSS kan på samma sätt valideras här. Lär dig skriva ordentlig uppmärkning, och för guds skull, lär dig skilja på uppmärkning och presentation. Font-taggen bör verkligen, verkligen inte användas, och hela head-stycket kan användas till annat än att visa sidtitel.

Som sagt, ta dig tid att faktiskt lära dig innan du börjar fundera på att ta bort dina förskräckliga gradients m.m.


   
SvaraCitera

Image
Undrar över det fina vita utrymmet (där frågetecknet är) jag fick i menyn. Kan bara klicka på tre länkar - de understrukna.

Har du testat i någon annan browser än IE 7?

Tänkte också på att headern var väldigt pixelerad, i alla fall runt texten. Jag antar att du har sparat den som jpg eller liknande. Spara i t.ex. png-24 istället.


   
SvaraCitera
Tyrael

Lär dig använda CSS istället.

Kan ge dig ännu en anledning till varför du inte skall använda frames:





   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjo jag vet, dock är det min begränsade kunskap om css som gör så jag inte ens orkar lära mig, för har ett problem, eller jag förstår css så sätt, MEN jag förstår INTE hur man "gör en mall, och sedan BARA kan ändra den så ändras alla sidor. var på g med det ett tag med en person, men sen hade han annat o göra [sad] länkade då in sidorna med php typ


   
SvaraCitera
Tyrael

lemuu:

var på g med det ett tag med en person, men sen hade han annat o göra [sad]

jasså, [sad][sad] du vill ha det gratis?


   
SvaraCitera
Åtta

lemuu:

jag förstår INTE hur man "gör en mall, och sedan BARA kan ändra den så ändras alla sidor.

Det är ju jätteenkelt. Du har en stilmall där du definierar egenskaperna för de element du vill "styla", och sedan länkar du in den stilmallen i sidhuvudet på alla dina sidor. Presto! Du kan nu ändra din stilmall så ändras alla sidor som använder den mallen.

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

du vill ha det gratis?

nej, men få en mall och lite hjälp herregud.

Åtta:

Presto! Du kan nu ändra din stilmall så ändras alla sidor som använder den mallen.

ja.. men innan använde jag mig av php, liksom det var index.php, header.php , meny.php osv, tyckte de funkade bra, eftersom jag inte förstod css så bra då än, så det är ju bra som "nybörjarsak" liksom.. men vet inte hur vanligt det är. men det var faktiskt riktigt roligt. men har glömt koden för och "infoga en phpsida" sådär..


   
SvaraCitera
Åtta

lemuu:

men innan använde jag mig av php, liksom det var index.php, header.php , meny.php osv, tyckte de funkade bra, eftersom jag inte förstod css så bra då än, så det är ju bra som "nybörjarsak" liksom.

PHP och CSS är två vitt skilda saker. PHP är ett skriptspråk för att (främst) skapa dynamiska webbsidor. CSS är ett sorts språk som beskriver presentationsstilen för den sida det appliceras på.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets


   
SvaraCitera
Tyrael

lemuu:

herregud

tror faktiskt mer på herrebuddah.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

lemuu:

nej, men få en mall och lite hjälp herregud.

så du betalar för en mall? [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

så du betalar för en mall? [wink]

nej vi jobbar ihop.


   
SvaraCitera
Tyrael

lemuu:

nej vi jobbar ihop.

[ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera