Aviseringar
Rensa alla

LCHF? Äta fett


z i n:

Varför äta så lite kolhydrater?

Eftersom jag vill bli smal och antagligen bli av med fettet så hjälper inte kolhydrater så speciellt mycket. Kolhydrater försvinner om du utför högaktivitet grejer som en elitidrott eller något liknande. Fettet bränner jag genom att göra lågaktivitet saker som att bara gå ut och gå m.m. Fettet sätter sig inte som kolhydraterna gör heller. Nu orkar jag inte läsa igenom allt för att förklara, men kolhydrater fastnar liksom på riktigt medans fettet hänger löst någonstanns i kroppen och gör därför att det lossnar lättare än vad kolhydrater gör. Låter helt cp när jag förklarar men du får läsa mer på den där länken om du inte fattar.

Kolhydrater är socker och stärkelse vilket ingen människa mår bra av egentligen. Vi människor är inte byggda för att äta kolhydrater.


   
SvaraCitera

z i n:

Varför äta så lite kolhydrater?

om du klickar på länken och läser andra rubriken " Teoretisk bakgrund " så fattar du sen.!


   
SvaraCitera

Ät som en normal människa istället, jävla hets.


   
SvaraCitera

B3ck1e:

" Teoretisk bakgrund "

Visst är det positivt för hälsan att äta en relativt fet kost och visst är snabba kolhydrater inte bra för blodsockernivåerna men att helt utesluta även långsamma kolhydrater om man vill gå ner i vikt tycker jag inte låter så smart. Hjärnan och kroppen arbetar ju bäst med glukos som energikälla så blir man inte rätt slö av inte äta kolhydrater?

Sedan så mättar ju kolhydratsrika livsmedel som potatis, havregryn, ris osv väldigt mycket per kalori vilket ju är bra om man vill gå ner i vikt och har svårt att hålla sig på energiunderskott.

B3ck1e:

Kolhydrater är socker och stärkelse vilket ingen människa mår bra av egentligen. Vi människor är inte byggda för att äta kolhydrater.

Stärkelser mår man visst bra av, de är inte lika nödvändiga som fett och protein men att basera en del av sitt energiintag på kolhydrater är inget som kroppen mår dåligt av.

När jag vill gå ner i vikt så drar jag bort ungefär 500 Kcal per dygn ifrån mitt kolhydratsintag, men jag stryper det inte helt, eller så mycket som du gör och det fungerar bra för mig. Jag får svårt att prestera bra på träningen och i skolan om jag inte äter kolhydrater.


   
SvaraCitera

massgrav:

Ät som en normal människa istället, jävla hets.

orka vara fet?


   
SvaraCitera

B3ck1e:

orka vara fet?

Ja.


   
SvaraCitera

z i n:

Hjärnan och kroppen arbetar ju bäst med glukos som energikälla så blir man inte rätt slö av inte äta kolhydrater?

Du ersätter kolhydraternas energi med fettet, man får alltså energi av fettet. Man äter överdrivet mycket fett alltså.

z i n:

Sedan så mättar ju kolhydratsrika livsmedel som potatis, havregryn, ris osv väldigt mycket per kalori vilket ju är bra om man vill gå ner i vikt och har svårt att hålla sig på energiunderskott.

Fett mättar betydligt bättre, prova äta ur ett bregottpaket och se hur mycket du orkar. Jag äter ungefär hälften så mycket mat, för jag äter så mycket fett och blir mätt på engång.

z i n:

Stärkelser mår man visst bra av, de är inte lika nödvändiga som fett och protein men att basera en del av sitt energiintag på kolhydrater är inget som kroppen mår dåligt av.

Det är bevisat att kroppen mår dåligt av kolhydrater..


   
SvaraCitera

massgrav:

Ja.

jag orkar inte vara det längre iaf...


   
SvaraCitera

B3ck1e:

Det är bevisat att kroppen mår dåligt av kolhydrater..

Nej.

Det är bevisat att kolhydrater inte är absolut nödvändigt för att kunna må bra.


   
SvaraCitera

B3ck1e:

Du ersätter kolhydraternas energi med fettet, man får alltså energi av fettet. Man äter överdrivet mycket fett alltså.

Självklart, men hjärnan fungerar ju bättre med glukos som energikälla?

B3ck1e:

Fett mättar betydligt bättre

Inte bättre än potatis. Men bättre än t.ex socker ja.

B3ck1e:

Det är bevisat att kroppen mår dåligt av kolhydrater..

Nej.

Pakanajuhla:

Det är bevisat att kolhydrater inte är absolut nödvändigt för att kunna må bra.

Precis. [y]


   
SvaraCitera

z i n:

Självklart, men hjärnan fungerar ju bättre med glukos som energikälla?

Min funkar exakt som den gjorde förut iaf. Jag känner inte ens den mista skillnad.


   
SvaraCitera

B3ck1e:

Min funkar exakt som den gjorde förut iaf. Jag känner inte ens den mista skillnad.

Okej, bara du känner att det fungerar så kör på. [y]


   
SvaraCitera

B3ck1e:

mer än 1kg på vecka, jo visst det går segt

Det är inte segt!
Problemet med sådana här bantningsmetoder är att du följer den tills du har nått din målvikt och sedan börjar du äta som vanligt igen, och då går du upp. Det leder till att du börjar banta igen efter ett tag (jojobantning) och det mår kroppen väldigt dåligt av.
Så det bästa om man nu vill att kroppen ska vara frisk så är det enda man behöver göra att tänka efter lite på vad man äter och hur man tränar, sunt förnuft räcker långt.
Bantningskurer är [n]


   
SvaraCitera

ska du aldrig mer äta kolhydrater sen, eller ska du börja med det igen när du nått din målvikt? bara undrar [cheers]


   
SvaraCitera

Teknival:

roblemet med sådana här bantningsmetoder är att du följer den tills du har nått din målvikt och sedan börjar du äta som vanligt igen, och då går du upp.

eh, hade tänkt leva med det här föralltid.
fattar väl jag också att jag kommer gå upp igen om jag börjar äta kolhydraterna igen.


   
SvaraCitera